تفاوت قابل توجه نرخ اجاره مسکن ایران و اروپا در یک دهه اخیر

تور لحظه آخری-کاماپرس

گزارش اخیر یورواستات درباره اجاره بهای کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست سال 2010 تا سه ماهه سوم سال 2021 در 25 کشور عضو اتحادیه اروپا رشد داشته است. البته دو کشور هم کاهش نرخ اجاره بها را در این مدت به ثبت رساندند. اما میزان رشد اجاره کشورهای اروپایی بسیار معقولانه‌تر از ایران به نظر می‌رسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از یورو نیوز، میزان اجاره بها از سه ماهه اول سال 2010 تا سه ماهه سوم سال 2021 تقریبا در تمامی نقاط اروپا افزایشی بوده است. بیشترین میزان افزایش اجاره بها هم به استونی با 162 درصد، لیتوانی با 111 درصد و ایرلند با 68 درصد، مربوط می‌شود.

اما طبق گزارش مرکز آمار ایران، متوسط مبلغ اجاره ماهانه در کشور به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع ملک مسکونی، تنها در بهار سال 1400 نسبت به زمان مشابه سال قبل، بالغ بر 63.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

راز آسمان پایتخت

اخبار مرتبط را بخوانید:

مقایسه رشد قیمت خرید مسکن ایران و اروپا در ده سال گذشته

طبق اطلاعات قبلی مرکز آمار ایران، در حال حاضر متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع ملک مسکونی در مناطق شهری ایران نسبت به نیمه دوم سال 1391، تقریبا 858.3 درصد رشد پیدا کرده است. طبق اطلاعات موجود، نرخ هر مترمربع خرید ملک مناطق شهری در زمان مذکور سال 1391، تقریبا یک میلیون و 200 هزار تومان بود. این در حالی است که قیمت خرید یک مترمربع واحد مسکونی در فاصله سه ماهه نخست سال 2010 تا سه ماهه سوم سال 2021 در کشور استونی که بیشترین مقدار افزایش را داشته، به 141 درصد می‌رسد.

بخش عمده این رشد سریع قیمت مسکن در ایران به نرخ تورم بازمی‌گردد که روی دیگر بازارهای مالی نیز موثر بوده و باعث افزایش قابل توجه قیمت آن‌ها هم شده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز