هزینه اجاره خانه حداقل تا دو سال آینده صعودی خواهد بود!

در آذرماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی خبر از کاهشی شدن نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه داد اما گزارش وضعیت ماهانه بازار مسکن در همین مدت، حکایت از رشد ۲۵۱.۲ اجاره مسکن اجاری در شهر تهران و ۵۴.۲ درصدی کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از خبر آنلاین، بانک مرکزی در گزارش وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آبان ماه امسال، اعلام کرد با وجود روند کاهش تورم دومین ماه پاییز امسال، اما تورم ماهانه آبان امسال به دلیل بالا بودن ارزش اجاری مسکن، همچنان در رقم بالایی قرار داشته است. با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده، بانک مرکزی عامل اصلی تورم این ماه را، همچون روند چند ماه اخیر، با افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاری مسکن» مرتبط می‌داند.

در گزارش تورم دی ماه که دیروز توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۵.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵.۹ درصد بیشتر از دی ۱۳۹۹ برای خرید مجموعه مشخصی از کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند؛ به عقیده مرکز آمار ایران، نقش اجاره بهای مسکن در تورم دی ماه بسیار واضح است.

بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است؛ یعنی برای یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت شود.

آریاک سفر

ناگفته نماند که متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در مهر ماه سال ۱۳۹۸، فقط ۴۰ هزار تومان بود و همین ارقام رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها را طی دو سال گذشته نشان می‌دهد.

چرا اجاره خانه همچنان افزایشی است؟

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره علت نابه سامانی فعلی بازار مسکن گفت: اجاره بها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد. بنابراین وقتی میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد، یعنی خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد و متناسب با آن انتظار دارد اجاره بیشتری هم دریافت کند.

به گفته محمدی، قیمت مسکن در طول ۳ سال اخیر ۷ تا ۸ برابر شده، اما اجاره بها برای انطباق با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد و این روند با سرعت کمتری در حال وقوع است. بنابراین نه تنها رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: از آنجایی که اجاره مسکن در سالی گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد،احتمالا در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن پیش می‌تازد تا کمی از این عقب ماندگی را جبران کند. بنابراین رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر قابل پیش بینی بوده و موضوع نگران کننده‌ای نیست.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز