کمپکتور چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

امروزه هر سازه عمرانی بر روی سطح زمین ساخته میشود. در هر صورتی جهت شروع به عملیات ساخت هر سازه عمرانی مثل عملیات های راه سازی، ساخت محوطه های شهری، فضاهای باز مثل پارکینگ‌ ها و نمایشگاه‌ های عمومی باید خاک را به درستی بکوبانیم تا از نشست آن در روز های بعدی پیش گیری کنیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از نیکا، یکی از برترین ایده ها در فشرده سازی خاک، کوباندن آن از طریق یک صفحه بزرگ فولادین و سنگین وزن است. اینجا وجود کمپکتور حس می شود.

ماهیت طراحی این دستگاه ها متکی بر کوبش خاک از طریق همین صفحه فولادین است. به طور کلی دو نوع کمپکتور داریم، مدل صفحه ‌ای و مدل قورباغه ‌ای. در کمپکتور صفحه ای، ساز و کاری تعریف شده است تا یک صفحه بزرگ و فولادین به شکل نوسانی بر سطح زمین کوبیده شود. در این حالت تنها صفحه فولادین است که تحت تاثیر قدرت موتوری جابجا می ‌شود. اما الگوی ساخت کمپکتور قورباغه ای کاملا متفاوت است. در این ماشین صفحه فولادین کوچکی متصل به شاسی دستگاه تعریف شده است. در داخل کمپکتور قورباغه ای، ساز و کاری تعریف شده است که در هر سیکل کاری تمام وزن دستگاه در حالتی جهش گونه اندکی به هوا پرتاب می شود. در هنگام بازگشت به زمین تمام وزن سنگین دستگاه از طریق صفحه فولادین کوچکی که در انتهای آن تعریف شده است، به سطح خاک وارد خواهد شد. به این ترتیب عملیات کوبش خاک صورت خواهد گرفت.

در هر دو ایده مطرح شده برای طراحی دستگاه، قدرت بالایی لازم است تا با کمک آن بتوانیم صفحه سنگین فولادی در کمپکتور صفحه ای و یا تمام وزن دستگاه در کمپکتور قورباغه ای را جابجا کنیم. البته این جابجایی باید آنچنان قدرتمند باشد که بتواند ماهیت کوبش خاک را داشته باشد. لذا در طراحی انواع کمپکتور به حضور موتورهای قدرتمندی نیاز است. این موتورها حرکت گردشی تولید می ‌کنند. ساز و کار مکانیکی تعریف شده وظیفه دارد که قدرت گردش موتور را به یک حرکت رفت و برگشتی با فرکانس بالا برای تامین قدرت کوبش خاک تبدیل کند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر: کاتر آسفالت بر چیست؟ آشنایی با انواع کاتر آسفالت بر نیکا کورپ

موارد استفاده از کمپکتور در ساختمان سازی

وقتی مخلوط خاک و سنگدانه ها در مکانی تخلیه و پهن می شود، به مرور زمان در اثر وزن و فشار متراکم تر می شود و نشست می کند. اگر بر روی خاک پهن شده بدون کمپکت شدن شروع به ساخت یا کف سازی کنیم، در اثر زمان به خاطر نشست ،محصول ساخته شده ترک خورده و تخریب خواهد شد.

همچنین اگر خاک حالت گل آلود داشته باشد نمی توان از کمپکتور استفاده کرد چون کف آن در گل گیر می کند و قادر به کمپکت کردن نیست و در اثر ضربات آب خاک به سمت بالا حرکت می کند.در ساختمان هایی که دارای پی هایی با ابعاد کوچک هستند و امکان استفاده از غلطک نیست، می توان از کمپکتور استفاده کرد.

نحوه کار کردن با کمپکتور چطور است؟

برای کمپکت کردن خاک ابتدا باید آب پاشی کنید  به صورتی که حسابی خاک آب راجذب کند و بعد به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید تا آب کاملا ته نشین شود و خاک فقط رطوبت داشته باشد، حالا می توان از کمپکتور استفاده کرد.

اگر خاک حالت گل آلود داشته باشد نمی توان از کمپکتور استفاده کرد چون کف آن در گل گیر می کند و قادر به کمپکت کردن نیست و در اثر ضربات آب خاک به سمت بالا حرکت می کند.

انواع کمپکتور از لحاظ سوخت

انواع کمپکتور از لحاظ مصرف سوخت به 2 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • کمپکتور دیزلی
  • کمپکتور بنزینی
انواع کمپکتور از لحاظ شاسی

انواع کمپکتور قابل ارائه به مشتریان بر حسب نوع شاسی آن عبارتند از:

  1. کمپکتور صفحه ای
  2. کمپکتور قورباغه ای

روش مناسب متراکم کردن یا کمپکت کردن

برای انجام عملیات فشرده سازی، بایستی به برخی نکات توجه داشت:

  1. قبل از شروع عملیات، یکپارچگی خاک بررسی شود. (بخشی از یکبارچگی خاک از طریق جذب آب، تامین می شود)
  2. قبل از متراکم سازی، سطح موردنظر آبیاری شود و 24 ساعت به حال خود رها شود.
  3. با توجه به تراکم مورد نیاز، کمپکتور مناسب انتخاب شود.
  4. از تکرار کوبش و خرد شدن سنگدانه ها جلوگیری شود، زیرا مقاومت خاک از بین می رود.
کمپکتور قورباغه ای (کانگورویی یا پرشی) چیست؟

اصولا این نوع محصول در محیط هایی با فضای کم و محدود مانند تعمیرات آسفالت، پی ریزی ساختمان، کار حفاری و غیره استفاده می شود. از اصلی ترین کاربری های کمپکتور قورباغه ای می توان به فشرده سازی یا کمپکت کردن کانال های کوچک آب اشاره نمود که در این مکان هان امکان استفاده از کمپکتور های بزرگ یا صفحه ای وجود ندارد.

کمپکتور صفحه ای چیست؟

عمده مصرف این نوع ار انواع کمپکتور در فضاهایی است که با محدودیت مواجه نیستیم و امکان مانور حرکتی زیاد است. از جمله کاربری های کمپکتور صفحه می توان به صنایع پیاده روسازی، محوطه سازی، حیاط سازی، ساخت پارکینگ، فشرده سازی، کمپکت، کوبنده خاک، زیرسازی، پی سازی، پی ریزی، متراکم کننده خاک، فشرده سازی خاک، شن، ماسه و آسفالت اشاره کرد.

مرتبط با : نیکا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز