کاهش یک درصدی صادرات تیرآهن + قیمت تیرآهن ظفر بناب 6 آذر 1401

بر اساس گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات تیرآهن در هفت ماهه امسال 74 هزار تن بوده که این رقم در زمان مشابه سال گذشته هزار تن بیشتر بوده است. بازار آهن در حالی کاهش یک درصدی صادرات را تجربه می‌کند که قیمت روز محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن ظفر بناب نسبت به سال گذشته با 1000 تومان افزایش به بازار عرضه می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، آمار مجموع صادرات فولاد در هفت ماه گذشته نیز حاکی از کاهش 7.5 درصدی معادل ۴۵۰ هزار تن نسبت به سال گذشته است.

فولاد زیر تیغ عوارض صادراتی

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران استدلال می‌کند که عوارض صادراتی فولاد، ایران را از بازار جهانی خارج کرد؛ چرا که در ابتدای سال قیمت مقاطع فولادی برای مثال میلگرد و تیرآهن مناسب بود، عوارض منجر به محرومیت ایران از صادرات شد و تولیدکنندگان زیان هنگفتی را متحمل شدند.

در نتیجه این سیاست‌گذاری دولت بخشی از منابع ارزی و صادرات تولیدات فولادی حذف شده و بازارهای صادراتی که مجتمع‌های فولاد  برای فروش تیرآهن کسب کرده‌ بودند از دست رفت.

راز آسمان پایتخت

این در حالی است که سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از دریافت عوارض صادراتی  حمایت کرده و می‌گوید: عوارضی صادراتی، عوارض تنظیم بازار لحظه‌ای یا در شرایط حساس و خاص است که توانسته قیمت‌های داخلی و جهانی را به یک حالت تعادل برساند.

البته باید گفت که دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در اردیبهشت ماه امسال در اصلاحیه‌ای عوارض صادراتی شمش فولادی را به ۲ درصد و عوارض صادراتی اسلب را به ۵ درصد کاهش داد. همچنین عوارض صادراتی محصولات تخت و طویل مثل انواع ورق فولادی، میلگرد و تیرآهن به طور کامل از جدول عوارض حذف شدند.

افزایش 9 درصدی تولید فولاد

با وجود کاهش صادرات آهن‌آلات، براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ده ماه اخیر میلادی در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش داشت که معادل 25.1 میلیون تن اعلام شده است.

در همین راستا، مجتمع فولاد ظفر بناب با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال، سهم قابل توجهی از تولیدات فولاد شمال‌غرب کشور را به خود اختصاص داده است. تیرآهن‌های ظفر بناب نوع «آی.پی.ای» و «آی.ان.پی» در اندازه‌های 12 تا 27 میلی‌متری در مبادی فروش پرتقاضاست. در جدول زیر علاوه بر قیمت تیرآهن ظفر بناب و دیگر آهن‌آلات قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز