کاربردها و عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار

ورق آجدار، یکی از تجهیزات فولادی دارای الگوهای منظم و برجسته به شکل‌های مختلف است که باعث کاهش میزان اصطکاک و جلوگیری از سر خوردن در سطوح می‌شود. این ورق‌ها معمولا از جنس فولاد، آلیاژ ضدزنگ و آلومینیوم تولید می‌شود و استحکام و دوام بالایی در برابر عوامل آسیب‌زننده بیرونی و محیطی دارند.

به گزارش کاماپرس، ورق‌های آجدار بیشترین کاربرد را در حفاظت و ایمنی کارگران دارند. قیمت ورق آجدار با توجه به نوع گرید، نوع آلیاژ و روش تولید متغیر است؛ با این وجود، عوامل متعدد دیگری مانند نرخ ارز نیز در تعیین قیمت نهایی آن موثر است.

این گزارش به بررسی عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار و موارد استفاده از آن پرداخته است.

روش تولید ورق آجدار

ورق‌های آجدار به روش نورد گرم تولید می‌شود. شمش‌های فولادی در کوره‌های پیش‌گرم قرار گرفته و سپس با افزایش دما، فرآیند عبور از قفسه‌های پوسته‌زدایی و نورد انجام می‌شود. سپس با کاهش مقطع و افزایش طول، این مقاطع از نورد پایانی عبور داده و مراحل آج‌زنی انجام می­شود. به طور کلی نورد، اصلی‌ترین روش برای تولید ورق آجدار است که با استفاده از غلتک‌های گرم، پلاستیک و فلزات تغییر شکل پیدا می‌کنند. حرکت غلتک‌ها می‌تواند به دو روش پیوسته یا رفت‌ و برگشتی انجام شود. ورق‌های آجدار ممکن است در شرایط حرارتی سرد و گرم یا داغ تولید شوند.

ورق‌های آجدار به دو شکل فابریک یا پرسی و با آج‌های مختلف تولید می‌شود. در روش تولید ورق آجدار فابریک، یک لایه آج به ورق اصلی اضافه می‌شود و سطح پشتی ورق صاف باقی می‌ماند که این موضوع باعث سنگین­تر شدن ورق‌های فابریک می­شود. وزن بیشتر در افزایش قیمت ورق آجدار موثر است. در مقابل، ورق‌های آجدار پرسی به روش پرس‌کاری و سنبه‌زنی تولید و طرح‌هایی روی ورق اصلی ایجاد می‌شود. این ورق‌های پرسی وزن کمتری نسبت به ورق‌های فابریک دارند؛ با این وجود باید در نظر داشت که لایه زیرین ورق‌های آجدار پرسی دارای خلل است و به همین دلیل در طول زمان بر اساس فشار و عوامل بیرونی، دچار تغییر شکل ‌شده و خاصیت اصطکاک آن‌ها کمتر می‌شود.

راز آسمان پایتخت

مزیت و کاربرد استفاده از ورق آجدار

خاصیت ضد اصطکاک بودن ورق‌های آجدار باعث شده که در بسیاری از موارد مانند راه‌سازی، کف‌سازی زمین‌ها و کف‌سازی کامیون‌ها و وانت‌بارها و پله‌های اضطراری از آنها استفاده شود. سطح شفاف و روشن، مقاومت و استحکام بسیار بالا و قیمت ورق‌ آجدار از مزایای این تجهیزات فولادی محسوب می‌شود که باعث کاربرد گسترده این محصولات در موارد مختلف شده است. خاصیت‌ جوش‌پذیری و انعطاف‌پذیری بسیار بالا نیز از سایر مزیت‌های این تجهیزات فولادی است. از ورق‌های آجدار در پله‌های اضطراری و سطوح شیب‌دار برای کاهش اصطکاک و کم کردن خطر لغزش استفاده می‎شود. همچنین یکی از گسترده‌ترین کاربردهای ورق‌های آجدار، استفاده از آنها در کف کامیون‌ها و وانت‌بارها است که برای جلوگیری از لغزش‌ بار هنگام ورود به قسمت بار یا سپر استفاده می‌شود. استفاده از ورق‌های آجدار در قسمت بار وسایل نقلیه باعث می‌شود که هنگام حرکت خودرو، وسایل در محل خود ثابت قرار گرفته و در کف بار حرکت نکنند.

عوامل موثر در قیمت ورق آجدار

نوسانات قیمت جهانی بازار فولاد و فلزات به عنوان یک عامل اصلی در تغییر قیمت ورق آجدار شناخته می‌شود. در مرحله بعدی، نوسانات قیمت ارز، واردات مواد اولیه و عرضه و تقاضا در بازار نیز می‌توانند به عنوان مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت آن نقش داشته باشند. همچنین فرآیند تولید به روش پرسی یا فابریک به عنوان عامل تاثیرگذار شناخته می‌شود؛ به طوری که ورق‌های آجدار فابریک به دلیل وزن بیشتر و مقاومت بالاتر در برابر عوامل آسیب‌زننده محیطی، قیمت بالاتری دارند.

ورق‌های آجدار در ابعاد و اندازه‌های مختلف و ضخامت‌های گوناگون بین دو تا 10 میلی متر تولید می‌شوند که در تعیین قیمت نهایی موثر است. کیفیت مواد اولیه کارخانه‌ها متفاوت است و هر یک با استانداردهای مختلفی اقدام به تولید می‌کنند که این موضوع نیز در تعیین قیمت ورق آجدار نقش اساسی ایفا می­کند. به طور کلی با توجه به نوسانات موجود در بازار، ضروری است که خریداران در ابتدا اقدام به استعلام قیمت ورق آجدار کنند و سپس با ارزیابی و پیش‌بینی قیمت‌ها، در بهترین زمان ممکن اقدام به خرید ورق آجدار کنند.

استعلام قیمت ورق آجدار به صورت آنلاین از «آهن ملت»

شرکت توان کاوش شکیبا با نام تجاری آهن ملت از سال 1393 در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات و مقاطع فولادی فعالیت می‌کند. این مجموعه از طریق همکاری با مراکز معتبر فروش و پخش آهن‌آلات، خدمات خود را در زمینه استعلام قیمت روز آهن‌آلات، پیشتیبانی و پیگیری رضایت مشتریان انجام می‌دهد. خریداران می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن 67103-021 و ارتباط با کارشناسان فروش، از موجودی محصول مورد نظر و قیمت آن مطلع شوند و همچنین از مشاوره‌های تخصصی رایگان کارشناسان این مجموعه استفاده کنند و بهترین زمان برای خرید را انتخاب کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آهن ملت می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز