اخذ وکیل برای تخلیه ملک توسط مستاجر

با توجه به گسترش روزافزون زندگی شهری و افزایش قیمت مسکن، بسیاری از مردم توان خرید خانه ندارند و به اجاره‌نشینی روی آورده‌اند؛ بدین جهت اجاره مسکن امروزه یکی از متداول‌ترین نوع قرارداد‌ها در حوزه حقوق ملکی است. در عین حال، مواردی نیز پیش می­آید که مستاجر به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده و موجر یا صاحب ملک به ناچار وی را مجبور به تخلیه خانه می­کند که ممکن است مشکلاتی به وجود آید.

به گزارش کاماپرس، موجر برای تخلیه ملک از سوی مستاجر می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند درخواست صدور اجرائیه ثبت، درخواست صدور دستور تخلیه، گرفتن حکم تخلیه از دادگاه یا شورای حل اختلاف اقدام کند. البته این کار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و بدین جهت بهتر است که از وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرد.

در این گزارش، چگونگی اخذ وکیل برای تخلیه مستاجر شرح داده شده است.

حکم تخلیه خانه

یکی از مشکلاتی که تعداد بسیاری از دعاوی را به خود اختصاص داده، مسئله تخلیه ملک توسط مستاجر است. در بسیاری از موارد به دلایلی مانند انقضای مدت اجاره، تخلف از شرایط قرارداد و نظایر آن، صاحب‌ ملک خواهان تخلیه آن می­شود و ممکن است با مقاومت مستاجر مواجه شود. در این موارد صاحب‌خانه باید اقدام به دریافت حکم تخلیه کند.

وکیل ملکی

راز آسمان پایتخت

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

براساس قانون، مرجع صالح رسیدگی به حکم تخلیه ملک، شورای حل اختلاف است. این حکم در اکثر موارد مانند پایان مدت اجاره، عدم پرداخت اجاره بها و عدم پایبندی به شرایط مندرج در قرارداد اجاره از سوی مستاجر صادر می‌شود، اما دستور تخلیه ملک تنها زمانی صادر می‌شود که مدت اجاره به پایان رسیده باشد. به عبارتی، در موارد دیگر نمی‌توان تقاضای صدور دستور تخلیه کرد. در اصل، تفاوت حکم و دستور تخلیه این است که در موارد نیاز به صدور حکم تخلیه، حتما باید جلسه رسیدگی تشکیل و دفاعیات طرفین شنیده شود، اما دستور تخلیه نیازی به تشکیل جلسه دادگاه ندارد و صرفا با درخواست مالک و با استناد به قرارداد اجاره صادر می‌شود. دستور تخلیه حداکثر در مدت یک هفته صادر و تا ۴۸ ساعت از زمان صدور به مستاجر ابلاغ می‌شود. اگر در این زمان اقدامی صورت نگیرد، دولت برای تخلیه ملک اقدام می‌کند.

وکیل ملکی

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه را دریافت کرد؟

در بسیاری از موارد، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف حکم تخلیه ملک از سوی مستاجر را دریافت کند. یکی از شرایط اصلی قرارداد اجاره، مدت اجاره است که با منقضی شدن و عدم تمدید قرارداد، مالک می‌تواند درخواست صدور حکم تخلیه کند.

به علاوه هرگاه مستاجر به مدت سه ماه اجاره را نپردازد، صاحب ملک می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل ملک، درخواست صدور حکم تخلیه ملک دهد. به طور کلی مستاجر موظف است حداکثر تا ۱۰ روز از موعد قانونی ذکر شده در قرارداد، مبلغ اجاره را بپردازد و بدین جهت مالک بعد از گذشت ۱۰ روز از ماه سومی که مستاجر مبلغ اجاره را نپرداخت، می­تواند اقدام به درخواست حکم تخلیه از سوی شورای حل اختلاف کند. همچنین اگر مستاجر بدون اجازه اقدام به اجاره ملک به شخص دیگری کند، مالک می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل ملک اقدام به دریافت حکم تخلیه کند.

در حالتی دیگر اگر مستاجر از ملک به عنوان قمارخانه یا محل استعمال مواد مخدر استفاده کند، علاوه بر اینکه عمل خلاف قانون مرتکب شده و مستحق مجازات است، مالک نیز می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف اقدام به طرح دادخواست تخلیه ملک به استناد استفاده نامشروع و غیر قانونی از ملک مورد اجاره کند.

مدارک لازم برای صدور حکم تخلیه

برای صدور حکم تخلیه، موجر باید برگ دادخواست به تعداد طرفین دعوا به علاوه یک برگ سند مالکیت، قرارداد اجاره و مدارک هویتی خود را به دادگاه یا شورای حل اختلاف تحویل دهد. در غیر این صورت، دادگاه یا شورا از نظر قانونی نمی‌تواند به درخواست مذکور رسیدگی کند و درنتیجه درخواست بایگانی خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که برای درخواست تخلیه لازم نیست که به مستاجر اظهارنامه یا دادخواست ارسال شود، بلکه مستاجر با انقضای قرارداد اجاره مکلف به تخلیه ملک خواهد بود، اما در صورتی که مستاجر از تخلیه ملک خودداری کند، باید اقدامات لازم از سوی موجر صورت گیرد.

وظیفه وکلای دعاوی تخلیه ملک

وکیل برای تخلیه مستاجر، فردی است که مدارک لازم را بررسی کرده و تلاش می‌کند مشکل موجود را بین مستاجر و موجر رفع کند. در صورتی که وکیل برای تخلیه مستاجر نتواند بین طرفین توافق ایجاد کند، تمامی مدارک را برای مرجع ذی‌صلاح می‌فرستد تا مورد بررسی قرار گیرد. در صورت درست بودن مدارک و داشتن شرایط لازم، حکم تخلیه به نفع موجر صادر می‌شود.

دعاوی در زمینه املاک معمولاً پیچیدگی‌های بسیاری دارند و بدین جهت ضروری است که در این زمینه از وکلای متخصص کمک گرفت. وکیل برای تخلیه مستاجر باید با تمامی قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه آشنایی کامل داشته باشد. همچنین تجربه و تخصص بالایی داشته و سوابق کاری او طولانی مدت باشد؛ چراکه این عوامل باعث موفقیت او در پرونده می‌شود. دانش حقوقی مناسب وکیل برای تخلیه مستاجر نیز یکی از موارد حائز اهمیت است.

البته برخی وکلای دعاوی تخلیه ملک دارای تجربه بالایی هستند؛ به طوریکه می‌‌توانند در کمترین زمان ممکن تمامی مراحل قانونی را طی کرده و با سرعت بسیار بالا ملک را از تصرف مستاجر خارج کنند.

وکیل ملکی

اخذ وکیل برای تخلیه مستاجر از “موسسه حقوقی دادپویان”

موسسه حقوقی دادپویان دارای بیش از ۳۰ وکیل پایه یک دادگستری در زمینه دعاوی ملکی، الزام به اخذ پایان کار، تصرف ملک، قرارداد اجاره میان موجر و مستاجر، تخلیه ملک، اثبات مالکیت و سند رسمی، حق سرقفلی و کسب و پیشه و انواع سند وسایل نقلیه است. این موسسه در سال ۱۳۹۱ توسط سید محمد صادقی، از وکلای برجسته پایه یک دادگستری ثبت شد. موسسه دادپویان، علاوه بر وکلای پایه یک دادگستری دارای ۱۴ کارشناس حقوقی است که برای ارائه خدمات حقوقی گرد هم آمده­اند. تمام پیگیری‌های مربوط به پرونده توسط وکلای متخصص و کارشناسان حقوقی این موسسه به بهترین شکل انجام می‌شود و نیاز به انجام هیچ اقدامی از سوی متقاضی نیست. تمامی پرونده‌های ارجاع شده به موسسه دادپویان توسط سه وکیل متخصص و مدیر حقوقی موسسه بررسی می­شود تا کلیه راهکارهای حقوقی ممکن به اطلاع خواهان برسد.

متقاضیان برای ارتباط با کارشناسان دادپویان می‌­توانند با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۳۱ تماس گرفته یا به نشانی اینترنتی https://dadpouyan.vip مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز