چرا قیمت خرید و فروش خودرو همچنان بالاست؟

همراه مکانیک-کاماپرس

در طول همه‌گیری کرونا اغلب کارخانه‌های خودروسازی دنیا به مدت سه سال در تعطیلی به سر بردند. این مسئله مشکلات زیادی را در بازار خرید و فروش خودرو ایجاد کرد و به طوری که اوضاع همچنان به روال سابق خود بازنگشته است. قیمت اتومبیل‌های نو و کارکرده به شکل سرسام‌آوری در سراسر دنیا افزایش پیدا کرد و تنها به مقدار بسیار کمی در بهمن ماه 1401 کمی روند نزولی در پیش گرفت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو و حمل و نقل، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کاهش قیمت خرید و فروش خودرو در بازار ایران از زمان عرضه ماشین در بورس آغاز شد. افت قیمت ارز و تصویب لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده نیز به این روند کمک زیادی کرد. در حال حاضر، چند روزی است که بازار خودروی ایران، ریزش قیمت‌ها را تجربه می‌کند. اما کاهش قیمت‌ جهانی خودرو با گام‌های بسیار آهسته‌ای پیش می‌رود. به طوری که اغلب افراد معتقدند که قیمت‌ها همچنان سرسام‌آور است و این موضوع تنها به خرید ماشین مربوط نمی‌شود؛ بلکه داشتن یک ماشین هم دیگر مقرون به صرفه نیست! اما دلیل آن چیست؟

مشکلات زنجیره تامین همچنان ادامه دارد

زنجیره تامین یک فرآیند به هم پیوسته است که اجزا، قطعات و مواد خام برای تولید محصول نهایی را شامل می‌شود. خودروهای مدرن نیز به امکانات ویژه‌ای چون نمایشگر هدآپ، امکانات یکپارچه‌سازی تلفن همراه و کمک‌های رانندگی خودکار مجهز هستند. زنجیره تامین این بازار پس از اختلال‌های ناشی از همه‌گیری، همچنان ادامه دارد. البته این فرآیند از سال 2021 میلادی رو به بهبود است. این مشکلات موجب شده تا صنعت جهانی خودروسازی، میلیون‌ها وسیله نقلیه کمتر از آنچه که پیش‌بینی می‌کرد، تولید کند. در نتیجه، عرضه کمتر منجر به قیمت بالاتر می‌شود.

خودروهای ارزان، کمتر تولید می‌شود

وقتی که خودروسازان نمی‌توانند به اندازه دلخواه اتومبیل تولید کنند، ترجیح می‌دهند که سودآورترین مدل‌های خود را در اولویت تولید قرار بدهند. مثال بارز این مسئله، کمپانی نیسان است که تولید یکی از ارزان‌ترین خودروهای خود یعنی نیسان ورسا را تا 78 درصد کاهش داد. در مقابل، این کمپانی ساخت اتومبیل‌های بزرگ‌تر و گران‌تر مانند آلتیما را بیشتر کرد. علت افزایش تولید خودروهای گران‌تر، کمبود خریداران خودروهای ارزان نیست؛ بلکه تنها به این دلیل است که سود خودروسازان در این بخش بیشتر است.

راز آسمان پایتخت

همراه مکانیک-کاماپرس

خودروسازان تمایلی به تغییر روند بازار ندارند!

شاید عده‌ای از افراد فکر کنند که کاهش قیمت بازار خرید و فروش خودرو به سود خودروسازان هم هست. چرا که افزایش تقاضا منجر به افزایش سودآوری خواهد شد. اما واقعیت چیز دیگری است و خودروسازان عجله‌ای برای تغییر این مسیر ندارند.

بر اساس آمار، فروش خودروهای جدید زیر 25 هزار دلار (مقرون به صرفه) از سال 2017 تا 2022 حدود 78 درصد کاهش پیدا کرده است. در همین حال، فروش خودروهای جدید بیش از 60 هزار دلار (گران‌قیمت) افزایش یافته است. از آنجایی که این خودروهای 60 هزار دلاری به طور قابل توجهی سودآورتر از خودروهای 25 هزار دلاری هستند، شرکت‌های خودروسازی تمایل چندانی به تغییر این روند ندارند.

جدیدترین قیمت‌های بازار خرید و فروش خودرو

همراه مکانیک، اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین فروش خودروهای کارشناسی شده در کشور است. بنابراین، تمام افراد می‌توانند به راحتی تغییرات قیمتی این بازار را از وبسایت یا اپلیکیشن این مجموعه مشاهده کنند. همچنین، ابزار محاسبه قیمت خودرو همراه مکانیک به عنوان تنها ابزار محاسبه افت قیمت خودرو کارکرده و دست دوم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. به علاوه، خریداران و فروشندگان خودرو می‌توانند در تمام مراحل خرید و فروش از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان این مجموعه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : همراه مکانیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چرا قیمت خرید و فروش خودرو همچنان بالاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز