چالش‌های صنعت فولاد کشور چیست؟ + قیمت تیرآهن سایز 14

لست سکند

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان بیان کرد: در کلیه صنایع معدنی و فلزی باید پدیده‌های اقتصادی و مسائل مربوط به آن‌ها، به‌ خصوص از نگاه تاثیرگذاری بر بنگاه‌های اقتصادی، مدیریت، شناسایی و پیش‌بینی شوند. براساس این سخنان، پیش بینی این عوامل باعث می‌شود برای مثال از نوسان قیمت تیرآهن سایز 14 کاسته شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، وحید سیدعلی گفت: مشخص است که هیچ بنگاهی نمی‌تواند به‌ دلیل ماهیت ریسک‌های کسب‌وکار، عوامل ریسک‌زا را کنترل کند. اما با شناسایی رویدادها و پیش‌بینی روندها، می‌توان انتظار داشت که یک بنگاه اقتصادی در برابر تحولات محیط اقتصادی پیرامون خود واکنش مناسب نشان دهد.

لزوم سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای تولید محصولات فولادی

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان بیان کرد: یکی از ملزومات اساسی و حیاتی برای ایجاد واحدهای تولید محصولات فولادی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی ارزان قیمت با نرخ بهره پایین و بازپرداخت بلندمدت است. پس از برجام، بسیاری از پروژه‌های صنعت فولاد کشور برای استفاده از منابع تامین مالی خارجی برنامه‌ریزی کرده بودند و اگر تحریم‌های صنعت فولاد و همچنین کاهش ارزش ریال رخ نمی‌داد، بسیاری از این طرح‌ها به اجرا می‌رسیدند و در پیشرفت برنامه‌ریزی پروژه‌های صنعت فولاد بر اساس سند چشم‌انداز اختلال به وجود نمی‌آمد.

تامین مواد اولیه باتوجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود

وی اذعان کرد: در ابتدای ورود صنعت فولاد به کشور، بدون توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود، اقدام به ساخت مجتمع‌ها و شرکت‌های متعدد فولادی شد. در همان زمان، کمبود مواد اولیه مورد نیاز این واحدها احساس شد. این امر، در کنار بی‌توجهی به انتخاب سیستم تولید متناسب با شرایط و ویژگی‌های داخلی، به ایجاد دغدغه تامین مواد اولیه برای فعالان این بخش انجامید. در شرایط فعلی، مواد اولیه موجود پاسخگوی مجتمع‌ها و شرکت‌های فولادی نیستند و همچنین سیستم‌های تولید انتخاب ‌شده برای صنعت فولاد تناسبی با امکانات و ویژگی‌های کشور ندارند. این امر باعث شده است که با بر هم خوردن نظام تعادلی عرضه و تقاضای مواد اولیه، زمینه افزایش قیمت آن نیز فراهم شود.

راز آسمان پایتخت

سیدعلی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد در زمره صنایعی است که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه و به دنبال آن، سرمایه در گردش بالا دارند. بنابراین لزوم حمایت و پشتیبانی از سیستم پولی و مالی در این صنعت انکارناپذیر است. با این حال، از آنجایی که متاسفانه در ایران بخش عمده‌ای از وظیفه تامین سرمایه نظام تولیدی بر عهده سیستم بانکی است، این سیستم به دلیل برخورد با مشکل در وصول مطالبات قبلی خود و تلاش به منظور کاهش ریسک‌پذیری در تسهیلات پرداختی، طی سال‌های اخیر کمتر توانسته است به این وظیفه عمل کند و هم‌اکنون یکی از اساسی‌ترین مشکلات فعالان این بخش نیاز شدید به تامین سرمایه در گردش است. نقش ارزش پول داخلی و ارزش برابری ریال در مقابل دلار نیز به دلیل صادراتی و وارداتی بودن محصولات فولادی، بسیار مهم است. به دلیل وابستگی قابل توجه این صنعت به تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز از طریق واردات، افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های تولید و تورم در نرخ محصولات و فراورده‌های فولادی می‌شود مثلا قیمت تیرآهن از جمله تیرآهن سایز 14 در چندماه اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

قیمت محصولات فولادی و اهن آلات همچون تیرآهن سایز 14 در ادامه این مطلب قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز