پیشنهاد کتاب: شهر نابرابر سرمنشا بحران های جدید اجتماعی

کتاب شهر نابرابر به بررسی تحولات تاثیرگذاری که در شهرهای بزرگ جهان صورت گرفته، می‌پردازد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، جان رنی شورت، نویسنده کتاب، معتقد است به سه دلیل باید تغییرات عمیق شهرهای جهانی را مورد بررسی قرار داد؛ اول اینکه با بین‌المللی شدن سریع بازار زمین و املاک، سرمایه‌های خارجی راهی شهرهای بزرگ جهان شده‌اند. ورود این سرمایه‌های عظیم، اکوسیستم شهرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دوم اینکه با ارزش‌گذاری زمان و فضا، شهرهای مرکزی یا کلان‌شهرها جذابیت و اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به همین خاطر موج‌های بزرگ جابه‌جایی اجباری فقرا از مراکز شهرها به حاشیه شکل می‌گیرد. در نتیجه ثروت در مرکز شهرها متمرکز می‌شود و فقر به حاشیه منتقل رانده می‌شود. سومین دلیل وجود لشکر عظیم جوانان بیکار در شهرهای بزرگ است که زمینه را برای بروز ناآرامی‌ها و اعتراض‌های شهری و افزایش میزان نارضایتی اجتماعی فراهم می‌آورد.

نویسنده تاکید دارد در کل جهان سرمایه‌گذاران به مناطق مرکزی شهرها علاقه بیشتری نشان می‌دهند؛ این توجه سرمایه‌گذاران به قلب شهرها، منجر به تشدید نابرابری می‌شود. نویسنده مقدمه خود را این‌چنین به پایان می‌رساند: «در سراسر جهان چرخه تقویت‌کننده‌آی از سرمایه‌گذاری‌های تازه در نواحی منتخب شهرهای مرکزی دیده می‌شود که جذب سرمایه‌گذاری بیشتری تحت تاثیر جابه‌جایی افراد ثروتمندتر در آنها صورت می‌گیرد. شهرهای مرکزی در حال تبدیل شدن به اجتماعات حصارکشی‌شده‌ای هستند که از طریق قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری دسترسی فقرا و افراد حاشیه‌ای را محدود می‌کند.»

راز آسمان پایتخت

نویسنده کتاب یک جغرافیدان شهری است که در این کتاب سعی دارد به نابرابری‌های اجتماعی، بُعدی فضایی بدهد. او نابرابری را در عرصه‌های شهری و منطقه‌ای جستجو می‌کند. او در این کتاب به مقوله‌هایی چون شهرگرایی معاصر، سرمایه نقدی، تجدید حیات جمعیت، ساخت ابرپروژه‌ها، میزبانی رویدادهای بزرگ جهانی، نقش ثروتمندان نوظهور و پیدایش طبقه متوسط جدید می‌پردازد. او نگاهی ویژه به جابه‌جایی فقرا به حاشیه شهرها دارد و این پدیده را از منظر اقتصاد سیاسی و رویکردهای جغرافیای شهری مورد تحلیل قرار می‌دهد.

نابرابری زمانی

یکی از کلیدواژه‌های جالب این کتاب «نابرابری زمانی» است. نویسنده در فصل ششم – بازارزش‌گذاری فضا و زمان – به شرح این عبارت می‌پردازد؛ «هرچه زمان ارزشمندتر می‌شود، آن‌هایی که درآمد بیشتری دارند، زمان بیشتری را می‌توانند خریداری کنند. آنها می‌توانند افرادی را به کار گیرند تا کارهای زمان‌برشان را انجام دهند، می‌توانند دستگاه‌هایی خریداری کنند که در شمار نیروی کار صرفه‌جویی می‌کند و همچنین می‌توانند مکان زندگی‌شان را طوری انطباق دهند که زمان کمتری برای رفت و آمد مسیر خانه تا محل کار صرف شود. بخشی از تقاضا برای شهرهای مرکزی به خاطر تمایل ثروتمندان به کاهش زمان رفت و آمد برای رسیدن به امکانات و محل کار در شهرهای مرکزی است.»

شهرهای انتقام‌گرا

کلیدواژه دیگری که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، «شهرهای انتقام‌گرا» است. این شهرها تبعات جنایی فقر، تفاوت‌های اجتماعی و مخالفان سیاسی را می‌پذیرند. پیدایش شهرهای انتقام‌گرا در برخی کشورهای جهان با گذار به سوی دولت‌های دست راستی و ملی‌گرا که معمولا رویکردی نژادپرستانه دارند، شدت می‌یابد. در این شهرها معمولا فقرا تحقیر می‌شوند؛ تاریخ شهر از طریق تغییر نام خیابان‌ها و معابر و میادین، به نفع طبقه ثروتمندان جدید بازنویسی می‌شود؛ و سرانجام جداسازی فضایی صورت می‌گیرد.

کتاب شهر نابرابر با زیرعنوان «تجدید حیات شهری، جابه‌جایی و ایجاد نابرابری در شهرهای جهانی»، با ترجمه حمیدرضا تلخابی و فریدون گازرانی توسط انتشارات آگاه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر آگاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز