پیشنهاد تعیین قیمت خودرو در بورس روی میز رئیس جمهور

لست سکند

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا روی میز ریس جمهور است و باید دید آنطور که ادعا می‌شود آیا اجرای این پیشنهاد منجر به شکست انحصار در این صنعت می‌شود؟

به گزارش کاماپرس؛ همزمان با شدت گرفتن نابسامانی در بازار خودرو پیشنهادات متعددی برای ساماندهی بازار‌خودرو ارائه شده است. یکی از پیشنهادات ارائه شده ، عرضه خودروی صفر در بورس کالا است. درصورتی که در اجرای این پیشنهاد الزاماتی در نظر گرفته شود می‌تواند سبب ثبات در بازار خودرو شده و مانع از تضییع حقوق مردم توسط دلالان گردد. پیشنهادی که به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی تنها در صورتیکه با اهدافی چون افزایش رقابت بین خودروسازها، تامین مالی، شفافیت قیمت فروش و حذف واسطه‌ها همراه باشد، نتیجه مطلوب خواهد داشت.

عرضه‌خودرو در بورس، ضد دلالی

در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه پیشنهاد بورسی شدن‌خودرو روی میز ریس جمهور است به ایرنا گفته است: با توجه به تجربه موفق صنایع دیگر در بورس کالا، بهتر است خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا بحث رانت و دلالی در بازار‌خودرو که ناشی از دو نرخی بودن است از بین برود.

در این باره بخوانید:

راز آسمان پایتخت

او با اشاره به اینکه دو نرخی بودن در بازار هر کالایی موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود، اضافه کرد: با ورود خودرو در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت دقیق از سوی نهادهای مسوول، جای خود را به بحث قیمت‌گذاری می‌دهد و این بروکراسی اداری برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

نعمت بخش با این توضیحات نتیجه گرفته که دو راه بیشتر را نمی‌توان برای ساماندهی کامل بازار خودرو در پیش گرفت. یا فروش‌خودرو در حاشیه بازار انجام شود یا از ظرفیت بورس کالا برای عرضه خودرو استفاده شود که به گفته او این روش در گذشته مورد امتحان قرار گرفته و با نتیجه مثبت همراه بوده است.

سه شرط لازم برای بورسی شدن خودرو

مروری بر گزارشهای منتشر شده نشان می‌دهد که به عقیده کارشناسان ، عرضه‌خودرو در بورس کالا باید با رعایت سه شرط اجرایی شود. از جمله عرضه خودرو بدون تعیین سقف قیمت، اخذ مالیات از اختلاف قیمت کشف شده و قیمت مصوب و همچنین منوط شدن صدور پلاک به خرید از بورس کالا. شروطی که باید دید در مرحله اجرایی چنین طرحی، تا چه حد مورد توجه خودروسازان و سازمان بورس قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز