چطور به پرداخت خودکار اعتماد کنیم؟

وندار-کاماپرس
لست سکند

سرویس پرداخت خودکار روشی ساده برای پرداخت هزینه‌هایی مانند حق عضویت باشگاه، قبوض آب و برق یا حق اشتراک سرویس‌های VOD  است. با این روش می‌توانید پرداخت‌های دوره‌ای یا ماهانه را طوری تنظیم کنید که هر ماه مبلغی از حساب بانکی شما کسر شود. سرویس پرداخت خودکار یا همان دایرکت دبیت راهی برای صرفه‌جویی در زمان و اجتناب از دیرکرد پرداخت هزینه‌هاست. با این حال، این سرویس هنوز برای بسیاری از ما مبهم و ناشناخته است و نتوانسته‌ایم کاملا به آن اعتماد کنیم. به همین علت، بهتر است درباره آن بیشتر بدانیم.

سرویس پرداخت خودکار چطور کار می‌کند؟

با کمک دایرکت دبیت، به شرکت مورد نظر خود اجازه می‌دهید که هر چند وقت یک‌بار در تاریخ مشخصی از حساب بانکی شما پول برداشت کند. این تاریخ را شما به عنوان مشتری تعیین می‌کنید و در هر زمان که بخواهید قابل لغو است.

برای استفاده از سرویس برداشت خودکار باید:

  • راه‌اندازی این سرویس را تأیید کنید؛
  • در صورت تغییر در جزئیات حساب بانکی، موضوع را به شرکت مورد نظر اطلاع دهید؛
  • هر بار مطمئن شوید که موجودی حساب بانکی شما برای پرداخت کافیست.

چطور می‌توان به سرویس پرداخت خودکار اعتماد کرد؟

ارسال پول هیچ وقت بدون خطر نیست و گاهی اوقات ممکن است اتفاقاتی بیفتند که خارج از کنترل شما هستند. البته، لازم نیست نگران باشید. معمولا تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی که طرف قرارداد دایرکت دبیت هستند، ضمانت‌هایی برای این کار در نظر می‌گیرند. اگر پرداختی به صورت اشتباهی یا فریبکارانه انجام شود، این ضمانت‌ها از شما محافظت می‌کنند.

در سرویس پرداخت خودکار ۳ قانون یا اصل کلی وجود دارد که به حفظ امنیت حساب و پول شما کمک می‌کنند:

راز آسمان پایتخت
  • اعلان قبلی؛ شما به عنوان مشتری، باید از هرگونه تغییر در دفعات، تاریخ یا میزان پرداخت‌ها مطلع شوید. اگر درباره این موضوعات به شما اعلان قبلی داده نشود، حق استرداد مبلغ را دارید.
  • بازپرداخت فوری؛ که به عنوان پرداخت غرامت نیز شناخته می‌شود. به‌طورکلی، اگر پرداختی به اشتباه انجام شود، مشتری حق بازپرداخت کامل و فوری از بانک خود را دارد.
  • لغو فوری؛ شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید از سرویس پرداخت خودکار انصراف بدهید، البته مشروط بر اینکه این انصراف پیش از پرداخت در زمان‌های تعیین‌شده باشد. اگر پس از اعلام انصراف شما، مبلغی از حسابتان کسر شود، مستحق دریافت بازپرداخت یا غرامت هستید.

دایرکت دبیت یکی از ابزارهای ایمن برای پرداخت‌های اشتراکی و سایر پرداخت‌های ماهیانه است. اگر هم پرداختی به اشتباه انجام شود، می‌توانید با بانک خود تماس بگیرید و از آنها طلب غرامت کنید. اگر بانک بنا به دلایلی به درخواست‌تان توجه نکرد، می‌توانید موضوع را مستقیما به مدیر شعبه یا مراجع قضایی اطلاع بدهید.

وندار-کاماپرس

آیا دایرکت دبیت شبیه به حواله بانکی است؟

سرویس پرداخت خودکار تنها یکی از راه‌های پرداخت از حساب شماست. برای این کار، راه‌های دیگری مانند تنظیم حواله بانکی نیز وجود دارند. تفاوت دایرکت دبیت و حواله بانکی در این است که در روش دوم، بانک به عنوان واسطه عمل نمی‌کند، در صورتی که در روش اول یعنی دایرکت دبیت بانک واسطه‌ای میان شماست.

نکاتی برای ایمنی بیشتر سرویس پرداخت خودکار

دایرکت دبیت یک روش امن برای پرداخت است. برای جلوگیری از هر مشکلی در این زمینه نیز باید نکاتی را به خاطر بسپارید.

۱. در انتخاب شرکت دقت کنید

قبل از توافق با هر شرکت برای پرداخت از طریق دایرکت دبیت، مطمئن شوید که آن شرکت اعتبار قانونی دارد. تا زمانی که اعتبار شرکت را بررسی می‌کنید نیز بهتر از روش‌های دیگری برای پرداخت استفاده کنید. هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار شرکت یا فروشگاه آنلاینی که از اعتبار آن اطمینان کافی ندارید، نگذارید.

۲. حقوق خود را بشناسید

هیچ شرکتی نمی‌تواند اعطای وام به شما را مشروط به بازپرداخت از طریق دایرکت دبیت کند. بنابراین، مراقب شرکت‌هایی که شما را برای بازپرداخت از طریق دایرکت دبیت تحت فشار می‌گذارند. باشید.

همچنین، از حقوق خود که پیش از این گفتیم، یعنی اعلان قبلی، بازپرداخت و لغو فوری آگاه باشید و دقت کنید که شرکت مورد نظر و بانک شما به این اصول پای‌بند باشند.

۳. حواستان به هزینه‌های اضافه برداشت و وجوه ناکافی (NSF) باشد

سرویس پرداخت خودکار به شما کمک می‌کند تا از تأخیر در پرداخت قبوض و حق اشتراک‌های دوره‌ای جلوگیری کنید. با وجودِ این، اگر زمانی بررسی موجودی حساب را فراموش کنید، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه برداشت (NSF) شوید. یعنی، اگر موجودی حساب شما کافی نباشد، بانک و شرکت ممکن است از شما کارمزدی با نام کارمزد NSF دریافت کنند. این هزینه‌ها ممکن است به‌سرعت زیاد شوند. بنابراین، بهتر است همیشه به موجودی حساب بانکی خود و پرداخت‌های خودکاری که انجام می‌شود، توجه کنید. از این راه، مطمئن خواهید بود که موجودی حسابتان برای پرداخت‌های خودکار دوره‌ای کافیست.

۴. به شرایط قرارداد توجه کنید

شرکت طرف قرارداد باید یک نسخه از قرارداد مربوط به استفاده از سرویس پرداخت خودکار را به شما بدهد. این قرارداد شرکت را مجاز می‌کند که به‌ صورت دوره‌ای از حساب بانکی شما مبلغی را دریافت کند. بنابراین، باید مفاد آن را به طور کامل بررسی کنید. شرایط این قرارداد باید به روشی واضح و قابل فهم بیان شده باشند.

حتما یک نسخه از قرارداد مربوط به سرویس پرداخت خودکار را نزد خود نگه‌دارید. از میزان، دفعات و زمان‌های پرداخت از حساب بانکی خود مطمئن شوید. پس از آن نیز همیشه موجودی حسابتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مبلغ و زمان نقل‌ و انتقالات مالی همانی است که قبلا با آن توافق کرده‌اید.

سخن پایانی

دایرکت دبیت راهی مطمئن برای پرداخت قبوض و حق اشتراک‌های ماهیانه است. این روش ایمنی بالایی دارد و معمولا به‌سادگی لغو می‌شود. در بیشتر مواقع، با یک تماس تلفنی می‌توانید از این سرویس پرداخت انصراف بدهید یا مشکلات پیش‌آمده را مطرح کنید. در برخی از مواقع، ممکن است لازم باشد که سرویس فعلی برای پرداخت خودکار را لغو و یک سرویس جدید راه‌اندازی کنید. اگر نحوه انصراف از این سرویس را نمی‌دانید، می‌توانید از بانک خود یا شرکتی که این خدمت را ارائه می‌دهد، راهنمایی بخواهید.

انتهای پیام

مرتبط با : وندار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز