ورق سرد چیست؟ آشنایی با انواع ورق سرد

ورق سرد-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

ورق‌های فولادی‌ مورد استفاده در صنایع گوناگون، در دو نوع ورق سرد و ورق گرم تولید و در بازار عرضه می‌شوند؛ هرکدام از این ورق‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و ورق سرد از نظر کاربری و قیمت با ورق گرم تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از آیرومارت، ورق نورد سرد دارای ویژگی‌های مکانیکی و شیمایی خاصی بوده و نسبت به ورق گرم ظرافت بیشتری دارد. این نوع از ورق فولادی در انواع مختلفی نظیر ورق گالوانیزه ، ورق روغنی و … تولید می‌شود. کاماپرس در ادامه به معرفی ورق سرد و انواع گوناگون آن می‌پردازد.

ورق سرد چیست؟

ورق سرد، به وسیله آلیاژهایی بر پایه فولاد و همچنین از طریق نورد سرد با پرداخت خوب و ابعاد دقیق تولید می‌شود. در تولید ورق سرد معمولا ورق‌های ضخیم فولاد به وسیله غلتک نازک می‌شوند. ورق سرد معمولا نسبت به ورق گرم از استحکام بیشتری برخوردار بوده و به جهت ظاهر زیبایی که دارد برای موارد صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های ورق سرد می‌توان به ظاهر شفاف و صیقل خورده، قابلیت رنگ‌پذیری بالا و قابلیت خمش و برش اشاره کرد.

ورق سرد چه کاربردهایی دارد؟

ورق سرد معمولا به سبب ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد برای مصارف عمومی، صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد. برخی از این موارد در ادامه ذکر شده‌اند.

راز آسمان پایتخت

استفاده از ورق سرد در خودروسازی

یکی از متداول‌ترین کاربردهای ورق سرد، در صنعت خودروسازی است. کارخانه‌های تولیدی در این صنعت معمولا از ورق سرد برای ساخت بدنه خودرو استفاده می‌کنند.

استفاده از ورق سرد در لوازم خانگی

از دیگر کاربردهای مهم ورق سرد روغنی، در تولید انواع لوازم خانگی از قبیل یخچال، فریزر، مایکروفر، اجاق گاز، کابینت های فلزی، کمدهای نگهداری وسایل و سایر وسایل برقی و مانند آن‌ها است.

استفاده از ورق سرد در پروفیل‌های فولادی

از ورق سرد روغنی برای ساخت انواع پروفیل‌های ساختمانی مانند درب و پنجره و وسایلی مانند میز و صندلی نیز استفاده می‌شود.

از دیگر استفاده‌های ورق سرد می‌توان به کاربرد آن در صنعت برق مانند تابلوها و سینی کابل برق، صنعت کامپیوتر و الکترونیک و همچنین صنایعی که نیازمند رنگ آمیزی، برشکاری و شکل دهی فلزات است، اشاره کرد.

ورق سرد چه انواعی دارد؟

ورق سرد با توجه به آلیاژ و فعالیت‌های ثانوی که در فرایند تولید بر روی آن انجام می‌شود، دارای انواع مختلفی است. در ادامه به انواع ورق سرد موجود در بازار اشاره شده است.

ورق سرد روغنی

ورق‌های روغنی در بازار با همان عنوان ورق سرد شناخته می‌شوند. این ورق‌ها در فرایند تولید برای محافظت و جلوگیری از زنگ‌زدگی با یک لایه روغن پوشانده شده و این مسئله در طول زمان از زنگ زدن آن به‌وسیله عوامل مختلف جلوگیری می‌کند. ورق روغنی معمولا در ابعاد و قالب‌های مختلفی از جمله رول و شیت تولید می‌شود. ضمن این‌که ورق روغنی قابلیت رنگ‌پذیری و لعاب‌کاری نیز دارد.

ورق سرد گالوانیزه

ورق گالوانیزه در طی فرایندی به نام گالوانیزاسیون، برای افزایش مقاومت ورق سرد در برابر هرگونه زنگ‌زدگی و خوردگی تولید می‌شود. در این فرایند ورق روغنی به عنوان پایه کار به‌وسیله یک لایه ورق روی پوشش‌دهی می‌شود. در تولید این نوع ورق سرد از دو روش حمام روی و الکتروگالوانیزاسیون استفاده می‌شود. گفتنی است ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌های زنگ نزن قیمت اقتصادی و مقرون‌ به صرفه‌تری دارد.

ورق گالوانیزه رنگی

این نوع ورق بر پایه ورق گالوانیزه تولید می‌شود؛ در تولید این نوع ورق، ورق گالوانیزه پس از تولید سمباده کاری شده و در نهایت به وسیله یک پوشش ضدزنگ دیگر محافظت می‌شود. ورق گالوانیزه رنگی دارای استحکام بسیاری در برابر هرگونه رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی است و در رنگ‌های مختلفی تولید شده و ظاهر بسیار زیبایی نیز دارد. از این ورق در سقف سوله‌ها و سالن‌ها، سقف شیروانی،خودرو سازی، یخچال و فویل ساندویچ و مانند آن استفاده می‌شود.

ورق سرد قلع اندود

ورق قلع اندود، با ضخامت‌های مختلفی از قلع پوشانده شده و در نتیجه دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر هرگونه خوردگی می‌شود؛ این روش معمولا برای افزایش مقاومت و استحکام فولاد استفاده می‌شود. از ورق قلع اندود به جهت فرم‌پذیری بالا و عدم شکنندگی آن برای محافظت از موادغذایی و تولید فویل‌ها، ظرف‌های غذا، بسته‌بندی مواد غذایی و بسته‌بندی مواد شیمایی و دارویی و مانند آن استفاده می‌شود.

خرید انواع ورق سرد از آیرومارت

فولاد آیرومارت، با سال‌ها تجربه در حوزه خرید و فروش آهن آلات و بازار آهن، انواع ورق سرد اعم از ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی را با بهترین قیمت عرضه می‌کند. شما می‌توانید پس از استعلام قیمت روز انواع آهن آلات، سفارش خود را به ثبت برسانید. همچنین می‌توانید ضمن بهره‌مندی از مشاوره‌ کارشناسان ما در آیرومارت، از خدماتی چون برشکاری، جوشکاری و خمکاری انواع مقاطع بهره‌مند شوید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان ما در تماس باشید و یا به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز