واکسن کرونا در چه گروه سنی ایمنی کمتری ایجاد می‌کند؟

لست سکند

در حالی که واکسیناسیون کرونا در کشور ما از مدتی قبل در گروه های سنی بالا آغاز شده نتایج یک تحقیق نگرانی هایی درباره نتایج تزریق واکسن کرونا بر ایمنی برخی افراد ایجاد کرده است.

به گزارش کاماپرس، احتمالا بسیاری از ما تصور می کردیم تزریق واکسن کرونا به افراد مسن به همان اندازه در آنها ایمنی ایجاد می کند که تزریق واکسن به جوان‌ترها اما تحقیقات جدید این فرضیه را باطل کرده است.

روزنامه هفت صبح در یادداشتی به قلم شهروز چرکچی در این باره نوشته است؛ در ابتدای شروع تزریق واکسن کرونا در کشور آلمان، مقامات این کشور به خاطر تعداد محدود واکسنی که در اختیار داشتند،دست به اولویت بندی افراد ساکن در آلمان برای دریافت واکسن زدند. یکی از اولین اولویت ها به خانه های سالمندان تعلق گرفت و ساکنان این مکان ها که در آلمان تعدادشان هم کم نیست، خیلی زود توسط مسئولان وزارت بهداشت آلمان واکسینه شدند.

در حالی که تقریبا همه ساکنان خانه های سالمندان در آلمان دُز دوم واکسن را هم دریافت کرده اند و از نظر تئوری در برابر ویروس کرونا ایمن شده اند، شیوع مجدد این ویروس در خانه های سالمندان مسئولان وزارت بهداشت آلمان را متعجب کرد.

پژوهشگران مجتمع پزشکی شاریته در برلین پس از تحقیق درباره علت شیوع مجدد ویروس در بین افراد حاضر در خانه سالمندان دریافتند که سیستم ایمنی افراد سالخورده نسبت به تاثیر واکسن واکنش آرامتری نشان می دهد و سیستم ایمنی این افراد نسبت به جوانان در مدت زمان طولانی تری مقاوم خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

در یکی از آسایشگاه های سالمندانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته بود، 16 ساکن سالخورده و 11 نفر پرسنل که همه هر دو دُز واکسن را دریافت کرده بودند، به بیماری کرونا مبتلا شدند، چهار سالمندی که تنها یک دُز از واکسن به آنها تزریق شده بود هم به بیماری مبتلا شدند و شدت بیماری آنها به حدی بود که برای تکمیل درمان آنها را به بیمارستان منتقل کردند.

البته نکته امیدوار کننده این که واکسن باعث شد که همه این افراد از خطر مرگ در اثر بیماری کرونا رهایی یابند و سلامت خود را به دست بیاورند اما از طرف دیگر می توان تاثیر واکسن در بدن افراد سالخورده را کمتر از تاثیر آن بر جوانان دانست.

پژوهش بعدی سنجش میزان پادتن در بدن افراد پس از دریافت واکسن بود. پژوهشگران شاریته میان بیماران سالمند بالای 70 سال و تعدادی از افراد با میانگین سنی 34 سال به سنجش میزان پادتن موجود در خون سه هفته بعد از تزریق دُز اول واکسن پرداختند و به این نتیجه رسیدند که در بدن حدود87 درصد از جوانترها پادتن تشکیل شده بود، در حالیکه تنها در بدن 31 درصد از سالمندان در این مدت پادتن به وجود آمده بود.

مشروح این یادداشت مهم را در روزنامه هفت صبح یکشنبه 23 خرداد 1400 بخوانید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز