همه چیز درباره سبک‌ های محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی ویلا و باغ-کاماپرس
لست سکند

محیط‌ شهری و فضاهای بیرونی مثل باغ و ویلا نیز به مانند فضاهای داخلی نیازمند طراحی و چیدمان هستند. محوطه سازی ویلا و باغ یا لنداسکیپ یک پای ثابت معماری و طراحی است که به معماری منظر نیز شهرت دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، در حال حاضر محوطه سازی در معماری از نظر پوشش گیاهی و همچنین تکنیک‌ها و استانداردهای به کار رفته در آن، دارای سبک‌های گوناگونی است. افراد می‌توانند هریک از این سبک‌ها را مطابق با سلایق و انتظارات خود در باغ و ویلا و دیگر فضاهای بیرونی اجرا کنند. البته دست‌یابی به نتیجه مطلوب در محوطه سازی، نیازمند رعایت اصول و قواعد توسط افراد متخصص است.

در ادامه به اصول محوطه سازی ویلا و باغ و سبک‌های محبوب و رایج در آن می‌پردازیم؛

آشنایی بیشتر با محوطه سازی

در محوطه سازی یا لنداسکیپ معماران و طراحان فضای سبز از دانش و تخصص خود در ترکیب با هنر برای چینش هرچه بهتر عناصر مختلف در فضای باز استفاده می‌کنند. در واقع معماران در طراحی یک فضای باز مانند باغ یا ویلا، تلاش می‌کنند تا علاوه بر زیبایی و آرامش‌بخش بودن محیط، کارایی محیط را نیز ارتقا دهند.

محوطه سازی ویلا و باغ شامل برنامه‌ریزی برای تمام بسترها و جزئیات موجود در باغ و ویلا، از جنس، رنگ، پوشش گیاهی، سایبان‌، مبلمانِ فضای باز، پوشش کف و غیره گرفته تا مواردی چون ایجاد مسیرهای سواره و پیاده، حصارکشی، تجهیزات فضای سبز، هارمونی و غیره است.

راز آسمان پایتخت

مزایای محوطه سازی یا معماری منظر

با نگاهی به مزایای لنداسکیپ یا معماری منظر، طراحی فضاهای باز مانند باغ و ویلا ضروری به نظر می‌رسد. به‌طوری که اگر از مزایایی چون تقویت ارتباط انسان و طبیعت در دنیای صنعتی و مدرن امروز نیز بگذریم؛ محوطه سازی نقش موثری در کاهش آلودگی و افزایش سرانه فضای سبز شهری خواهد داشت. ضمن این‌که محوطه سازی اصولی و استاندارد، امنیت و کارایی باغ یا ویلا را نیز افزایش خواهد داد.

محوطه سازی ویلا و باغ-کاماپرس

سبک‌های رایج در محوطه سازی

محوطه سازی با توجه به عوامل متعددی چون شرایط اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه از سبک‌های مختلفی برخوردار است. برخی از سبک‌های محبوب و رایج محوطه سازی در ادامه آمده است؛

 سبک مدرن محوطه سازی

سبک مدرن در محوطه سازی به سبک‌هایی با عناصر مینیمال و ساده گفته می‌شود. در محوطه سازی ویلا و باغ مدرن، معماران غالبا از خطوط برای هدایت استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال در مسیر سازی ورودی ویلا از سنگ‌ریزه برای ایجاد خطوط راهنما بهره می‌برند. در این سبک معمولا از مصالحی که دارای رنگ‌های خنثی هستند، مانند بتن استفاده می‌شود.

سبک کلاسیک محوطه سازی

از سبک کلاسیک محوطه سازی معمولا برای طراحی ویلاهای لوکس استفاده می‌شود؛ در این سبک از محوطه سازی معمولا طرح‌ها و خطوط هندسی و مسیرسازی‌های خاص را می‎بینیم. مصالح و المان‌های به کار رفته در این سبک، معمولا روح کلاسیک داشته و قیمت بالایی دارند. از جمله این عناصر می‌توان به آلاچیق‌های مجلل، چمن کاری طبیعی، پوشش گیاهی کمیاب، صخره و آبنما، برکه مصنوعی، شومینه، فلاور باکس سرامیکی و غیره اشاره کرد.

سبک انگلیسی محوطه سازی

این سبک نیز یکی دیگر از سبک‌های رایج محوطه سازی ویلا و باغ است که با الهام از باغ‌های انگلیسی طراحی شده و شامل مسیر سازی‌های پرپیج و خم و استفاده اغراق آمیز از عناصر و المان‌های سنگی از جمله مجسمه‌های سنگی، صخره و آب‌نمای سنگی، نیمکت‌های سنگی، شومینه و آتشدان سنگی و غیره است. این سبک در معماری رومی ریشه داشته و بی شباهت به معماری دوره رنسانس در انگلیس و فرانسه نیست.

سبک اسپانیایی محوطه سازی

سبک اسپانیایی تلفیقی از معماری باغ‌های انگلیسی و باغ‌های اسلامی است؛ به‌طوری که معماران در این سبک از کاشی‌های سرامیکی و چمن کاری طبیعی در کنار صخره و آبنمای سنگی استفاده می‌کنند. اصول تقارن در این سبک اهمیت بسیاری داشته و غالبا از دیواره‌ها و تراس‌ها برای تفکیک فضاهای مختلف استفاده می‌شود.

سبک اسپانیایی محوطه سازی-کاماپرس

سبک مدیترانه‌ای محوطه سازی

در سبک مدیترانه غالبا از دو عنصر رنگ و آب برای طراحی فضاهای مختلف مانند آلاچیق و پرگولا با سقف‌های خوش رنگ و شن و ماسه استفاده می‌شود. عناصر مورد استفاده در این سبک شامل فلاور باکس‌ رنگی، ننو، تختخواب، استخر یا برکه‌های مصنوعی است.

سبک ژاپنی محوطه سازی ویلا و باغ

مهم‌ترین هدف در طراحی ویلا و باغ به سبک ژاپنی ایجاد فضایی آرامش بخش بر مبنای معنویت و هارمونی است. معماران در این سبک تلاش می‌کنند تا با استفاده از عناصری چون سنگ، فانوس، چشمه‌های زلال و گیاهان شناسنامه‌دار و با پیشینه پرمعنا مثل انواع بونسای ژاپنی و درختچه‌های زینتی خاص، فضایی برای استراحت و آرامش ایجاد کنند.

سبک باغ‌های توسکانی در محوطه سازی

سبک توسکانی تا حدی شبیه به سبک مدیترانه‌ای است. معماران فضای سبز در طراحی به سبک توسکانی؛ از مجسمه‌ها برای مشخص کردن نقاط کانونی محوطه سازی ویلا استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های سبک توسکانی شامل مناظر آفتاب‌گیر، مسیرهای سنگ‌فرش منتهی به آلاچیق، پوشش گیاهی علفی، چشمه‌های مصنوعی در حال عبور و غرفه‌های متعدد است.

سبک ایرانی و سنتی در محوطه سازی

سبک ایرانی سنتی در محوطه سازی تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی با یکدیگر است. به‌طوری که عناصر مهم در این سبک از محوطه سازی شامل حریم و حصار، فرم هندسی فضا، اصول تقارن، تخت‌های سنتی و حوض و استخر است. در سبک‌ ایرانی معمولا از کاشی کاری و آیینه کاری در ترکیب با درختانی چون سرو و کاج استفاده می‌شود.

محوطه سازی باغ و ویلا-کاماپرس

محوطه سازی ویلا و باغ با مجموعه ایده سبز

مجموعه ایده سبز با بهره‌مندی از تیمی متشکل از بهترین طراحان و معماران فضای سبز، در راستای افزایش سرانه فضای سبز و در زمینه طراحی و اجرای انواع فضای سبز از جمله محوطه سازی باغ و ویلا فعالیت می‌کند. اگر قصد طراحی لنداسکیپ یا محوطه سازی ویلا و باغ خود را دارید، می‌توانید قبل از اقدام با تیم متخصص ایده سبز برای انتخاب بهترین سبک و اجرای اصولی و استاندارد فضای سبز مورد نظر مشورت کنید. این مجموعه از ابتدا تا انتهای پروژه همراه شما خواهد بود.

خدمات ایده سبز شامل طراحی روف گاردن، طراحی سه بعدی فضای سبز، نصب انواع سایبان و آلاچیق، طراحی فضای سبز شهری، انواع زمین بازی و ورزشی، انواع سازه‌های گابیونی، باغچه زیر راه‌پله، معماری داخلی سبز و غیره است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز