همه چیز درباره تیرآهن لانه زنبوری + قیمت روز آهن آلات 16 فروردین 1402

استفاده از تیرآهن لانه زنبوری جهت افزایش استحکام سازه‌های ساختمانی بسیار پرکاربرد است. این محصول با نام تیرآهن شبکه نیز شناخته شده و قابلیت تحمل کمان خمشی بیشتر با کمترین تغییر شکل را دارد. بر روی تیرآهن لانه زنبوری حفره‌های تو خالی زیادی وجود دارد و شباهت آن به لانه زنبور، دلیل نام‌گذاری آن محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این نوع تیرآهن نقش بسزایی در تعیین کیفیت کلی ساختمان دارد. از این محصول می‌توان در هر پروژه‌ای – از برج‌های مدرن تا انبارهای صنعتی – استفاده کرد. در ادامه، ضمن آشنایی بیشتر با تیرآهن لانه زنبوری، قیمت روز آهن‌آلات نیز ارائه خواهد شد.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

وجود حفره‌های توخالی در این تیرآهن باعث می‌شود تا وزن سبک‌تری نسبت به تیرآهن‌های معمولی داشته باشد. به علاوه، تیرآهن لانه زنبوری مقاومت خمشی، مقاومت اینرسی، استحکام و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. وزن کم این نوع تیرآهن باعث می‌شود تا استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل، تیرآهن لانه زنبوری یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که برای افزایش مقاومت سازه از آن استفاده می‌شود. استفاده از این تیرآهن در ستون‌ها، ساخت سقف، تیرهای فرعی، پل‌سازی، راه‌پله، پارکینگ، طراحی قاب‌های خمشی و دهانه‌های مهاربندی نشده بسیار رایج است.

راز آسمان پایتخت

تیرآهن لانه زنبوری چگونه ساخته می‌شود؟

این محصول با روش نورد ساخته می‌شود. در این روش، فلز به دمای موم‌سانی (نرم شوندگی) رسیده و از بین غلتک‌های مختلف رد می‌شود. در نهایت به دلیل فشارهای وارد شده، به شکل خروجی غلتک‌ها در می‌آید. یکی از قسمت‌های مهم ساخت تیرآهن لانه زنبوری، بُرش دادن آن است. این مرحله با دو روش سرد یا گرم صورت می‌گیرد. در روش سرد یا کوپال با استفاده از گیوتین، شش ضلعی‌های ترسیم شده بر روی جان تیرآهن برش می‌خورد. اما در روش گرم یا نوبل، محل برش با ایجاد خال‌جوش بر روی جان تیرآهن مشخص می‌شود. سپس، قسمت بالا و پایین تیرآهن به اندازه‌ یک دندانه جابه‌جا شده با قرار گرفتن لبه‌ها روی هم، شش ضلعی ایجاد می‌شود. در نهایت با استفاده از ورق، حفره‌ها جهت تقویت تیرآهن پُر می‌شود.

معایب تیرآهن لانه زنبوری

این محصول با وجود مزایای قابل توجه، خالی از ایراد نیست. تیرآهن لانه زنبوری بار کمتری را انتقال داده و در نتیجه باربری کمتری دارد. همچنین، جان این تیرآهن ضعیف‌تر از تیرآهن معمولی بوده و جوشکاری سرتاسری آن الزامی است. با این حال، امکان لهیدگی در بخش‌های جوش خورده شده وجود دارد و ممکن است خواص فولاد به دلیل جوشکاری تغییر کند. مقاومت برشی و ضریب امنیتی کمتر از دیگر معایب این نوع تیرآهن محسوب می‌شود.

قیمت روز آهن آلات

در جدول زیر، قیمت روز انواع تیرآهن و برخی از آهن‌آلات دیگر قابل مشاهده است؛

منبع: https://ahanmelal.com/beam/ipe-beam-price

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز