نکات کلیدی درخصوص خرید لپ‌تاپ

ارزان ترین لپ تاپ
لست سکند

امروزه با توجه به تنوع بالای لپ‌تاپ و خصوصیات مختلف آن ها، انتخاب لپ‌تاپ مناسب دشوار است. به گزارش کاماپرس، در این مقاله قصد داریم انتخاب لپ‌تاپ مناسب را برای شما آسان تر کنیم.

از مهم ترین فاکتورها در انتخاب و خرید لپ ‌تاپ می‌توان به دو عامل اشاره کرد: بودجه و نوع کاربری که از لپ‌تاپ خود انتظار دارید. بیشتر خریداران در زمان انتخاب برند دچار سردرگمی می‌شوند ولی در بازار رقابتی امروز برند کمتر مورد بحث است زیرا به غیر از مایکروسافت و اپل بقیه برند ها از نظر کیفیت ساخت به طور متوسط در یک رده هستند. ما به شما پیشنهاد میکنیم برندی که فروش بیشتری دارد را انتخاب کنید تا در زمان احتیاج به قطعات و خدمات با مشکل مواجه نشوید.

خریداران هنگام خرید لپ‌تاپ به سخت افزار توجه می‌کنند و به وزن آن بی توجه هستنند ولی این بی اعتنایی میتواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، به ویژه اگر همواره درحال جابجایی لپ‌تاپ خود باشید.

مهم ترین عامل در قدرت سخت افزاری یک لپ‌تاپ پردازنده مرکزی (CPU) می باشد.

در حال حاضر پردازنده های بیشتر لپ‌تاپ‌ها توسط دو شرکت اینتل و ای ام دی به بازار عرضه میشوند. شاید شما هم تاکنون درمورد نسل های سی پی یو شنیده باشید. هرساله کمپانی های تولید پردازنده مجموعه ای از محصولات جدید را به بازار عرضه میکنند که به اصطلاح شامل نسل جدیدی از این پردازنده‌ها هستند. در محصولات شرکت اینتل با توجه به دو عدد اول و در محصولات شرکت AMD با توجه به عدد اول مدل پردازنده، میتوان به نسل آنها پی برد حروف آخر هر مدل پردازنده هم نشان از ویژگی های پردازشی آن دارد.

راز آسمان پایتخت

پردازنده گرافیکی (GPU)

پردازنده های گرافیکی به دو صورت یک پارچه و مجزا بر روی لپ‌تاپ ها موجود هستند. برخلاف باور عموم، پردازنده های گرافیکی فقط برای اجرای بازی‌ها نیستند، این بخش برای کسانی که در حوزه های گرافیکی از جمله انیمیشن‌ سازی یا علوم کامپیوتر مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فعالیت دارند دارای اهمیت ویژه ای می باشد. در حال حاضر بیشتر پردازنده‌های گرافیکی موجود در بازار توسط دو شرکت انویدیا و ای ام دی تولید میشود، هرچند که اینتل پردازند های مجزا (Discrete Graphics) نیز تولید می کند.

مهم ترین ویژگی در پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی لپ‌تاپ‌ها این است که این قطعات قابلیت ارتقاع ندارند.

خرید لپ تاپ

حافظه موقت(RAM)

حافظه موقت که به اصطلاح رم نامیده میشود، یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که در زمان انتخاب لپ‌تاپ باید به آن توجه کنیم. پیشنهاد میشود حتما لپ‌تاپی را انتخاب کنید که میزان حافظه رم آن متناسب با کاربری شما باشد. برای مثال برای کاربری روزمره ۸ گیگابایت رم میتواند کافی باشد، درحالی که برای کاربری گیمینگ و امور گرافیکی به دست کم 16 گیگابایت رم نیاز است.

رم‌ها در بیشتر لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقاع دارند و با توجه به استاندارد آن (DDR4 , DDR5,…) میتوان این قطعات را ارتقاع داد.

حافظه داخلی

حافظه داخلی یکی دیگر از مواردی است که موقع خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه داشته باشیم. امروزه حافظه‌های لپ‌تاپ، ازنوع هارد دیسک(HDD)، یا درایو اس اس دی و یا هردو به صورت همزمان (HDD+SSD) دارا هستند. حافظه لپ‌تاپ علاوه بر ظرفیت برای ذخیره سازی اطلاعات، نقش به سزایی در سرعت کلی سیستم عامل و اجرای نرم افزارها دارد. حافظه‌های اس اس دی  بسته به نوع آن‎ها، دارای سرعتی برابر با حداقل ۵ برابر هارد دیسک‌های معمول هستند و به ویژه در لپ‌تاپ‌های اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند. پیشنهاد میشود لپ‌تاپی که انتخاب میکنید حتما از حافظه اس اس دی پشتیبانی کند.

یکی از عواملی که برای خریداران مهم است میزان شارژ دهی باطری میباشد . باطری لپ‌تاپ ها با دو مشخصه تعداد سلول و وات ساعت آن مورد برسی قرار میگیرد، ولی نکته مهم این است که باطری ها با توجه به نوع پردازنده و نوع کاربری شارژدهی متفاوتی دارند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش مناسب برای لپ‌تاپ، علاوه بر اینکه باعث لذت بخش شدن کار با لپ‌تاپ میشود ، در استفاده طولانی مدت چشمان شما کمتر خسته شود و آسیب کمتری ببیند. عوامل مهم در این موضوع عبارتند از: رزولوشن صفحه نمایش، تراکم پیکسلی و نرخ نوسازی صفحه نمایش.

قیمت خرید لپ تاپ

نرخ نوسازی: چون صفحه نمایش‌ها مدام در حال حرکت هستند پارامتر نرخ نوسازی به میان می آید. طبیعی است که هرچه میزان نرخ نوسازی بیشتر باشد تصویر روان تری را میبینیم. صفحه نمایش ها معمولا با نرخ نوسازی 60 هرتز عرضه میشوند اما در لپ‌تاپ های حرفه ای و گیمینگ این نرخ نوسازی به 360هرتز هم میرسد

طراحی

از تمام موارد که گذر کنیم طراحی لپ‌تاپ‌ها نقش بسزایی در انتخاب کاربران دارد ، البته در لپ‌تاپ‎های گیمینگ به دلیل سخت افزار قدرتمند و سیستم خنک کنندگی پیچیده، شاهد طراحی بسیار ظریف نیستیم. هرچند شرکت ها سعی میکنند با امکانات اضافی مانند نور پس زمینه ،حسگر اثر انگشت و … این ضعف را پوشش دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : بهینه پردازش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز