نوشتن با زبان نور / عارفانه‌ای از کریستین بوبن

کریستین بوبن-کاماپرس

کتاب نور جهان، مجموعه ای از نظرهای کریستین بوبن درباره نویسندگان و همچنین زندگی و ایمان است.

به گزارش کاماپرس، بوبن در این کتاب نویسندگانی همچون مارسل پروست را به نقد می‌کشد و عقیده دارد آن‌ها صرفا بر تاریکی‌های زندگی تمرکز می‌کنند و مانع از این می‌شوند که مخاطب متوجه زیبایی‌های طبیعت شود. انتظار او از نویسنده این است که «مرا تسلی بخشد و روشنایی دهد و برای بالیدن یاری رساند و از خود جدا سازد.»

نقد او به نویسندگان گاه چنان جدی می‌شود که بی‌پرده می‌نویسد: «بخش عظیمی از ادبیات این سده بیانگر نیستی است: پدیدآورندگان این ادبیات، میل جنسی خود را در کتابهایشان نهاده‌اند و از این روست که کتابی وجود ندارد و تنها میل جنسی آنان در میانه است.»

بیشتر بخوانید:

«نویسنده کوکی» عنوان یکی از فصل‌های پایانی کتاب است که باز هم به نقد نویسندگان می‌پردازد. بوبن در این فصل برخی نویسندگان را به یک عروسک کوکی تشبیه می‌کند و می‌نویسد: «تمامی نویسندگانی که دفتر و ساعت کار دارند، بلکه هر کس که خود را ارباب جملات خویش می‌انگارد، همگی کلید کوچکی در پشت خود دارند. خوانندگانشان دائما کوکشان می‌کنند و آنان به طرز نامحدود، کتاب واحدی را از نو می‌نویسند.» به نظر او نوشته باید نتیجه جوشش باشد، نه حاصل کوشش نویسنده.

راز آسمان پایتخت

بوبن که در کل کتاب، همچون یک عارف به زندگی نگاه می‌کند عقیده دارد زبان باید نور باشد وگرنه هیچ است. این نور باید در قلم نویسندگان نیز وجود داشته باشد. نویسندگانی همچون پروست و بکت مورد نکوهش بوبن هستند؛ چراکه نور جهان را نمی‌بینند و در آثارشان نور جریان ندارد.

عشق بوبن به مولانا

بوبن در فصل «نور مکتوب» به صراحت ارادت خود به مولانا را توصیف می‌کند و او را «شاعر شاعران» می‌نامد؛ «جلال‌الدین رومی، استاد بزرگ عرفان صوفیانه قرن سیزدهم میلادی، شاید برای من شاعر شاعران است، چراکه اشعار او را می‌خوانیم بی‌آن‌که دمی به شعر بیندیشیم. او برای من جذاب‌تر از زیباروترین دوشیزگان است. حتی باید مرا از خواندن اشعار او بازدارند، چراکه حسی طنزآلود نسبت به دنیا به من می‌دهد. دانایی به اعماق دل مولانا نفوذ کرده است و این سبب گشته که دل او مبدل به فرفره شود.»

کریستین بوبن-کاماپرس

ایمان به زندگی و آگاهی

بوبن در این کتاب ایمان خودش به زیبایی‌های زندگی را بیان می‌کند و تلاش بسیار دارد تا آگاهی مخاطب نسبت به طبیعت را افزایش دهد. بوبن در جایی از کتاب بیان می‌کند که منظورش از «نور جهان»، مسیح است. کتاب، گویای ایمان عمیقِ نویسنده به خدا و طبیعت و زندگی است. بوبن حتی رنج‌های زندگی را نیز زیبا و دوست‌داشتنی می‌داند و می‌نویسد: «زندگیِ زیبا، آن زندگی‌ای است که در آن رنج بسیار برده‌ایم». او عقیده دارد چون رنجی که در زندگی می‌کشیم، واقعی است، پس زیباست. «هولناک این است که نکوشیم درباره این زندگی که دمادم به ما می‌رسد و در آن همگی کمابیش خود را سرگشته می‌یابیم تأمل کنیم.»

بوبن که احترام فراوانی برای طبیعت قائل است می‌نویسند: «اعتماد را نیکی دیگران در من پدید می‌آورد و زیبایی طبیعت نیز با من چنین می‌کند. مصائب هولناکی وجود دارد، اما روی این زمین شادی‌های آسمانی نیز هست. طبیعت چیز دیگری نیز دارد که دوست‌داشتنی است و آن این است که از محاسبات ما نیرومندتر است.»

یکی از شاه‌بیت‌های کتاب نور جهان این جمله است که «چه چیزی زیباتر از زندگی هر روزه است؟»

نور جهان، یکی از سه کتابی که انتشارات کارنامه اخیرا از کریستین بوبن با ترجمه پیروز سیار منتشر کرده است. این کتاب در 1100 نسخه و با قیمت 140 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر کارنامه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز