نقش دیوار خزه‌ ای در دکوراسیون داخلی و مزایای آن

دیوار خزه ای-کاماپرس
لست سکند

دیوار خزه‌ ای یکی از شیوه‌های مدرن در معماری سبز برای طراحی دکوراسیون داخلی است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. نصب ماس وال یا دیوار خزه‌ای گزینه‌ای ایده آل برای آوردن طبیعت به زندگی صنعتی و شهری انسان مدرن محسوب می‌شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، دیوار سبز خزه‌ای که به ماس وال نیز شهرت دارد، نسل جدیدی از گرین‌وال است که مزایای بسیاری دارد. در طراحی ماس وال از گیاه خزه به شکل تثبیت شده و در ترکیب با المان‌های طبیعی دیگر مانند چوب، سنگ و سایر گیاهان استفاده می‌شود. کاماپرس در ادامه به بررسی مزایای ماس وال و مراحل ساخت آن می‌پردازد؛

دیوار خزه‌ای چیست و چه مزایای دارد؟

طراحان و معماران فضای سبز در نصب ماس وال از قابلیت تثبیت پذیری گیاهان بهره برده و از آن‌ها برای تزئین فضای خانه و محل کار استفاده می‌کنند. در حقیقت ماس وال ترکیب طبیعت با چاشنی تکنولوژی است؛ چرا که در ساخت ماس وال در مرحله اول خزه مورد استفاده در دیوار سبز به وسیله فرایندهای شیمیایی فیکس شده و رشد آن متوقف می‌شود. دیوار خزه‌ای در مقایسه با دیگر انواع گرین وال مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا در ادامه آمده است؛

 کارکرد دکوراتیو و زیبایی‌شناسی

مهم‌ترین علت محبوبیت انواع گرین وال و خصوصا دیوار سبز خزه‌ای، زیبایی این سازه و کارکرد تزئینی آن در دکوراسیون‌ فضاهای داخلی است. استفاده از دیوار سبز خزه‌ای به دیوارهای بی روح و تک رنگ جانی تازه بخشیده و فضای خانه یا محل کار شما را منحصر به فرد می‌کند.

دیوار خزه ای-کاماپرس

جلوگیری از آلودگی و پاکسازی هوا

زندگی صنعتی انسان امروز و آلودگی‌های ناشی از آن در طولانی مدت سبب گسترش بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان و غیره شده است. طراحی و پیاده سازی دیوار گیاهی در فضای خانه و محل کار می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی و بیماری‌های ناشی از آن داشته باشد. ضمن این‌که یکی از ویژگی‌های مهم گیاه خزه، قابلیت جذب آلاینده‌های موجود در محیط و نهایتا پاکسازی هوای اطراف است.

راز آسمان پایتخت

 افزایش بهره‌وری و کاهش استرس

نقش موثر گیاهان در ایجاد فضایی آرامش بخش و کاهش استرس بارها توسط افراد مختلف آزمایش و ثابت شده است؛ از این رو پیاده سازی یک دیوار خزه‌ای نه تنها سبب کاهش استرس در افراد می‌شود، بلکه با افزایش روحیه تاثیر بسیاری بر بهبود عملکرد و بهره‌وری دارد.

جلوگیری از آلودگی صوتی

یکی از ویژگی‌های محبوب گیاهان، استفاده از آن‌ها برای کاهش سر و صدای محیطی و ایجاد محیطی آرام است؛ داشتن یک دیوار خزه‌ای می‌تواند در کاهش صدای زندگی شهری مانند ترافیک و بوق ماشین‌ها اثر داشته و سکوت آرامش‌بخش طبیعت را برای شما به ارمغان بیاورد. ضمن این‌که دیوار خزه‌ای قابلیت مسدودن کردن صداهای با فرکانس بالا را به شکل طبیعی دارد.

سهولت اجرا و مراقبت از آن

یکی از ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت بیشتر دیوار سبز خزه‌ای در مقایسه با سایر انواع گرین وال شده، سهولت اجرا و پیاده سازی این سازه است. با توجه به استفاده از خزه تثبیت شده در ماس وال، این سازه برخلاف دیگر دیوارهای سبز طبیعی به آبیاری، نور، کود، هرس و دیگر احتیاجات گیاهی نداشته و با 30 درصد رطوبت در محیط نیز عمر بالایی دارد.

دیوار خزه ای-کاماپرس

ساخت دیوار سبز خزه ای تنها در پنج مرحله

طراحی و پیاده سازی دیوار سبز خزه ای در هر محیط، با توجه به شرایط و ویژگی‌ها محیط مورد نظر و توسط افراد متخصص و با استفاده از ابزار مخصوص صورت می‌گیرد. با وجود این مراحل ساخت یک دیوار سبز در پنج مرحله در ادامه آمده است؛

مرحله اول؛ انتخاب طرح

نصب دیوار خزه‌ای مانند نصب یک قاب یا تابلو نقاشی بر روی دیوار است؛ بنابراین پیش از هرچیز باید طرح سازه را متناسب با سلیقه و دکوراسیون فضای مورد نظر انتخاب کنید.

مرحله دوم؛ انتخاب قاب یا پنل

بعد از انتخاب طرح مورد نظر، باید پنل یا قاب مناسب برای پیاده سازی و اجرای طرح را تهیه کنید؛ این قاب برای نگهداری قطعات خزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قاب یا پنل می‌توانید از تخته سه لایه با برش مورد نظر یا کیت‌های دیواری نگه‌دارنده گیاه بدون خاک استفاده کنید.

مرحله سوم؛ انتخاب نوع خزه‌ تثبیت شده

خزه‌های تثبیت شده مورد استفاده در ماس وال در انواع مختلفی از جمله خزه تخت، توپی، ریندر، باربولا، خزه سایپرس و غیره در رنگ‌های مختلف موجود هستند. انتخاب هریک از این انواع با در نظر گرفتن بودجه و طرح مورد نظر صورت می‌گیرد.

مرحله چهارم؛ سرِهم کردن اجزای دیوار

در مرحله چهارم تمام متریال‌های مورد نظر از جمله خزه تثبیت شده، برش چوبی، سنگ و غیره با استفاده از چسب و ابزار مناسب سرهم می‌شوند. برای چسباندن این مواد می‌توانید از چسب مخصوص خزه، یک چسب تفنگی یا چسب چوب استفاده کنید.

مرحله پنجم؛ یادگیری اصول نگه‌داری از دیوار

درنهایت برای بهترین استفاده از ماس وال و داشتن یک دیوار خزه‌ای شاداب و زیبا بهتر است شیوه‌های مراقبت و نگهداری از این سازه را یاد بگیرید. از جمله این مراقبت‌ها دور نگه داشتن سازه از نور خورشید، گرد و غبار و لمس نکردن سطح آن است.

دیوار خزه ای-کاماپرس

اجرای دیوار سبز خزه‌ای با مجموعه ایده سبز

ایده سبز با بهره‌مندی از یک تیم حرفه‌ای از بهترین معماران فضای سبز، از ابتدا و تا انتهای طراحی و پیاده سازی دیوار سبز خزه‌ای در منزل یا محل کار، همراه شما خواهد بود. برای اجرای دیوار سبز خزه‌ای توسط مجموعه ایده سبز می‌توانید ابتدا با مراجعه به وبسایت ایده سبز، انواع طرح‌ها و پروژه‌های این مجموعه را مشاهده کرده  و با تماس با کارشناسان ایده سبز، سفارش خود را ثبت کنید.

این مجموعه با سابقه اجرای پروژه‌های موفق متعدد در زمینه اجرای انواع فضای سبز فعالیت می‌کند؛ از خدمات این مجموعه می‌توان به طراحی روف گاردن، نصب انواع سایبان و آلاچیق، محوطه‌سازی ساختمانی، طراحی فضای سبز شهری، انواع زمین بازی و ورزشی، باغچه زیر راه‌پله و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز