نحوه تشخیص آلیاژ برنج از مس + قیمت فلز برنج

تور لحظه آخری-کاماپرس

خواص منحصر به فرد آلیاژ برنج موجب شده که این فلز کاربرد زیادی در صنعت داشته باشد. در این آلیاژ از فلز روی و مس نیز استفاده می‌شود. در واقع، نسبت این دو فلز در آلیاژ برنج، نوع و قیمت آن را تعیین می‌کند. قیمت فلز برنج نیز به عواملی همچون نرخ دلار و نوسانات بازار بورس بستگی دارد.

به گزارش کاماپرس، هر چقدر که درصد مس به کار رفته در آلیاژ برنج کمتر باشد، قیمت مقطع کمتر می‌شود. در مواقعی که درصد فلز مس زیاد شود، تشخیص مقطع برنجی از مسی دشوار می‌شود.

در ادامه این مطلب، ضمن معرفی ویژگی‌های فلز برنج، نحوه تشخیص آلیاژ برنج از مس و نحوه تولید آلیاژ برنج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فلز برنج چه ویژگی‌هایی دارد؟

فلز مس به عنوان ماده‌ای مقاوم شناخته می‌شود که به راحتی خورده یا زنگ‌زده نمی‌شود. این فلز، انعطاف‌پذیری بالا و خواص درمانی خوبی دارد و به همین دلیل در تولید ظروف پذیرایی، صنایع دستی، زیورآلات و نظایر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه، قیمت فلز برنج تاثیر قابل توجهی در قیمت این محصولات دارد.

راز آسمان پایتخت

برنج با ترکیب فلز مس یا روی، تغییر رنگ پیدا می‌کند و تنوع رنگی قابل توجهی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

تشخیص آلیاژ برنج از مس

فلز برنج زرد رنگ است و ظاهری شبیه به طلا دارد. این فلز در برابر لک شدن، زنگ‌زدگی و کدر شدن مقاوم است. این در حالی است که رنگ فلز مس در طیف قرمز قرار دارد و در مواقعی که افتراق این دو فلز از یکدیگر دشوار می‌شود، باید آن سطح مقطع را به خوبی تمیز کرد و سپس باید رنگ آن را زیر تابش نور خورشید یا نور سفید لامپ فلورسنت مورد بررسی قرار داد.

همچنین می‌توان میزان سختی آلیاژ را بررسی کرد. سختی آلیاژ برنج از فلز مس بیشتر است؛ بنابراین با چند ضربه می‌توان میزان این سختی را تشخیص داد.

روش تولید آلیاژ برنج

در مرحله اول باید هر دو فلز مس و روی را ذوب کرد. در آلیاژ برنج معمولاً از عناصر دیگری همچون سیلیکون و آلومینیوم نیز استفاده می‌شود و این عناصر در مرحله دوم به فلزات ذوب شده اضافه و سپس آلیاژ برای قالب‌بندی آماده می‌شود. آلیاژ مذاب به صورت ورق‌های بزرگ (اسلب) یا نازک (بیلت) در قالب، سرد می‌شود.

بیلت‌ها به صورت مستقیم و با روش اکستروژن گرم به سیم و لوله تبدیل می‌شود. چنانچه از این روش استفاده نشود، بیلت‌ها را مجدداً گرم می‌کنند. این بیلت‌های داغ وارد غلتک‌های فولادی شده و به اسلب‌هایی با ضخامت کمتر از 0.5 اینچ تبدیل می‌شوند. پس از آن که اسلب‌ها سرد شدند، آلیاژ در معرض دستگاه لرز یا اسکالپر قرار می‌گیرد تا یک لایه نازک از فلز برداشته شود. در نهایت، برای رسیدن به ابعاد مورد نظر، ورق‌ها برش داده می‌شود. محصول نهایی با مواد شیمیایی مانند سولفوریک اسید و هیدروکلریک اسید، شست‌وشو داده می‌شود تا اکسید مس از روی آن حذف شود.

قیمت فلز برنج

در حال حاضر قیمت فلز برنج حدود 556 هزار تومان است. قیمت سایر مقاطع برنجی را می‌توان از گروه “ایران متال مارکت” استعلام کرد. این مجموعه تلاش می‌کند با واردات و مشارکت در تولید، اجناس مورد نیاز مشتریان را با مناسب‌ترین قیمت‌ ارائه کند. همچنین انواع خدمات برش لیزر، گیوتین، خم لوله و نظایر آن در مرکز فروش فلزات صنعتی ایران متال مارکت انجام می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت مجموعه به آدرس https://irmetalmarket.com/brass-category مراجعه کنید یا با شماره تلفن 33115434-021 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران متال مارکت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز