نبشی فابریک و نبشی پرسی چه تفاوتی دارند؟ + جدول قیمت روز بازار آهن 25 تیر 1402

لست سکند

نبشی فولادی نوعی پروفیل است که در صنعت ساخت و ساز به طور گسترده کاربرد دارد. این محصول از لحاظ فرآیند تولید در دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی قرار می‌گیرد. اندازه بال‌ها و ضخامت نبشی دو ویژگی اساسی آن‌ است.

کاماپرس در ادامه به معرفی هریک می‌پردازد.

نبشی پرسی چیست؟

ساخت نبشی پرسی بر اساس فرآیند پروفیل نورد سرد قرار دارد. در این مسیر پس از برش ورق‌های فولادی، آن‌ها را در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌دهند. این دستگاه ورق‌ها را شکل می‌دهد، خم می‌کند و فرم لازم را برای تولید نبشی پرسی ایجاد می‌کند. دستگاه رول فرمینگ از توان خوبی برای شکل ‌دهی به ورق‌های فولادی در طول و ضخامت‌های متنوع برخوردار است. درواقع این دستگاه رول فرمینگ است که میزان ضخامت و اندازه را تنظیم می‌کند. نبشی پرسی در مقایسه با نبشی فابریک کیفیت کمتری دارد.

نبشی فابریک چگونه تولید می‌شود؟

نبشی فابریک به شیوه نورد گرم تولید می‌شود. در تولید این نبشی ابتدا بلوم یا شمش فولادی با ابعاد مشخص به کوره‌های حرارت منتقل می‌شود. غلتک‌های موجود در این کوره میزان ضخامت نبشی را کاهش داده و طول آن را افزایش می‌دهند. این محصول برخلاف نبشی پرسی به صورت مستقیم در خط تولید شکل می‌گیرد. در تولید نبشی فابریک مرحله پرس کردن وجود ندارد. به عبارتی نبشی فابریک پس از تولید قابلیت استفاده را دارد و نیازی به اجرای عملیات دیگری برای آماده سازی وجود ندارد. در تولید نبشی فابریک در مقایسه با نبشی پرسی می‌توان ضخامت‌های متنوع‌تری ایجاد کرد. همان‌طور که ذکر شد ماده اولیه در تولید این محصول شمش فولادی است بنابراین هزینه این نبشی فابریک درمقایسه با نبشی پرسی کمی متفاوت محاسبه می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت نبشی

نوسانات نرخ ارز از جمله دلار یکی از مهمترین عوامل در کاهش و افزایش نبشی فولادی است. مواد اولیه، حامل‌های انرژی، قیمت سنگ آهن، شمش، حمل و نقل و میزان عرضه و تقاضا از دیگر فاکتورهای موثر در تعیین قیمت نبشی هستند. از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت می‌توان به برند و کارخانه تولیدکننده محصولات فولادی اشاره کرد. کارخانه فولاد نستا از جمله تولیدکنندگان نبشی فولادی به دو شیوه فابریک و پرسی است.

راز آسمان پایتخت

جدول زیر شامل قیمت نبشی نستا و سایر محصولات پرفروش بازار آهن می‌شود:

منبع: https://ahanmelal.com/steel-t-bars-studs-angles/steel-angle-price/nasta-angle

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز