منبع تغذیه چه کاربردی دارد؟

منبع تغذیه
لست سکند

منبع تغذیه، دستگاهی است که توان الکتریکی را برای بار مصرف‌کننده تأمین می‌کند و وظیفه آن، دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی و تبدیل آن به ولتاژ، جریان و فرکانس مناسب برای تغذیه‌ بار است.  منبع ‌تغذیه می‌تواند یک دستگاه مجزا یا بخشی از مدار الکتریکی باشد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی کاربرد‌ها و انواع منابع تغذیه ‌پرداخته است.

کاربرد منبع تغذیه

منبع تغذیه، انرژی را از مولدهای انرژی الکتریکی دریافت و آن را به ولتاژ، جریان و فرکانس مورد نیاز یک مصرف‌کننده الکتریکی تبدیل می­‌کند؛ به همین دلیل گاهی منبع تغذیه را به عنوان مبدل انرژی الکتریکی نیز می‌شناسند. منبع تغذیه در زمان‌ رخ دادن یک خطای الکتریکی، جریان را قطع و شرایط مناسب را برای جلوگیری از ورود نویز الکترونیکی یا نوسان دامنه ولتاژ بر ورودی به دست آمده از بار ایجاد می‌کند. منبع تغذیه همچنین ضریب توان را تصحیح و انرژی لازم برای انتقال آن در زمان‌های قطع شدن مولد انرژی را ذخیره می‌کند. لازم به ذکر است که تمامی منابع تغذیه، یک ورودی دارند که جریان الکتریکی را از مولد دریافت کرده و یک یا چندین خروجی دارند که جریان الکتریکی را به بار مصرف کننده انتقال می‌دهند.

موارد استفاده منبع تغذیه

انواع منبع تغذیه از مهم‌ترین اجزای هر دستگاه الکتریکی است که کاربردهای گسترده‌ای نیز دارند. منبع تغذیه کامپیوترها، از نوع سوئیچینگ است؛ به طوریکه ولتاژ AC منبع اصلی را به رنج‌ متنوعی از ولتاژ DC تبدیل می‌کند. بخش اصلی تمام وسایل برقی، منبع تغذیه است که ولتاژ مورد نیاز وسیله را از طریق منبع اصلی تامین می‌کند. ترانس جوشکاری نوع منبع تغذیه است که قوسی از انرژی برق برای ذوب فلزات و اتصال آن‌ها به هم استفاده می‌کند و توسط منابع تغذیه جوشکاری کار می‌کند. این منبع می‌تواند DC یا AC باشد و نیاز به جریان بالا در محدوده 100 تا 350 آمپر دارد.

سیستم هواپیماهای تجاری و نظامی نیازمند منبع تغذیه DC به DC یا AC به DC هستند که به وسیله آن انرژی را به ولتاژهای قابل استفاده تبدیل کنند. این منابع ممکن است فرکانسی تا 400 هرتز نیز داشته باشند.

راز آسمان پایتخت

حمل و نقل، خطوط تولید، reader بارکد، دوربین‌ها، موتورها، پمپ‌ها و نظایر آن همگی نیازمند منبع تغذیه هستند.

انواع منبع تغذیه

منبع تغذیه با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده دارد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح داده شده است.

منبع تغذیه خطی: این منبع تغذیه را به این دلیل که در آن سوییچینگ، یعنی قطع و وصل جریان برق صورت نمی‌گیرد، خطی می‌گویند. البته در ساختار آن از عناصر مداری غیر خطی مانند ترانس و دیودهای یکسوساز استفاده شده ‌است. این نوع منبع تغذیه دارای محدودیت‌های ذاتی است که از آن‌ها نمی‌توان برای تأمین جریان‌های زیاد استفاده کرد، اما همچنان در کارهای حساس به نویز  مورد استفاده هستند.

منبع تغذیه-کاماپرس

منبع تغذیه سوییچینگ: منبع‌ تغذیه کامپیوتر، یک نمونه از منابع تغذیه سوییچینگ است که برق متناوب را از منبع اصلی برق گرفته و به چندین ولتاژ مستقیم برای بخش‌های مختلف کامپیوتر تبدیل می‌کند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی: انواع منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی معمولا آزمایشگاهی بوده و در آزمایشگاه‌های مختلف الکترونیک، الکتریک و کنترل کیفیت جهت تولید ولتاژ و جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. منبع تغذیه قابل برنامه ریزی عموما از نوع ترانسی با دقت بالا است و برخلاف منبع تغذیه‌های سوئیچینگ دارای ریپل و نویز کمتری است. این منبع تغذیه برای تنظیم ولتاژ، جریان خروجی کاملا دیجیتالی و پیوسته امکان‌پذیر است.

منبع تغذیه-قابل برنامه ریزی- کاماپرس

منبع تغذیه کامپیوتر: منبع تغذیه یک دستگاه الکتریکی است که مسئول تأمین انرژی مورد نیاز قطعات و تنظیم جریان الکتریسیته در کامپیوتر است. این ماژول جریان برق متناوب را به جریان مستقیم خروجی برای استفاده سایر قطعات کامپیوتر تبدیل می‌کند. این نوع منبع تغذیه، انرژی مورد نیاز سایر قطعات و سخت افزارهای داخل کامپیوتر مانند رم، پردازنده مرکزی و … را تامین می‌کند.

منبع تغذیه

خرید منبع تغذیه از “پارس الکترونیک”

گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک در سال 1374 فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی برق و الکترونیک و آموزشی آغاز کرده است. از فعالیت‌های بازرگانی این گروه می‌توان به واردات و فروش تجهیزات اندازه گیری و همچنین ابزار دقیق آزمایشگاهی برق، الکترونیک، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی اشاره کرد. این شرکت با تکیه بر دانش فنی و با همکاری کادری مجرب آماده ارائه مشاوره رایگان جهت خرید انواع منبع تغذیه و انتخاب قطعات، اعزام کارشناس فنی جهت نصب و راه­اندازی، تعمیر و نگهداری در سایت کارفرما و همچنین انجام خدمات عیب‌یابی و تعمیر دستگاه‌های اندازه‌گیری در داخل شرکت است.

علاقه­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می­توانند به نشانی اینترنتی https://parselectronic.com مراجعه کنند یا برای ارتباط با کارشناسان مجرب پارس الکترونیک با شماره‌ تلفنهای 66724227-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : پارس الکترونیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز