مشخصات و ویژگی‌های انواع تیرآهن

لست سکند

تیرآهن یکی از پرکاربردی‌ترین مقاطع فولادی در پروژه‌های صنعتی و ساختمان سازی است که وظیفه اصلی آن تحمل بارهای وارد شده به ساختمان است. این مقطع فولادی انواع مختلفی دارد و کارخانه‌های متعددی در ایران آن را تولید می‌کنند. قیمت تیرآهن یکی از عوامل مهم تعیین کننده در قیمت تمام شده ساختمان است؛ بنابراین بررسی روند روزانه آن برای فعالان این حوزه اهمیت زیادی دارد.

به گزارش کاماپرس، قیمت تیرآهن در بازار به صورت شاخه‌ای یا کیلویی اعلام می‌شود و ارتباط مستقیمی با کیفیت، نوع، سایز و برند تیرآهن دارد. علاوه بر این، شاخص‌های اقتصادی همچون دلار، قیمت نفت، قیمت جهانی آهن آلات، تعرفه‌های گمرکی، میزان تورم و میزان عرضه و تقاضا نیز بر قیمت تیرآهن اثر‌گذار است.

در این گزارش، انواع تیرآهن و عوامل موثر بر قیمت آن بررسی شده است.

انواع تیرآهن بر اساس استاندارد تولید و قیمت آن‌ها

تیرآهن‌ها بر اساس استاندارد تولید به چهار دسته تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح داده شده است.

1- تیرآهن  IPE: این تیرآهن بیشتر در ایران و کشورهای اروپایی تولید می‌شود. شکل این تیرآهن شبیه به حرف انگلیسی I است. این نوع از تیرآهن وزن سبکی دارد و ضخامت بال آن‌ نیز یکسان است؛ به طوری که اگر از هر دو سر تیرآهن به آن نگاه کنید، ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن یکنواخت و یکسان دیده می‌شود. معمولا نقشه مهندسی ساختمان‌ها بر اساس این نوع استاندارد بوده و این تیرآهن نسبت به سایر تیرآهن‌ها در بازار از محبوبیت بالاتری برخوردار است.

راز آسمان پایتخت

2- تیرآهن INP: این تیرآهن مطابق استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شود. این تیرآهن نیز به شکل I است، اما با فاصله گرفتن از جان تیرآهن، ضخامت بال آن کمتر می‌شود. این نوع تیرآهن بیشتر در کشورهای روسیه و چین تولید و به ایران وارد می‌شود.

3- تیرآهن­ IPB (هاش): شکل این تیرآهن‌ها مانند حرف انگلیسی H بوده و طول بال‌های آن نسبت به تیرآهن‌های IPE  بیشتر است. قیمت این تیرآهن در انواع سبک، سنگین و فوق سنگین با یکدیگر متفاوت است. این نوع تیرآهن معمولاً در سایزهای ۱۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری تولید و روانه بازار می‌شود. تیرآهن‌های هاش به دلیل وزن سنگین نسبت به سایر انواع تیرآهن گران­تر است.

4- تیرآهن­CNP  (لانه زنبوری): هزینه مربوط به تیرآهن، درصد بالایی از بودجه یک پروژه را به خود اختصاص می‌دهد؛ از این رو مهندسان به فکر ساخت تیرآهن لانه زنبوری افتادند که وزن کمتری دارد. این نوع از تیرآهن روی ضلع جان خود دارای حفره‌های شش ضلعی یا دایره‌ای شکل است و وجود این حفره‌ها باعث کاهش وزن و کاهش قیمت تیرآهن می‌شود.

قیمت تیرآهن-کاماپرس

سایز و وزن تیرآهن و تاثیر آن بر قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن رابطه مستقیمی با سایز و همین­طور وزن آن دارد. منظور از سایز، ارتفاع ضلع جان تیرآهن است که نقش مهمی در تعیین میزان استحکام و کاربرد آن دارد؛ به این معنی که هرچه ابعاد تیرآهن بزرگ‌تر و وزن آن بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر است. البته این قاعده در تمام موارد هم صادق نیست. برخی از سایزهای تیرآهن کاربرد بیشتری دارد و همین موضوع موجب می‌شود که قیمت آن‌ها تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار گیرد. در ادامه پرکاربردترین تیرآهن­‌ها معرفی شده است.

تیرآهن سایز ۱۲: این تیرآهن دارای وزنی بین ۱۰.۴ تا ۲۶.۸ کیلوگرم به ازای هر متر است و کاربرد فراوانی در صنعت و ساخت‌وساز دارد. این سایز در بسیاری از ساختمان‌های شهری و نیمه سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت آن به صورت روزانه و متاثر از میزان تقاضای آن تعیین می‌شود.

تیرآهن سایز ۱۴: این تیرآهن را می‌توان پرکاربردترین تیرآهن دانست. وزن این تیرآهن حدود ۱۲.۹ تا ۱۳ کیلوگرم بوده و معمولاً در نعل درگاه‌ها، خرپاها و پوشش سقف‌ها کاربرد دارد.

تیرآهن سایز ۱۶: از دیگر سایزهای پرمصرف تیرآهن، سایز ۱۶ است که بین ۱۵ تا ۴۱ کیلوگرم وزن دارد. قیمت این تیرآهن بر اساس وزن آن تعیین می‌شود.

تیرآهن سایز ۱۸: این تیرآهن که ارتفاع جان آن به ۱۸ سانتی‌متر می‌رسد، از جمله سایزهای پرمصرف تیرآهن است. وزن این تیرآهن نسبتا بالا و بین ۱۸ تا ۴۹ کیلوگرم است و از آن به دلیل وزن و استحکام بالا برای پروژه‌های عمرانی بزرگ و سنگین استفاده می‌شود. میزان عرضه و تقاضا بر قیمت تیرآهن ۱۸ اثرگذار است.

 تیرآهن سایز ۲۰: این تیرآهن وزنی بین ۲۲ تا ۶۰ کیلوگرم دارد و به دلیل مقاومت بیشتر نسبت به سایر سایزها، در سازه‌های بسیار بزرگ که نیاز به مقاومت زیادی دارند، به کار می­ رود.

اثر برند تیرآهن بر قیمت آن

تیرآهن‌ها نقش‌ حساسی در پروژه‌های عمرانی دارند؛ بنابراین تولید آن‌ها در کارخانه­های معتبر و تحت استاندارد بسیار مهم است. این موضوع هم بر کیفیت و هم بر قیمت تیرآهن تاثیر دارد. در ایران، تیرآهن‌های تولید شده در کارخانه ذوب آهن بالاترین کیفیت را داشته و به همین دلیل قیمت تیرآهن اصفهان در بازار بالاتر است. همچنین کارخانه­های فایکو و ظفر بناب نیز به عنوان تولیدکنندگان معتبر در داخل کشور شناخته می‌شوند و محصولات خود را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کنند. این قیمت‌ها به صورت‌ روزانه و حتی لحظه‌ای تغییر می‌کند و لازم است که خریداران پیش از خرید قیمت‌ها را بررسی کنند.

قیمت تیرآهن-کاماپرس

اهمیت اطلاع از قیمت لحظه‌ای تیرآهن برای مشتریان

اطلاع از قیمت لحظه‌ای تیرآهن به خریداران کمک می‌کند که بهترین زمان را برای خرید انتخاب کنند. همچنین این امکان را می‌دهد که قیمت رقابتی‌تری پیدا کنند؛ لذا با مقایسه قیمت‌ها و کیفیت‌ها در بازار می­‌توان بهترین گزینه را مطابق بودجه برای خرید انتخاب کرد.

 اطلاع از قیمت روز تیرآهن و خرید آن با “آرادآهن”

شرکت بازرگانی آرادآهن، عرضه کننده انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی است. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ شروع کرده و قیمت تیرآهن را به صورت لحظه‌ای در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کند.  مشتریان می‌توانند قبل از خرید، قیمت انواع تیرآهن را از کارشناسان آراد آهن استعلام کنند تا در هنگام تصفیه فاکتورهای خود با مشکل مواجه نشوند.

متقاضیان برای اطلاع از قیمت تیرآهن و آهن‌­آلات ساختمانی و صنعتی می‌توانند به وبسایت آرادآهن به نشانی www.aradahan.com  مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۳۴۰۵۵-031 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آراد آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز