مزایای استفاده از دستگاه QEEG

دستگاه qeeg

امروزه استفاده از نوار مغز برای بررسی آسیب‌های مغزی، روشی  فراگیر است اما این روش تنها برای شناسایی آسیب‌های ساختاری مغز کاربرد دارد و در مورد وضعیت کارکردی آن نمی‌تواند اطلاعاتی به ما دهد. بدین جهت یكی از روش‌های نوین مقرون به‌صرفه که عوارضی نیز در پی ندارد، روش الكتروانسفالوگرافی کمی یا همان QEEG است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی دستگاه QEEG، مزایای استفاده از دستگاه و نحوه انجام تست با آن می‌پردازد.

نقشه مغزی یا دستگاه QEEG

آسیب‌های فیزیکی به مغز مانند ضربه مغزی، جریان الکتریکی طبیعی آن را مختل می‌کند. عوامل ژتنیکی، محیطی یا آسیب‌هایی مانند تشنج، التهاب مغزی، اضطراب، افسردگی، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس و … فعالیت امواج مغزی را تغییر می‌دهند. برای تشخیص بیماری‌های روانی، شناختی مغز یا بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و… به نقشه مغزی نیاز داریم. دستگاه الکتروانسفالوگرافی یا EEG، یکی از ابزارهای تشخیص و ثبت فعالیت امواج مغزی است اما الکتروانسفالوگرافی کمی یا دستگاه QEEG که به نام نقشه مغزی هم شناخته می شود؛ یک تجزیه و تحلیل جامع از امواج مغزی ثبت شده با دستگاه EEG ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر امواج مغزی یا EEG خام ثبت شده را پردازش کرده و یک تجزیه و تحلیل جامع از آن ارائه می‌دهد. اطلاعات حاصل از تحلیل جامع صورت گرفته درباره‌ی ویژگی‌های امواج مغزی مانند فاز، دامنه، قدرت و فرکانس است. اختلال در امواج الکتریکی مغز گاهی اوقات به تنهایی می‌تواند نشانه اولیه یک نابه‌نجاری باشد. با استفاده از دستگاه QEEG می‌توان عملکرد مغز را بررسی و مشخص کرد که فعالیت الکتریکی در کدام نواحی مغز کم یا زیاد شده است. در نهایت نقاط ضعف، قدرت و اختلالات مغزی مانند اضطراب، افسردگی، آلزایمر، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس و … برای ما روشن می‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه QEEG

تشخیص: دستگاه QEEG برای تشخیص کج کاری‌های موضعی یا کلی مغز است؛ به طوریکه به‌وسیله QEEG می‌توان بیماری‌های مغزی و عروقی، آسیب‌های مغزی، اختلالات یادگیری، اضطراب، افسردگی، تومورهای مغزی، صرع، اسكیزوفرنی و آلزایمر را با دقت ۸۰ تا ۹۰ درصد تشخیص داد.

تشخیص افتراقی: برای مطمئن شدن از وجود جراحات داخلی مغز، سكته، حملات قلبی یا نارسایی ریه‌ها و زمانی که در تشخیص صرع یا تومورها همچنین تشخیص اختلالات یادگیری و کمبود توجه شک داریم از دستگاه QEEG استفاده می‌کنیم.

راز آسمان پایتخت

درمان و پیگیری: پیگیری سندرم‌های ارگانیكی مغز، نتایج شیمی درمانی و پرتودرمانی و ترك داروهای روانگردان یا غیرمجاز، بیماری‌های عفونی مانند مننژیت، بررسی وضعیت بیمار پس از جراحی، تعیین داروهای مؤثر با اثربخش‌ترین دوز و کمترین عوارض منفی در بسیاری از موارد با تشخیص دستگاه QEEG، راهكارهای درمانی‌شان ارائه می‌شود.

سنجش: سنجش توانمندی‌های هنری، ورزشی، شناختی و ذهنی مانند ضریب هوشی، تمرکز، توجه، میزان هماهنگی

ذهن و بدن با ارزیابی مغز توسط دستگاه QEEG مشخص می‌شود. به علاوه توانمندی‌های ذهنی هر فرد با عملكرد مغزی او ارتباط مستقیم دارد؛ بدین جهت با استفاده از این روش می‌توان برآوردی از این توانمندی‌ها به دست آورد.

دستگاه qeeg

نحوه انجام تست با دستگاه QEEG

در روز انجام تست باید سر را حداقل ۳ بار با شامپو شسته و به هیچ عنوان از روغن، ژل، حالت‌دهنده، نرم‌کننده یا اسپری برای موها همچنین مواد آرایشی بر پیشانی خود استفاده نکنید. از بافتن و بستن موها و استفاده از گوشواره یا زیورآلات در روز تست پرهیز کنید. از لنز اصلا استفاده نکنید چراکه ممکن است در تست شما اخلال ایجاد کند. بهتر است اگر برای مطالعه از عینک استفاده می‌کنید آن را به همراه داشته باشید.

لازم به ذکر است مصرف مواد تحریک‌کننده مانند قهوه، چای، سیگار، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، داروهای غیرقانونی و خریداری شده از منابع نامعتبر و غذاهای مؤثر بر خواب ممنوع است.

هرگونه پرونده پزشکی مربوط به تست‌های عصب‌شناختی و نتایج مصاحبه‌های روانشناختی قبلی را همراه داشته باشید و قبل از انجام تست به اندازه کافی استراحت کنید. هنگام انجام تست روی یک صندلی به راحتی می‌نشینید و کلاهی دارای ۱۹ الکترود (ماده‌ای رسانا در مدار الکتریکی که یک طرف آن به بخشی فلزی مانند سیم مسی و طرف دیگر به بخشی غیرفلزی متصل می‌شود) روی سر شما قرار داده می‌شود. برای افزایش هدایت الکتریکی و دقت در ثبت امواج از ژل مخصوص برایتان استفاده می‌شود. در نهایت هم الکترودها امواج تولید شده در مغز شما را در وضعیت‌های مختلف مانند چشم بسته و چشم باز دریافت کرده و به کامپیوتر انتقال می‌دهند.

دستگاه qeeg

خرید دستگاه QEEG از “رسا طب”

شرکت رساطب آیریک از سال ۱۴۰۱ نماینده رسمی شرکت میتسار روسیه در ایران است و در زمینه عرضه دستگاه QEEG و EEG میتسار فعالیت می‌کند. هدف این مجموعه، ارائه محصولات و تجهیزات پزشکی مطابق با استانداردهای روز دنیا همچنین در جهت پیشرفت فنون پزشکی است. برای خرید دستگاه QEEG می‌توانید به نشانی اینترنتی www.rasa-teb.ir مراجعه کرده یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۱۹۰۴۹۳ تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : رساطب
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز