مالیات خانه های خالی ؛ 8 نکته که دانستن آنها برای مالکان ضروریست

تور لحظه آخری-کاماپرس

مالیات خانه های خالی یکی از راهکارهای جدید دولت برای افزایش عرضه مسکن و جلوگیری از خرید ملک و خالی نگه داشتن آن به قصد گران شدن – احتکار – است اما اگر مالکان می خواهند مشمول این مالیات نشوند، باید برخی نکات توجه کنند.

به گزارش کاماپرس، اگر مالک دو واحد مسکونی یا تعداد بیشتری خانه و آپارتمان باشید و خانه های تحت مالکیت شما خالی از سکنه باشد، طبق قانونی که بعد از سال ها بحث و بررسی به سرانجام رسیده ، به خانه هایی که از نظر قانون خالی محسوب شوند، مالیات تعلق خواهد گرفت.

این قانون به منظور جلوگیری از احتکار و خرید و حبس ملک از سوی صاحبان سرمایه وضع شده است و اجرایی شدن آن با مشکلات و انتقاداتی نیز مواجه است.

از جمله سازمان امور مالیاتی که باید کار مالیات ستانی از خانه های خالی را انجام دهد به آمارهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی در مورد تعداد خانه های خالی به این سازمان ارائه شده انتقاداتی دارد.

با این حال اگر مالکان برخی نکات مهم درباره این قانون را ندانند ممکن است در حالی که خانه هایی که تحت مالکیت آنهاست، خالی از سکنه هم نباشند، مشمول مالیات شوند. این نکات مهم را تسنیم به این ترتیب فهرست کرده است؛

راز آسمان پایتخت

1 – خانه خالی در شهر بالای صد هزار نفر جمعیت باشد.

2 – به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌عنوان خانه خالی شناسایی شود.

3 – در یک سال مالیاتی (سال شمسی) 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.

4 – محاسبه مالیات به ازای هر ماه (بیش از زمان مذکور – 120 روز) خواهد بود.

5 – اگر خانه خالی نوساز باشد، پس از 12 ماه + 120 روز و اگر از طرح‌ها و پروژه‌های انبوه‌سازی باشد، پس از 18 ماه + 120 روز، مشمول مالیات خواهد بود.

6 – مبنای مالیات خانه خالی، مالیات بر درآمد اجاره موضوع ماده 54 ق.م.م خواهد بود.

7 – اشخاصی که دارای بیش از پنج خانه خالی در یک سال مالیاتی (سال شمسی) باشند، مشمول مالیات دو‌برابری خواهند بود.

8 – در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی، مهلت 120‌روزه برای مالک جدید جاری خواهد بود.

شایان ذکر است؛ ارزش اجاری مورد محاسبه برای هر مترمربع واحد مسکونی واقع در یک بلوک مندرج در دفترچه ارزش اجاری املاک موضوع ماده 54 ق.م.م (با توجه به تاریخ انتشار اصلاحیه فوق در روزنامه رسمی به تاریخ 7/10/1399 و 120 روز مهلت مقرر) برای سال 1400 مبلغ 40 هزار تومان است. اگر متراژ مفید خانه خالی، صد متر بوده باشد، ارزش اجاری مقرر برای یک ماه، چهار میلیون تومان خواهد بود که از این مبلغ، 25 درصد استهلاک (برابر ماده 53 ق.م.م) کسر خواهد شد که می‌شود سه میلیون تومان که مالیات آن به نرخ ماده 131 ق.م.م، می‌شود 450 هزار تومان برای یک ماه.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “مالیات خانه های خالی ؛ 8 نکته که دانستن آنها برای مالکان ضروریست

  1. رضا گفته:

    خروج پول از بازارهای موازی از جمله مسکن ،ارز و طلا به سمت بازار بورس شدت گرفته است….بازار بورس پرسودترین بازار در میان مدت و بلند مدت خواهد بود…

  2. احمد گفته:

    تکلیف فروش راروشن نکردندمن خودم جای دیگر مستاجرم الان 5ماه است خونه را خالی نگه داشتم برای فروش مشتری میبرم برای بازدیداگر مستاجرباشدنمیشه کسی را برای بازدیدبرد(خونه در دست مستاجر باشه نمیشه فروخت) این موضوع را باید مشخص کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز