۱۰ ماشین هشت سیلندر دنیا که آسفالت جاده را می‌جوند + تصاویر

بهترین موتور وی۸
لست سکند

موتور وی۸ نوعی موتور پیستونی ۸ سیلندر به شکل حرف انگلیسی V است. در این موتور سیلندرها در دو مجموعه چهارتایی قرار دارند. تعداد سیلندرها باعث کاهش سروصدا نسبت به موتورهای دیگر شده و حرکت نرم‌تری را به ارمغان می‌آورد.

این موتور از زمان تولیدش از مسابقات اتوموبیل‌رانی تا وسایل حمل‌ونقل معمولی کاربرد داشته است. این اعتقاد وجود دارد که وی۸ بخاطر دوامش یکی از بهترین موتورهای دنیا به شمار می‌رود. در این لیست نگاهی به ۱۰ خودروی برتر که از این موتور بهره‌مند هستند، خواهیم داشت.

 

۱۰. جی ام اسمال-بلاک ال‌تی۱/ال‌تی۲

(GM Small-Block LT1/LT2)

راز آسمان پایتخت

شورلت

 

این موتور نخستین بار در سال ۲۰۱۴ برای «شورلت کوروت» معرفی شد و هر دو سری آن دارای ظرفیت ۶.۲ لیتری و تنفس طبیعی می‌باشند. سری ال‌تی۲ آن در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و قدرت بیشتر و راندمان بالاتری دارد. این موتور با داشتن ساختاری سبک و منیفولدهای اگزوز کارآمد یکی از بهترین موتورهای مدرن به شمار می‌رود. سری ال‌تی۱ آن، به صورت جداگانه، توسط جنرال موتورز به فروش می‌رسد که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

 

۹. آئودی ۴.۲ اف‌ اس آی وی۸

(Audi 4.2 FSI V8)

آئودی

موتور جسارت مهندسان و طراحان آئودی را به تصویر می‌کشد. کارشناس و مجری برنامه تلویزیونی تخت گاز، جرمی کلارکسون، پس از برگزاری رقابتی میان یک «آئودی آر اس۴ بی۵» و یک کوهنورد، لقب یکی از بهترین موتورهای تاریخ را به آن داد. «آئودی ۴.۲ اف‌ اس آی وی۸» نیز بی شباهت به این مدل نیست و سرعت عمل آن توسط کارشناسان تحسین شده است.

 

۸. فورد باس ۳۰۲ وی۸

(Ford Boss 302 V8)

فورد موستانگ

موتور در سال ۱۹۶۹ به‌عنوان یک موتور ۴.۹ لیتری برای استفاده در مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد. سپس برای اولین بار در دو خودروی جاده‌ای یعنی «فورد موستانگ باس ۳۰۲» و «مرکوری کوگر» استفاده شد. برای پاسخ به تقاضا فورد این موتور را در سال ۲۰۱۲ بازسازی کرد. اوج قدرت از زمان تولید قدرت آن ۲۹۰ اسب بخار بود که امروزه چندان مطلوب نیست اما با توجه به امکانات آن زمان چشمگیر به‌نظر می‌رسد. به علاوه در طول تاریخ شرکت فورد، کمتر موتوری تأثیری مشابه با باس ۳۰۲ داشته است.

 

۷. مرسدس-اِی‌ام‌جی ام۱۵۶ وی۸

(Mercedes-AMG M156 V8)

مرسدس بنز

موتور فعلی مرسدس اِی‌جی‌ام با نام بی‌توربو وی۸ توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌ است. اما وجودش را مدیون نسل‌ پیشین خود یعنی؛ ام۱۵۶ وی۸ است. ام۱۵۶ برای نخستین بار در «مرسدس بنز سی۶۳ اِی‌ام‌جی دبلیو۲۰۴» ظاهر شد و با قدرتی معادل ۶۰۰ اسب بخار خیلی زود به شهرت رسید.

این موتور پس از پیشرفتی چشمگیر، ام۱۷۸ نام گرفت و هم‌اکنون خودروهای «مرسدس اِی‌جی‌ام جی تی بلک» را با قدرت ۷۲۰ اسب بخار، به یکی از سریع‌ترین خودروها تبدیل کرده است.

 

۶. دوج سوپرشارجد همی وی۸

(Dodge Supercharged Hemi V8)

دوج

این موتور با اوج قدرتی معادل ۸۰۷ اسب بخار و ۷۱۷ پوند گشتاور در خودروهای «دوج چلنجر» و «چارجر دوج» کاربرد دارد. این دو خودرو از بهترین سوپراسپرت‌ها با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار محسوب می‌شوند. شرکت خودروسازی آمریکایی موپار سری جدید این موتور ۶.۲ لیتری را با نام «هل‌کریت» (Hellcrate) به قیمت ۲۱ هزار دلار به فروش می‌رساند. این نسخه تغییراتی نظیر اضافه شدن سوپر شارژر بزرگتر را به همراه داشته است.

 

۵. بی‌ام‌دبلیو اس۶۵ وی۸

(BMW S65 V8)

بی ام و

 

اس۶۵ وی۸ در کنار اس۸۵ وی۱۰ با تنفس طبیعی درخشان خود یکی از بهترین موتورهای بی‌ام‌دبلیو به شمار می‌رود. این موتور روی «بی‌ام‌دبلیو ای۹۲ ام۳» نصب شد و آن را به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اروپایی مبدل کرد.

با ۴۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ پوند گشتاور، سرعت آن معادل ۸ هزار و ۳۰۰ دور دقیقه است و همین موضوع باعث محبوبیت آن در میان رانندگان شد.

 

۴. فراری اف۱۳۶ وی۸

(Ferrari F136 V8)

فراری

این موتور برای نخستین بار با گنجایش ۴.۳ لیتری در خودروهای «فراری اف۴۳۰» ظاهر شدند. فرم نهایی آن در خودروهای «فراری ۴۵۸ اسپشیال» نصب شد و آن را به یکی از بهترین فراری های مدرن تبدیل کرد.

علاوه بر فراری، اف۱۳۶ در دهه ۲۰۰۰ و‌ ۲۰۱۰ در خودروهای «آلفارومئو» و «مازراتی» نیز وجود داشت. از جمله آن‌ها می‌توان به بهترین خودروهای وی۸ یعنی «کواتروپورته اسپورت جی‌تی اس» و «گرن توریسمو ام‌سی استراداله» اشاره کرد.

 

۳. رُوور وی۸

(Rover V8)

روور

این موتور دیگر تولید نمی‌شود، اما در دوران تولیدش رسما به‌عنوان یک قهرمان شناخته می‌شد. روور وی۸ برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ عرضه و تولید آن پس از ۳۸ سال در سال ۲۰۰۵ متوقف شد. با این حال هنوز هم روی بسیاری از خودروهای جاده‌ای وجود دارد.

برخی از شگفت‌انگیزترین خودروها نظیر «تی وی آر کایمرا»، «مارکو مانتیس» و «بولر وایلدکت» از این موتور استفاده کرده‌اند. کارشناس از این موتور به‌عنوان یکی از مهمترین شاهکارهای مهندسی ۱۰۰ سال گذشته یاد می‌کنند.

 

۲. مک‌لارن ام۸۳۸تی/ام۸۴۰تی وی۸

(McLaren M838T/M840T V8)

مک لارن

 

برخی مک لارن وی۸ را بهترین موتور ساخته شده در دهه ۲۰۱۰ می‌دانند. قدرت آن معادل ۱۰۳۵ اسب بخار است و در ماشین‌هایی نظیر «مک‌لارن ۵۴۰‌سی»، «۸۴۰ تی آر» و «مک‌لارن سنا جی تی آر» نصب شده است. تنها با بررسی ماشین‌های این لیست می‌توان دریافت که چرا این موتور یکی از بهترین موتورهای وی۸ لقب گرفته است.

 

۱. شورلت اسمال بلاک وی۸

(Chevrolet Small-Block V8)

شورلت کامرو

 

از آن به‌عنوان مشهورترین و کارآمدترین موتور وی۸ یاد می‌شود که تولید آن با وجود گذشت ۵۰ سال، هنوز هم ادامه دارد. حجم این موتور از ۴.۳ تا ۶.۶ متغیر و قدرت آن حدود ۱۱۰ تا ۷۶۵ اسب بخار است.

یک تاجر در سال ۱۹۹۱، یک میلیون و ۶۰۹ هزار کیلومتر با «شورلت سیلورادو» خود که دارای این موتور بود، رانندگی کرد. با این حال مشکل خاصی برای وی ایجاد نشد. اسمال بلاک با وجود مهندسی ساده‌اش، دارای طرحی مناسب برای انواع خودروهاست و در طول نیم قرن تولید، آزمون کیفیت خود را پس داده است.

نویسنده: زهرا لطفی نژاد

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز