ماجرای خودروسازان بدهکار و مالکیت گاوداری

لست سکند

انتشار اخبار مربوط به مالکیت یک گاوداری توسط گروه خودروسازی ایران خودرو، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. به طوری که حتی یکی از نمایندگان مجلس در توییتی به این موضوع واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از تجارت نیوز به تازگی اخباری منتشر شده که حاکی از مالکیت گروه خودروسازی ایران خودرو بر یک گاوداری است؛ این موضوع با توجه به وجود بدهی‌ها انباشته خودروسازان واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: 

علیرضا سلیمی، یکی از نمایندگان مجلس ضمن انتقاد و بیان این‌که مالکیت گاوداری به جای توسعه صنعت خودرو بر کیفیت خودروهای تولیدی اثر می‌گذارد، در توییت خود اینطور نوشت:” این خودروساز به دنبال افزایش کیفیت شیر گاو است یا کیفی سازی صنعت خودرو؟”

راز آسمان پایتخت

تاسیس شرکت نفتی توسط خودروسازان

همچنین مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در این باره اظهار کرد: در حال حاضر بنگاه داری صنعتی در ایران به بنگاه داری غیر صنعتی تبدیل شده و خودروسازان به فعالیت‌های رو آورده‌اند که مطلقا هیچ ارتباطی با خودروسازی ندارند. تا جایی که به نظر می‌رسد بنا بر گفتگوی حسن خسروجردی، رییس اتاق ایران و شرق آفریقا، با ایلنا، ایران خودرو و سایپا حتی قصد تاسیس شرکت نفتی نیز داشته‌اند!

با توجه به ادامه اظهارات مصطفوی، در این موارد معمولا بده بستان‌های غیر اقتصادی‌ای در خودروسازی‌ها شکل می‌گیرد که حتی ممکن است سیاسی هم باشند، چرا که اگر موضوع اقتصادی مطرح بود، این خودروسازی‌ها با فروش گاوداری‌ها، بدهی‌های انباشته خود را می‌پرداختند.

ضمنا مصطفوی گفت که بخشی از شرایط نتیجه زد و بندهای سیاسی و عدم نظارت و مدیریت صحیح بر منابع است. این موضوع در نهایت به کمبود نقدینگی این شرکت‌ها منجر می‌شود که حتی بدهی‌های خود را نمی‌توانند پرداخت کنند.

 فعالیت‌های اقتصادی خودروسازان در کشورهای دیگر

همچنین بنا بر گفته این کارشناس بازار خودرو، این موضوع در سایر کشورها در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها ابتدا با تولید خودروهای باکیفیت و کیفی سازی این صنعت کسب درآمد کرده و بعد به سراغ فعالیت‌های غیرصنعتی می‌روند، نه در وضعیتی که بنگاه‌داری غیر صنعتی در کنار تولید خودروهای بی کیفیت تنها موجب هدر رفتن منابع می‌شود. ضمن این‌که برخی از این فعالیت‌های غیر صنعتی خودروسازان مانند شرکت‌های بیمه حتی زیان‌ده نیز هستند.

مصطفوی در ادامه صحبتهایش، علت عدم انحلال این شرکت‌های غیر صنعتی از سوی خودروسازان را فعالیت بسیاری از آقازاده‌ها و افراد سفارشی در آن‌ها عنوان کرد که سبب می‌شود خودروسازان از ترس وارد نشدن در بازی‌های سیاسی و از دست دادن جایگاه خود فعالیت‌های زیان‌ رده این شرکت‌ها را خاتمه ندهند.

وی با بیان این‌که ما در کشور در حال حاضر چیزی با نام صنعت خودروسازی نداریم و این شرکت‌ها صرفا مونتاژ کننده هستند، تاکید داشت که این شرایط در نتیجه ساختار رانتی و فاسد و شبه دولتی ایجاد شده است.

مرتبط با : ایران خودرو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز