قیمت سهام پرسپولیس چند است؟

لست سکند

در این روزها که خبری از برگزاری مسابقات ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا نیست، بار دیگر توجهات معطوف بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه پایتخت، یعنی پرسپولیس و استقلال شده و با توجه به مصاحبه‌هایی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد دولت این بار برنامه ویژه‌ای برای به سرانجام رساندن این موضوع دارد.

به گزارش کاماپرس، نگاهی به صحبت‌های انجام شده توسط کسانی که به هر نجوی در امر خصوصی‌سازی دست‌اندرکارند، نشان می‌دهد که شرایط واگذاری پرسپولیس در مقایسه با استقلال کمی متفاوت است که دلیل آن را می‌توان در عملکرد این تیم در سه فصل اخیر لیگ برتر و جام قهرمانان آسیا کنکاش کرد.

شرکت‌ها در بورس چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

مهم‌ترین اصل در تعیین قیمت یک شرکت برای ورود به بازار سرمایه، میزان سودآوری آن است.

شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، ملزم هستند برنامه 3 ساله کسب‌وکار خود را جهت بررسی به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند. اگر این شرکت‌ها در اجرای این برنامه ضعف نشان دهند، در بورس به مشکل خواهند خورد، زیرا مردم بر اساس همین برنامه 3 ساله اقدام به خرید سهام آن‌ها می‌کنند. اگر یک شرکت تجاری قواعد بورس را رعایت نکند و مغایر برنامه‌اش حرکت کند، دچار مشکل می‌شود.

آیا پرسپولیس برنامه 3 ساله کسب‌وکار خود را ارائه کرده است؟

برخلاف استقلال که هنوز برنامه‌ای ارائه نداده، پرسپولیس برنامه 3 ساله خود را از مدت‌ها پیش به سازمان خصوصی‌سازی ارائه داده است؛ این در حالیست که این باشگاه قصد ارائه برنامه 5 ساله داشته که با مخالفت این سازمان مواجه شده است.

راز آسمان پایتخت

تکلیف بدهی‌های پرسپولیس چه می‌شود؟

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور، تا زمانی که پرسپولیس و استقلال بدهی‌های خود، به‌ویژه بدهی به پیشکسوتان را تسویه نکرده باشند، خبری از خصوصی‌سازی نخواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بدهی‌های سنگین باشگاه پرسپولیس می‌گوید: «این باشگاه مشمول ماده ۱۴۱ است ولی تا زمانی که ورزشگاه آن واگذار نشود از ورشکستگی خارج نخواهد شد.»

علیرضا صالح با اشاره به این که به هر باشگاه یک ورزشگاه اختصاصی تعلق خواهد گرفت، گفت: «قیمت‌گذاری روی باشگاه پرسپولیس انجام شده و در انتظار کارهای نهایی آن برای تایید قیمت هستیم.»

لازم به ذکر است که در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن تنها ۱۰ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس در بورس عرضه خواهد شد و بدهی‌های این باشگاه ربطی به بازار سرمایه و عرضه آن نخواهد داشت.

آیا عملکرد تیم‌ها در ارزش سهام آن‌ها دخیل است؟

یکی از سوالاتی که این روزها در میان اهالی بازار سرمایه بسیار به گوش می‌خورد، این است که آیا موفقیت‌های پی در پی پرسپولیس در دوره‌های اخیر لیگ برتر و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا، تاثیری در ارزش سهام این باشگاه دارد یا خیز.

در پاسخ به این پرسش، می‌توان گفت بله؛ قیمت سهام باشگاه پرسپولیس با توجه به موفقیت‌های اخیر آن (و همچنین تاثیرگذاری نرخ تورم) با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و در مقایسه با قیمت‌گذاری که در مرحله قبلی تلاش برای خصوصی‌سازی، به 3 تا 4 برابر قیمت گذشته رسیده است. شنیده‌های تایید نشده از قیمت 1200 میلیارد تومانی این باشگاه خبر می‌دهند. بنابراین، عملکرد هر تیم در ارزش سهام آن تاثیر مستقیم دارد.

اگر باشگاه پس از عرضه زیان‌ده شد، تکلیف چیست؟

عرضه دو تیم بزرگ پایتخت را می‌توان یکی از پرابهام‌ترین عرضه‌های تاریخ نامید، زیرا پرسپولیس و استقلال از ضررده‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌روند و هیچ تضمینی برای سوددهی آن‌ها پس از خصوصی شدن وجود ندارد.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین الزامات ورود هر شرکتی به بازار سرمایه سوددهی آن در چند سال متوالی و همچنین، شفافیت آن است؛ به طوری که صورت‌های مالی و حسابرسی شده آن‌ها می‌بایست جهت بررسی به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شود که این موضوع در مورد هیچ‌یک از این دو تیم صدق نمی‌کند و مشخص نیست این خلأ قانونی مهم، یعنی «شفافیت» به چه شکل رفع خواهد شد.

به‌طور کلی، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، عاقبت سرخابی‌ها در بازار سرمایه را «مه‌آلود» توصیف می‌کنند.

مرتبط با : سازمان خصوصی سازی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز