قرعه کشی تراکتور یا توسعه رانت؟!

تور لحظه آخری-کاماپرس

ممنوعیت واردات تراکتور و تدام این قانون، علاوه بر گرم کردن بازار دلالان، باعث گرانی و توزیع رانت شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از تجارت‌نیوز، تراکتور به دو روش دولتی و نرخ آزاد عرضه می‌شود. همین اختلاف قیمت سبب تلاش افراد برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی تراکتور شده تا سودی چند میلیونی نصیبشان شود.

به گفته رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، قیمت تراکتور طی هفته گذشته 35 درصد افزایش داشته است؛ تا جایی که تراکتور 300 میلیون تومانی 420 میلیون تومان شده و در بازار آزاد با قیمتی معادل 600 میلیون تومان معامله می‌شود.

علی توسطی در ادامه به عدم توانایی تولید تراکتورسازی تبریز برای کل نیاز کشور اشاره کرد و ادامه داد: افراد متقاضی تراکتور باید در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند. البته سیستم قرعه‌کشی تراکتور طی این دو سال به علت ممنوعیت واردات تراکتور در کشور اجرا می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

به گفته این مسئول قیمت دولتی تراکتور با قیمت تراکتور آزاد 180 تا 200 میلیون تومان اختلاف دارد و این موضوع رانت در خرید و فروش تراکتور را نشان می‌دهد و سبب ورود دلالان به این بازار شده است.

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی اظهار کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی افراد خاص که رابطه دارند را به شرکت تراکتورسازی و سپس به بانک معرفی می‌کند و هیچ‌گاه روند این قرعه‌کشی‌ها شفاف نبوده است. ظاهرا شرکت تراکتورسازی سهمیه‌ها را به افرادی خاص می‌فروشد؛ تا جایی که دلال‌بازی در این صنعت پیشی می‌گیرد. دلال‌ها پس از دریافت تراکتور، آن را با قیمتی بالاتر به متقاضیان می‌فروشند.

علی توسطی در آخر تاکید کرد: بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که قرعه‌کشی در بانک‌های جهاد کشاورزی سیستم خاصی ندارد و این پروسه به صورت کاغذی انجام می‌شود و هیچ نظارتی هم بر شیوه قرعه‌کشی صورت نمی‌گیرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “قرعه کشی تراکتور یا توسعه رانت؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز