تعیین تکلیف برنامه‌های صنعت خودرو

به زودی شاهد رشد 50 درصدی تولید خودرو در کشور خواهیم بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از تجارت‌نیوز، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، با اشاره به تولید یک میلیون و 440 هزار دستگاه خودرو در سال 96 به عنوان بیشترین خودروی تولیدی در کشور گفت: یشترین واردات خودرو نیز سال 93 با 103 هزار دستگاه صورت گرفته است. بنابر ماده 4 قانون درباره موضوع تنظیم بازار، باید به همان میزان صادرات، واردات انجام دهیم و مسیر دیگری برای واردات خودرو وجود ندارد.

مهدی صادقی نیارکی در ادامه به افزایش تولید 50 درصدی تولید خودرو در سال آینده اشاره کرد و افزود: سالانه تقاضای موثر یک میلیون و 500 هزار دستگاه در کشور داریم که امسال برنامه تولید یک میلیون دستگاه وجود دارد.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

قیمت‌ها و تقاضای غیرواقعی

نیارکی به تقاضای غیرواقعی اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون تقاضای خودرو غیرواقعی و سوداگرانه است، اگر قیمت خودرو واقعی شود، بسیاری از تقاضاها از بین خواهد رفت. اگر اکنون تقاضای کشور را یک میلیون و 500 هزار دستگاه تصور کنیم، باید در نظر گرفته شود که از این میزان تولید چه تعداد را می‌توان صادر کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت در آخر افزود: ممنوعیتی برای واردات خودرو وجود ندارد. سال 97 واردات هزار و 500 کالا ممنوع شد و خودرو سواری جزئی از آن بود که کالاها باید بر اساس تعرفه کنترل شوند.

صادرات محوری در بازار خودرو و سهم در بازار جهانی

کبر تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این رابطه گفت: دولت باید صادرات را کنترل کند و اگر بخواهیم در حوزه خودرو و قطعات سهمی در بازار جهانی داشته باشیم، باید حتما صادرات صورت بگیرد. هم‌اکنون نیز برخی واحدهای قطعه‌ساز خودرو قطعات خود را به اروپا صادر می‌کنند.

اکبر در ادامه گفت: دو خودروساز باید مشخص کنند که دولتی هستند یا خصوصی تا خودروسازان دیگری نیز وارد این حوزه شوند و فضایی رقابتی صورت گیرد.

اکبری تالارپشتی افزود: در ماده 4 طرح محدودیت واردات خودرو وجود ندارد و به میزان صادرات از همان پول می‌توانند واردات داشته باشند. البته این طرح در مجلس دهم انجام گرفته و ما مجاز به ورود به قانون نیستیم، فقط در ماده چهارم ایرادهایی از طرف شورای نگهبان گرفته شده بود که به آن وارد شدیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید مشخص کند که چه کسی واردات خودرو داشته باشد و با چه مکانیزمی این عمل صورت گیرد همچنین از هر کمپانی که خودرو وارد شود چه امتیازی در ازای پول کسب می‌شود.

اکبری تالارپشتی در آخر افزود: خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز در این قانون دیده می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز