علت افزایش محسوس قیمت اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن
لست سکند

اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن  اوراقی می باشد که امتیاز دریافت تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن از طریق بانک مسکن با ارزش هر برگه پانصد هزار تومان تسهیلات را فراهم می سازد. دوره سررسید این اوراق دو ساله است، به همین دلیل متناسب با مدت باقی مانده از سررسید قیمت این اوراق تغییر می کند. همچنین امکان انتقال این اوراق به دیگران فراهم بوده و از طریق کارگزاری های فرابورس امکان پذیر می باشد.

به گزارش کاماپرس، با توجه به اینکه منبع ایجاد این اوراق حساب های سپرده ممتاز بانک مسکن می باشد، بهتر است اول مزیت های این نوع حساب سپرده بررسی گردد. بررسی و کنترل تعهدات حساب بر اساس درصد تخصیص اوراق در ابتدای هر سال توسط بانک معیّن می گردد.

عملکرد معکوس برای حساب های صندوق پس انداز بانک مسکن در قبال رونق و رکود بخش مسکن وجود دارد. به این معنا که در صورت رکود مسکن سرمایه گذاران تمایلی به تبدیل سود سپرده خود به اوراق به دلیل تقاضای کم برای اوراق ندارند و در زمان رونق ترجیح به دریافت اوراق در قبال سود سپرده هایشان دارند.

همواره روزهای آغاز فصل تابستان گرم‌ترین روزها در بازار مسکن است. این فصل که فصل نقل‌وانتقالات است به دنبال خود افزایش هزینه‌های خرید اوراق را به همراه می‌آورد اما امسال در گرمای فصل تابستان، گرمای بورس نیز باعث تشدید علت افزایش هزینه تهیه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن شده است. به‌گونه‌ای که حتی در آخرین ماه این فصل نیز شاهد افزایش قیمت‌های این اوراق هستیم. متوسط قیمت هر برگ اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن حدود ۷۹ هزار تومان به ثبت رسیده تا یک گام برای رسیدن به عدد رند ۸۰ هزار تومان داشته باشد. گرچه پیش‌تر نیز اعلام شد که بانک مسکن با توجه به عدم عودت اوراق خریداری ‌شده، این گرانی را ناشی از دلالی برخی در بازار بورس دانسته‌اند، اما هنوز این تب دلالی بر بازار اثرگذار و قیمت‌ها افزایشی است.

پیش‌تر نیز گفته شد که بورس در پی وضع مقرراتی همچون محدود کردن دامنه نوسانات و تغییر حجم‌ مبناست، اما در گزارشی که بانک مسکن به بورس نیز ارائه داده، پیش‌بینی‌ شده که نرخ اوراق در ابتدای معاملات هرروز صبح و بر اساس اولین قیمت معامله‌شده تا پایان روز ثابت بماند. به‌هرحال امتیاز تسهیلات مسکن بهمن ۹۸ حدود ۷۹ هزار تومان، امتیاز تسهیلات مسکن دی ۹۸ حدود ۷۸ هزار تومان و امتیاز تسهیلات مسکن آذر ۹۸ باکمی کاهش نسبت به‌روز قبل حدود ۷۸ هزار تومان رقم خورد. امتیاز تسهیلات مسکن از مرداد تا آبان ماه ۹۸ نیز در محدوده ۷۸ هزار تومان، تیرماه ۷۷هزار تومان و اردیبهشت و خرداد نیز ۷۸ هزار تومان به ثبت رسید. برای اوراق فروردین‌ماه ۱۳۹۸ این امتیاز ۷۹ هزار تومان معامله‌ شده است.

راز آسمان پایتخت

پیش ‌از این محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در تشریح این موضوع اعلام کرد: علت افزایش محسوس قیمت اوراق تسهیلات مسکن را نباید در بانک مسکن و سیاست‌ها و برنامه‌های آن در این زمینه جست‌وجو کرد، بلکه مهم‌ترین دلایل این موضوع در بازار معاملات اوراق و تا حد زیادی، تحولات و نوسانات بازار سرمایه نهفته است. وی در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر سطح قیمت اوراق تسهیلات مسکن از جانب تحولات درون بانک، وضعیت عرضه و تقاضای اوراق است؛ بر این اساس نه ‌تنها در هفته‌های گذشته و از زمانی که افزایش قیمت اوراق آغاز شد عرضه اوراق تسهیلات مسکن کمتر نشده است بلکه به علت افزایش مانده سپرده‌های ممتاز که پشتوانه انتشار اوراق تسهیلات است و حل مشکل سجامی تعدادی از دارندگان حساب عرضه تا حدی نسبت به قبل افزایش ‌یافته است؛ بنابراین، افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته را نمی‌توان ناشی از کاهش انتشار اوراق از سوی بانک و کاهش مانده سپرده‌های حساب ممتاز دانست.

تغییر عمده در سیاست‌ها و برنامه‌ها و عملکرد بانک مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن بابیان اینکه در وضعیت و شرایط مصرف اوراق تسهیلات مسکن به لحاظ دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسکن هم افزایش قابل‌توجهی ایجاد نشده است که بتوان از آن به‌عنوان عامل افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته یاد کرد گفت: عمدتا دو دلیل و تغییر عمده در سیاست‌ها و برنامه‌ها و عملکرد بانک مسکن می‌تواند قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آنها تغییر در سطح تخصیص اوراق به افراد صاحب‌حساب به پشتوانه سپرده‌گذاری آنها در حساب سپرده ممتاز است و دیگری تغییر در شرایط تسهیلات مسکن همچون تغییر در سقف تسهیلات یا تغییر در شرایط دریافت تسهیلات همچون مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات است که می‌تواند تقاضا را برای خرید اوراق افزایش داده یا کاهش دهد؛ اما در شرایط فعلی هیچ تغییر خاصی در سیاست‌ها و عملکردهای بانک مسکن در این دو مورد اتفاق نیفتاده است تا بتوان از آنها به‌عنوان عوامل تغییر قیمت اوراق یا عوامل موثر در افزایش قیمت اوراق در روزهای اخیر یادکرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مسکن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز