طرح تو طرح: مجموعه‌ای فعال در حوزه طراحی معماری

لست سکند

جمع سپاری یک عمل مفید و در عین حال پیچیده است. به طور خلاصه جمع سپاری معنای حمایت یا انجام داوطلبانه پروژه، فرآیند، اجرا و ایده توسط گروهی از مردم را دارد. امروزه حوزه‌های شغلی مختلفی از فرآیند جمع سپاری در ابعاد مختلف کاری خود استفاده می‌کنند. استارتاپ «طرح تو طرح» تنها مجموعه­‌ی فعال در حوزه جمع سپاری طراحی معماری در ایران است. این گروه در دهمین اینوتکس (Inotex 2021) حضور دارد و به معرفی محصولات و دستاوردهای خود می‌پردازد. کاماپرس در آستانه برگزاری اینوتکس امسال به گفت و گو با رسول مدرس، مدیر عامل «طرح تو طرح»، پرداخته است.

از شروع به کار تا شرکت در اینوتکس

در ابتدا مدیرعامل این مجموعه، به صورت مختصر به معرفی این پلتفرم پرداخت و گفت: طرح تو طرح، سامانه ی هوشمند سفارش طراحی و ساخت است. طی سه سال فعالیت مستمر این مجموعه، تاکنون 55 مسابقه طراحی معماری در زمینه های متعدد نظیر طراحی ویلا، مجتمع های مسکونی، تجاری اداری، شهرک های ویلایی، طراحی داخلی و از این دست و با مجموع جوایز بالغ بر 12،679،400،000 ريال برگزار شده است.

به گفته مدرس، پلتفرم طرح تو طرح امسال به عنوان نخستین پلتفرم جمع سپاری طراحی معماری ایران در نمایشگاه اینوتکس حاضر شده و به معرفی محصولات و دستاوردهای خود می‌پردازد.

هدف اصلی طرح تو طرح

راز آسمان پایتخت

رسول مدرس در خصوص هدف کلی «طرح تو طرح» این چنین گفت: هدف راه اندازی این پلتفرم، جذب ایده های خلاق، در راستای انحصارزدایی از مجموعه‌های محدود دفاتر طراحی معماری و فرصت آفرینی برای استعدادهای گمنام سراسر کشور در حوزه طراحی معماری است. در این راستا تعداد 55 پروژه طراحی، و بیش از یک هزار طرح معماری و با اشتغال‌زایی برای بیش از 90 مهندس معمار و دفاتر معماری در قالب این پلتفرم شکل گرفته است. همچنین وی خاطر نشان کرد که تاکنون عضویت تعداد 4 هزار و 628 معمار در این مجموعه ثبت شده است.

تلاش برای ایجاد فرصت‌های برابر

مدیرعامل این مجموعه در خصوص آینده معتقد است: دنیای امروز، دنیای فرصت‌های برابر است. در حوزه طراحی معماری استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارند که به دلیل عدم دسترسی به منابعی همچون پروژه‌های شاخص مطرح شده در پایتخت، امکان بروز و نمود خلاقیت‌هایشان فراهم نشده است. استراتژی طرح تو طرح با هدف ایجاد فرصت برابر و ایجاد دموکراسی در جامعه طراحان، و در آینده‌ای نزدیک در جامعه مجریان صنعت ساخت و ساز کشور، طرح ریزی شده است. مشاوران با تجربه این مجموعه در کنار تیم خلاق و با پشتکار طرح تو طرح، برنامه‌های توسعه پلتفرم را در زمینه های متعددی برای روزهای پیش رو تهیه و تدوین کرده‌اند.

رفع چالش‌ها با خلاقیت و انگیزه

مجموعه طرح تو طرح مانند هر کسب و کار دیگری با چالش‌های مختلفی روبروست. مدرس در این خصوص گفت: چالش‌ها دو دسته هستند؛ برخی از آن‌ها نبود ساز و کارهای متناسب با این نوع فعالیت به لحاظ ساختارهای مالیاتی و اداری بوده که البته با تلاش همکاران من در این مجموعه، درصدد اخذ مشاوره و بهبود و پیشبرد امور هستیم. همچنین نهادهای مرتبط در این زمینه‌‌ها بسیار می‌توانند با ارائه راهکار و مشاوره‌های لازم، موثر باشند. اتفاقی که در کشورهایی همچون فرانسه و کانادا و سایرین و در ساختارهایی مانند سیلیکون ولی در آمریکا سراغ داریم. به گونه‌ای که حتی در برخی موارد دغدغه تهیه بیزینس پلن و جذب سرمایه از تیم فنی گرفته شده و به نهادهای مرتبط سپرده می‌شود.

چالش‌های دسته دوم به ساز و کار جدید ایجاد شده در حوزه طراحی برمی‌گردد که طبیعتا مثل بسیاری از روش‌های ساختارشکنانه با نظرات موافق و منتقدی روبروست. در این راستا تیم ما با جذب منتقدان و پاسخگو بودن به ایرادات وارده و صرف وقت فراوان در این زمینه، پیوسته درصدد ارائه راه حل‌های متنوع و ایجاد اصلاحات در ساختار پلت فرم طرح تو طرح بوده و پیشنهادهای باشگاه اعضا خود را سرلوحه برنامه‌های پیش رو قرار داده است. چراکه این استارتاپ و پلتفرم در ابتدا متعلق به اعضا خودش بوده و تا به حال نظرات بسیاری را در ساز و کارهای خود اعمال کرده است. ما معتقدیم تیم طرح تو طرح محدود به تیم فنی و پلتفرم آن نبوده و همه 4 هزار و 600  نفر اعضا سایت، عضو این تیم هستند. قطعا مسائلی پیش رو وجود دارد، اما با تکیه بر چنین تیم خلاق و با انگیزه‌ای، چالش و مانع غیر قابل حلی پیش روی خود نمی‌بینیم.

مرتبط با : طرح تو طرح
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز