صادرات انرژی درمان اقتصاد ایران است

پنجره دوجداره
لست سکند

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان در عصر ما از اهمیت  زیادی برخوردار است زیرا یکی از دغدغه های امروزی ما کمبود ذخایر انرژی در کره ی زمین است.

به گزارش کاماپرس، از این رو تا کنون روشهای مختلفی به منظور کاهش و بهینه سازی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته ساختمانها یکی از بزرگترین منـابع اتلاف انرژی محسوب می شوند که در صورت تداوم مصرف بیش از حد انرژی علاوه بر دامن زدن به مسئله بحران انرژی در جهان، سبب تشدید آلودگی محیط زیست نیز می گردند.

کنترل و تنظیم شرایط محیط زندگی در داخل ساختمان یکی از اهداف طراحی ساختمان پایدار محسوب می شود که در این زمینه عوامل مختلفی از جمله پنجره دوجداره تاثیر گذار خواهد بود.

فرهاد جلالی‌پور، مدیرعامل شرکت «پنجره‌ساز صنعت» و دبیر انجمن تولیدکنندگان در و پنجره مطرح کرد: به‌رغم اینکه رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید در تمام ساختمان‌ها الزامی ‌شود اما این موضوع بسیار حیاتی از سوی دولت پیگیری نمی‌شود. امروز تولیدکنندگان با سخت‌ترین شرایط تولید پنجره‌های یوپی‌وی‌سی را پیش می‌برند، چراکه قیمت مواد اولیه روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و همین امر شرکت‌ها را برای انجام تعهدات‌شان دچار سردرگمی ‌کرده است.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه مواد اولیه صنعت در و پنجره توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و ارتباطی به واردات ندارد، اما به نرخ فوب خلیج‌فارس تحویل تولیدکننده داخلی می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی ‌هزینه‌های خود را بر مبنای قیمت داخل پرداخت می‌کنند و از طرفی انرژی را با نرخ داخلی و با سوبسید دولتی دریافت می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

مدیرعامل شرکت پنجره‌ساز صنعت ادامه می‌دهد: بخش زیادی از گرانی مسکن به خاطر گران‌شدن مصالح ساختمانی است که از صفر تا صد فرآیند تولید را در ایران سپری می‌کنند و هیچ‌گونه وابستگی به کشورهای دیگر ندارند.

 تحریم مشکل فرعی است

جلالی‌پور با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها دست به کاهش کیفیت محصولات خود زده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تمامی‌ بخش‌هایی که مواد اولیه ما را تامین می‌کنند، در گران کردن اجناس از هم سبقت می‌گیرند. به طور مثال ورق گالوانیزه کارخانه‌های فولاد هم از ۱۳ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده است.

دولت از تولید حمایت نمی کند

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی در شرایط کرونا هم با جان و دل برای جلوگیری از کاهش اشتغال تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهد: در وضعیتی که شیوع کرونا ادامه فعالیت را سخت کرده است، دولت هیچ‌گونه تسهیلاتی برای تولیدکننده قائل نمی‌شود و انواع و اقسام مالیات را از بخش تولید می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پنجره‌ساز صنعت تصریح می‌کند: با یک تحقیق میدانی در سراسر کشور مشخص شد که صرفا با استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌توانیم ۲۳ تا ۳۰ درصد در میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها صرفه‌جویی داشته باشیم و اگر این میزان انرژی توسط دولت صادر شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد

وی عنوان می‌کند: مردم به‌خوبی از مزیت‌های پنجره‌های دو جداره آگاهی دارند و روند استقبال آنها هم صعودی است، اما مشکلات معیشتی باعث شده مالکان ساختمان‌ها برای تعویض در و پنجره‌ها اقدام نکنند و در عوض هزینه انرژی بالاتری را در گذر زمان پرداخت کنند. قطعا حمایت دولت در سال جهش تولید از تولیدکنندگان در و پنجره علاوه بر افزایش تولید و اشتغال به ارزان‌تر شدن و به‌صرفه بودن این پنجره‌ها برای تمامی ‌اقشار جامعه کمک می‌کند.

منبع دنیای اقتصاد

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز