شستا 2 ؛ فرصتی جدید برای سودآوری بورس

لست سکند

با واگذاری ده شرکت دولتی به شستا ، آیا سازمان تامین اجتماعی در آستانه تاسیس یک هلدینگ موازی دیگر در زیرمجموعه خود است؟

به گزارش کاماپرس؛ بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور سهام دولت در شرکتهای دخانیات ایران، پتروشیمی دماوند، هپکوی اراک، طلای زرشوران، آلومینیوم جنوب، توسعه گردشگری ایران، ماشین‌سازی تبریز و آلومینای ایران، بابت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به‌ارزش تقریبی 32هزار میلیارد ریال واگذار شد. واگذاری‌هایی که کم حاشیه هم نبود. از اعتراض کارگران برخی کارخانه‌‌جات واگذار شده چون هپکو، تا گمانه‌زنی در خصوص تشکیل «شستای دو» توسط تامین اجتماعی.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارش امروز خود با اشاره به اینکه در صورت نهایی شدن انتقال سهام 10 شرکت دولتی، شمار شرکتهایی که مستقیما تحت کنترل سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند به 21 عدد می‌رسد، این اتفاق را فرصتی دانسته که علاوه‌بر پاسخ به تقاضای بازار منجر به شفافیت بیشتر سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

شایعه‌ای که هنوز تایید نشده

به نوشته دنیای اقتصاد؛ «دو ماه از عرضه پرسروصدای سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا در بورس تهران می‌گذرد و حالا شواهد امر نشان می‌دهد احتمالا با تجمیع شرکت‌های بیرون‌مانده از سبد شستا مانند بانک رفاه و همچنین دست‌کم ۱۰ شرکت جدیدی که در هفته گذشته با مصوبه هیات وزیران بابت تهاتر بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی واگذار شد، یک هلدینگ دیگر البته این بار خارج از بورس در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی تشکیل خواهد شد. مقام‌های سازمان تامین اجتماعی هنوز به‌طور رسمی این موضوع را رد یا تایید نکرده‌اند.»

راز آسمان پایتخت

آیا شستا 2 بازار را متعادل می‌کند؟

اما آیا سازمان تامین اجتماعی برای تداوم بورسی کردن سایر دارایی‌های خود برنامه‌ای دارددنیای اقتصاد نوشته است:«سوالاتی از این دست در شرایطی مطرح می‌شود که بنا بر بررسی‌های ارائه شده سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان غول بنگاه‌داری ایران به رغم عرضه سهام «شستا» در بازار سرمایه و به تبع آن شفافیت بخش مهمی از دارایی‌های خود، همچنان تعداد زیادی زیر‌مجموعه دارد که معلوم نیست از لحاظ بهره وری و هزینه‌کرد در چه شرایطی قرار دارند. این عامل سبب شده تا شائبه ظهور «شستا ۲» در میان بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران اقتصادی پدید آید؛ شائبه‌ای که در صورت محتمل بودن می‌تواند به راحتی با عرضه سایر دارایی‌ها در بورس رفع شود و ضمن جذب نقدینگی و کمک به متعادل شدن بازار سرمایه، به تامین مالی بی‌دردسر دارایی‌های سازمان کمک کند.»

بیشتر بخوانید:

قیمت؛ تعیین‌کننده است

دنیای اقتصاد گمانه‌زنی کرده که پس از قطعی شدن انتقال این دارایی‌ها به سازمان تامین اجتماعی، قیمت تهاتر هر کدام از این دارایی‌ها مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در بورسی شدن یا نشدن آنها اثر بگذارد. در صورتی که قیمتی معقول برای سهام واگذار شده در این تهاتر در نظر گرفته شده باشد، ممکن است سازمان تامین اجتماعی درصدد عرضه برخی از این دارایی‌ها برآید.

 

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز