سقوط ارزش لیر ترکیه با هجوم رکود کرونایی

لیر ترکیه
لست سکند

طی روزهای اخیر هر دلار آمریکا به‌طور متوسط با  ۶.۷۹۴ لیر ترکیه معاوضه شده است که نشان از کاهش 0.4 درصدی ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا دارد و کاهش ارزش پول ترکیه از ابتدای سال 2020 تاکنون را به بیش از 9 درصد می‌رساند.

به گزارش کاماپرس به نقل از رویترز ارزش لیر ترکیه در مقابل ارزهای معتبری مانند یورو و پوند انگلیس نیز به ترتیب معادل 7.413 لیر و 8.504 لیر است که سقوط ارزش  لیر در برابر این ارزها را نشان می‌دهد.

کرونا چگونه باعث سقوط ارزش لیر شد؟

کرونا مهم‌ترین رکن اقتصاد ترکیه را هدف گرفته است. در حال حاضر استانبول در قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از کرونا است. پایتخت اروپایی ترکیه قطب اصلی مالی این کشور به شمار می‌رود و کرونا تجارت این کشور را فلج کرده است.  ضمنا صنعت گردشگری ترکیه که از عوامل مهم و مؤثر بر اقتصاد این کشور محسوب می‌شود نیز به دلیل بحران جهانی کرونا با چالش جدی روبه‌رو است.

کرونا با بورس ترکیه چه کرد؟

راز آسمان پایتخت

کرونا در بازار سرمایه ترکیه نیز آثار مخربی به‌جا گذاشته چنان‌که بورس استانبول با افت 7درصدی روبه‌رو شده است. شاخص بیست ۱۰۰ – شاخص بازار استانبول – در آخرین دور از معاملات با افت ۰.۷ درصدی (معادل ۷۲.۳۳ واحد) به ۹۶ هزار و ۳۹۸ واحد رسید.

آمار مبتلایان به کوید 19 در ترکیه چقدر است؟

ترکیه بسیار دیرتر از کشورهای دیگر درگیری با کرونا را پذیرفت اما اکنون در شمار مبتلایان از بسیاری از کشورها پیشی گرفته است. شمار مبتلایان به کوید 19 در ترکیه اکنون به مرز 62 هزار نفر رسیده و آمار قربانبان کرونا در این کشور 1296 نفر است.

کرونا چه محدودیت‌هایی را برای شهروندان ترکیه رقم‌زده است؟

وزرات کشور ترکیه به مدت دو روز مقررات منع عبور و مرور را وضع کرده بود که بامداد روز دوشنبه به پایان رسید اما مقرارتی همچون منع ورود و خروج به 31 استان ترکیه و ممنوعیت خروج افراد بالای 65 سال و افراد زیر بیست سال به‌جز موارد استثنایی ادامه دارد.

لازم به ذکر است که هرج‌ومرج پیش‌آمده قبل از قرنطینه باعث شد تا وزیر کشور ترکیه استعفا دهد، هرچند این استعفا با مخالفت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور مواجه شد.

انتهای پیام.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز