سرب و روی ایرانیان؛ پیشرو در تولید کانی‌های سولفوره

تورهای مسافرتی لحظه آخر

ایران کشوری غنی از انواع مواد معدنی است. فلز روی یکی از مواد معدنی پرمصرف دنیاست که به دلیل استفاده در ورق‌های گالوانیزه بسیار مورد توجه قرار دارد. روی از پتانسیل بالایی برای استفاده در صنایع مختلف و همینطور تولید انرژی برخوردار است. ایران از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به استفاده گسترده صنعتی از فلز روی پرداخت. این فلز همراه با سرب عمدتا در منابع معدنی اکسیدی و سولفوری در مناطق مختلف کشور به صورت پتانسیل‌های معدنی، در معادن متروکه یا در دست بهره برداری دیده می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

قبلا مواد استخراجی از معادن روی کشور به صورت خام یا کنسانتره سرب و روی صادر می‌شد و ارزش افزوده‌ای برای ایران نداشت. اکنون کنسانتره سرب و روی در کشور تولید و نیاز بازار را رفع می‌کند. ضمن اینکه به خارج از کشور هم صادر شده و ارزآوری دارد. مجموعه «تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان» در حال حاضر به تولید این کنسانتره‌ها مشغول است. در ادامه کاماپرس به بررسی فعالیت‌ها و کارنامه این مجموعه می‌پردازد؛

تلاش سرب و روی ایرانیان برای افزایش کیفیت

سال 1388 شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان در قطب معادن روی کشور، زنجان، تاسیس شد. این مجموعه در سال 1392 با به کارگیری 50 نفر از متخصصان و مهندسان حوزه صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفت. این کارخانه سالیانه ظرفیت تولید 25 هزار تن کنسانتره روی و 25 هزار تن کنسانتره سرب را دارد.

اکنون نیز سرب و روی ایرانیان با مدیریت حسین جوادی در جهت حفظ و ارتقای سطح رضایت مشتریان از طریق درک نیازها و انتظارات آن‌ها، به کارگیری آخرین متدهای نوین مدیریت، آموزش مستمر جهت توسعه توانمندی نیروی انسانی و … تلاش می‌کند. در این خصوص هم با مجموعه‌های ذوبگران رنگین فلز، پتاس ایران، گسترش صنایع روی ایرانیان و چهار مجموعه دیگر همکاری دارد.

راز آسمان پایتخت

رشد 90 درصدی تولیدات

با استخراج و آسیاب کردن سنگ حاوی روی، کنسانتره آن به دست می‌آید. کنسانتره طی فرآیندهای شیمیایی مختلف در کارخانه‌های مربوطه به مواد مورد استفاده در صنایع ساختمانی، حمل و نقل، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و حتی صنعت غذایی تبدیل می‌شود.

سرب فلز نرم و سنگینی است که مقاومت خوردگی خوبی دارد. کنسانتره سرب را از خاک‌های کم عیار آن تولید می‌کنند. اصطلاحا به فرآیندی که سرب کم عیار معدن را به کنسانتره سرب پرعیار تبدیل می‌کند، «فلوتاسیون» می‌گویند. به طور کلی این ماده در صنعت رنگ، باطری سازی، لعاب کاری، نفت و پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرب و روی ایرانیان دارای مجوز تولید کنسانتره سولفور روی است. این شرکت در سال گذشته 71 هزار و 150 تن کنسانتره روی و 646 تن کنسانتره سرب تولید کرده که در مقایسه با سال 1398 رشد 90 درصدی داشت.

افزایش ۱۱۷ درصدی سود فتوسا

سهام شرکت 500 میلیارد ریالی تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان، با نماد «فتوسا» در بازار بورس معامله می‌شود. این سهام دارای ارزش بازاری 6 هزار و 832 میلیارد ریالی است و اکنون خرید و فروش آن در محدوده قیمتی 13 هزار ریالی صورت می‌گیرد.

دومین عرضه اولیه امسال مربوط به این سهام بود که دو میلیون و 410 هزار و 163 نفر در آن مشارکت داشتند. دارایی این شرکت در پایان سال مالی گذشته، 222 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1398، حدودا 117 درصد رشد کرد. سود پایه هر سهم آن نیز هزار و 17 ریال بود که در مقایسه با سال گذشته‌اش، 87 درصد افزایش ارزش را به ثبت رساند. این شرکت برای تضمین سودآوری، اوراق تبعی خود را بر مبنای بازدهی 20 درصد در سال، منتشر می‌کند.

سرب و روی ایرانیان به دنبال توسعه

این شرکت همواره برای توسعه مجموعه خود تلاش می‌کند و برای این امر نیز مرکزی را در کارخانه مستقر کرده که به امور تحقیقاتی مرتبط می‌پردازد.

سرب و روی ایرانیان با توجه به پتانسیل‌های فنی موجود، در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم، تولید کنسانتره مس را هم در برنامه کاری خود دارد. بخشی از تولیدات این مجموعه توسط زیرمجموعه‌های گروه معدنی زرین و قسمتی توسط مشتریان آن خریداری می‌شود.

سرب و روی ایرانیان در سال 1398 به عنوان عمده تامین‌کننده خاک سولفور کشور شناخته شد. این مجموعه تاکنون انواع گواهی‌های کنترل کیفیت را به دست آورده است.

این مجتمع تا به حال قدم‌های بزرگی برای رعایت مسائل زیست محیطی برداشته است. سرب و روی ایرانیان مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی را انجام داده که تاثیر فعالیت‌های این سازمان را بر محیط زیست شناسایی، ارزیابی و کنترل می‌کند. این فعالیت‌ها باعث بهبود عملکرد شرکت در جهت رعایت قوانین حفاظت محیط زیست شده است.

مرتبط با : تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان
دادپویان
اوج آرام
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز