بانک ها وام مسکن می دهند؟

قیمت آپارتمان 80 متری در مناطق مختلف تهران چند؟-
تورهای مسافرتی لحظه آخر

بررسی عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن نشان می‌دهد که در 6 سال گذشته افتی 14 درصدی در میانگین تسهیلات‌دهی آنها اتفاق افتاده است.

به گزارش کاماپرس، وام پرداختی بانک‌ها برای ساخت و خرید مسکن از سال 97 تاکنون افت داشته‌است. در این سال‌ها با وجود اینکه بازار مسکن با رکود مواجه بوده، اما تورم تولید مسکن بیش از 3 برابر رشد داشته‌است.

آمار تسهیلات بانک‌ها در حوزه مسکن

در سال 1402 بانک‌ها نزدیک به 260 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده‌اند. این آمار روی کاغذ نسبت به سال 1401 حدود 2 درصد رشد داشته‌است. در حالی که با در نظر گرفتن تورم ساخت و ساز و همچنین تورم قیمت‌ها در معاملات مسکن عملا میزان تسهیلات حوزه مسکن در سال 1402 نسبت به سال 1401 افتی 48 درصدی داشته‌است.

از طرف دیگر از 260 هزار میلیارد تومان تسهیلات سال 1402 در بخش مسکن، حدود 102 هزار میلیارد تومان برای خرید مسکن اختصاص پیدا کرده‌است. این آمار به طور اسمی رشدی 37 درصدی به نسبت تسهیلات سال 1401 داشت. اما در نظر گرفتن تورم ساخت و ساز و تورم قیمت‌ها در معاملات مسکن عملا افتی 28 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت مسکن در خردادماه-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

بنابراین میزان تسهیلات دهی بانک‌ها در سال 1402 نسبت به سال 1401 به نسبت تورم افزایش نداشته‌است. این درحالیست که برای کاهش رکود در بازار مسکن باید میزان تسهیلات بخش مسکن رشد قابل توجهی داشته باشد.

4 عامل موثر در افت تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن

به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایط کنونی چهار عامل در افت تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن موثر هستند. این عوامل شامل ناکارآمدی وام خرید مسکن برای تامین مسکن بوده که تحت تاثیر کاهش قدرت ریالی آن و همچنین اقساط بالا برای بازپرداخت بر‌می‌گردد. در شرایط کنونی نرخ سود تسهیلات بالاست. از این رو خانواده‌ها از طریق تسهیلات نمی توانند صاحب خانه شوند.

همچنین حاشیه سود پایین سازنده‌ها و رکود در معاملات مسکن و نرخ تکلیفی تسهیلات بخش مسکن از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن هستند.

در فروردین 1403 میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش مسکن رشد اسمی 50 درصدی داشت. این تسهیلات بیشتر به پروژه‌های دولت در بخش مسکن اختصاص یافته است. در همین راستا، بررسی‌ها نشان داد که تسهیلات در فروردین 1403 به نسبت تورم 20 درصد کاهش داشته‌است.

انتهای پیام

اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
رایانه کمک
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز