زمزمه‌های تعیین حداقل دستمزد سال 1400

لست سکند

در حالی‌که هنوز پرونده مجادله‌های تعیین دستمزد سال 1399 به صورت کامل بسته نشده، زمزمه‌هایی در مورد آغاز مذاکره‌های تعیین حداقل دستمزد سال 1400 به گوش می‌رسد.

به گزارش کاماپرس، طی هفته اخیر ابلاغ دیرهنگام حق مسکن کارگران توسط دولت، گلایه‌های نماینده‌های جامعه کارگری در شورای عالی کار را به همراه داشت. آنها معتقدند با این تاخیر هر کارگر ۶۰۰ هزار تومان از مجموع حقوق سالانه خود را از دست داده است.

تعیین حداقل‌دستمزد سال 1399 به دلیل شیوع ویروس کرونا و تورم شدید اقتصادی با مجادله شدید و پس از چندین نوبت به تعویق افتادن جلسه‌ها و جمع‌بندی نهایی، به سرانجام رسید. با این حال نمایندگان کارگری همچنان از توافق حاصل شده رضایت ندارند و مدعی هستند قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

در چنین شرایطی علی‌اکبر سیارمه بر ضرورت تشکیل جلسه‌های مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال تاکید کرد و گفت: سالهای سال است که برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار به آخر سال کشیده می شود تا در یک زمان کم و فشرده رقم دستمزد جامعه کارگری تعیین شود؛ در حالی که معیشت کارگران به این مساله وابسته است.

اگر مذاکره‌های رسمی بررسی مزد از نیمه دوم سال در فضایی آرام و کارشناسی آغاز شود نتیجه بهتری از مذاکرات به دست می‌آید و فشار مذاکرات در دقیقه ۹۰ و نارضایتی کارگران را شاهد نخواهیم بود.

راز آسمان پایتخت

این فعال حوزه اشتغال که با ایسنا گفتگو می‌کرد، ضمن دفاع از بررسی مجدد دستمزد کارگران طی سال جاری خاطر نشان کرد: در قانون منعی برای بررسی مجدد دستمزد وجود ندارد و با توجه به نوسان ارز و طلا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی به ویژه مسکن و افزایش سرسام آور هزینه ها لازم است که دوبار به مقوله دستمزد بپردازیم.

تجربه سایر کشورهای جهان در تعیین‌دستمزد

سیارمه، با اشاره به فرایند تعیین‌دستمزد در کشورهای دیگر اظهار کرد: در بیشتر کشورها توافق جمعی برای تعیین مزد صورت می گیرد؛ حتی کشورهایی که شرایط منطقه ای آنها متفاوت است با مشارکت و همکاری اتحادیه های کارگری رقم‌دستمزد را تعیین می کنند.

وی افزود: در این کشورها نمایندگان کارفرمایی و کارگری پیشنهادات خود را مطرح می کنند و دولت تنها بر روند مذاکرات نظارت می کند و گروههای کارگری و کارفرمایی که سیستم سرمایه داری بر آنها حاکم است به شکل مستقل در امور مربوط به حقوق و دستمزد خود عمل می کنند و دنبای استیفای حقوقشان هستند.
به گفته این فعال حوزه کار، مذاکرات دستمزد در کشور باید با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود و تشکل ها و اتحادیه های کارگری به شکل منسجم و فارغ از هرگونه مداخله ای به توافق با کارفرمایان برسند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “زمزمه‌های تعیین حداقل دستمزد سال 1400

  1. اسماعیل گفته:

    بزرگترین خیانت روشریعتمداری در حق کارگران کرد.آیا با گرانی که از اول سال حاکم بر کارگران وهمه قشر است نباید در دستمزد سال ۹۹ برای ۶ماه دوم بازنگری شود.

  2. پریسا گفته:

    یعنی خدا بزنشو واقعا قشر کارگررو زمین زدن اساسی! تفاوتهایی ملیووونی بین حقوقا! یعنی…… با انتخابمون

  3. ابوالفضل گفته:

    کارگران ستون های اصلی یه جامعه هستن ولی از گذشته تا بحال فشار های زیادی به این قشر از جامعه وارد شده.. .ولی اوج این فشار ها از 2 سال پیش شروع شد و روزانه شاهد گرانتر شدن اقلام هستیم در صورتی که با منت فقط چند درصد اندک رو اسمش رو گذاشتن افزایش حقوق من یک فرد جوان هستم و هیچ اینده ای برای خودم نمیبینم… اومید وارم که هرچه زودتر ریشه فساد و دولت بی لیاقت و آسیب پذیر هرچه سریعتر جمع شود.

  4. علی از قم مقدس گفته:

    حداقل دستمزد کارگر با شرایطی که اکثرا مستاجر و پر جمعیت هست ۱۸۰۰ هزار بدون هیچگونه شرایط خاص مثل بن کارت کالا ،خدمات رفاهی حتی نمیتونند یه وام ۲ میلیون بگیرند و بقیه که مثل معلمان عزیز و کارمندان خدوم زحمت کش که تا کرونا میاد تعطیل هستند با حقوق و اطمینان شغلی حداقل ۵ میلیون چیزی جز ظلم به مردم زحمت کش کارگر و مظلوم نیست

  5. ایرانی گفته:

    افرادظالم حاکم بر کشور ما هر روز که می گذره با اعمالشون سعی در اثبات بیشتر ناحق بودنشون دارند

    • خسروی گفته:

      من معلمم حداقل حقوق 2 و 800 هس که کلی ازش میزنن… شاید دو تومن بدن بعد شما اومدی اینجا میگی 5 میلیون؟ اگه اینجوریه ک سر کارگر 6 تومن میگیره اون چی؟ بعدم معلم نباشه همین خودت بچتو دست کی میدی؟ زحمت کشیدن درس خوندن الان دارن استفادش میبرن…

  6. مرتضی گفته:

    والا شما هرچی میگین برعکس میشه.. مثل خواب زن میمونین.. گفتین از تیر و مرداد 200.000به حق مسکن اضافه میشه.. پشمم بهمون ندادن..
    دولت کذاب دروغگویی که مفت خوری بلدن.. زر مفت میزنن و به عمل کردنش کاری ندارن.. نظارتم که صفر.. تعجبم چجوری این کشور سرپاست با این مسئولا.. 2750با اضافه کار حقوقم میشه.. 3میلیون قسط دارم.. فقط 20میلیون ماهی 400.000احاره خونه.. گوشت که رویا شده و.. ولش کن باقیشو مردم میدونن

  7. اکبر گفته:

    به نظر بنده هیچ فرقی نمی کند هر موقع که دولت حقوق کارگران را افزایش میدهد شاهد تورم دوباره هستیم و از نظر بنده ثروتمندان وکارفرمایان هستند که نمی خواهند کارگران در زندگیشان پیشرفت کنند ودولت هم یا نمی تواند یا اینکه خودش هم مایل به پیشرفت قشر کارگران زحمت کش جامع نیست و یک پیشنهاد دارم برای کارگران با ایجاد شغل دوم برای خودشان سی کنند از کارگری فرار کنند

  8. پرویزشاکر گفته:

    دولت کارگران را مسخره کرده آقای روحانی آقای شریعتمداری مگه خودتون بادومیلیون دهشت هزارمیتونیدزندگی کنیدحقوقهابایدیکسان باشدمگه
    محل خریدمان فرق میکنه مگه دریک کشور زندگی نمی کنیم خیلی عوضی استانداردی بر کشور

  9. پرویزشاکر گفته:

    دولت کارگران را مسخره کرده آقای روحانی آقای شریعتمداری مگه خودتون بادومیلیون دهشت هزارمیتونیدزندگی کنیدحقوقهابایدیکسان باشدمگه
    محل خریدمان فرق میکنه مگه دریک کشور زندگی نمی کنیم خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز