دیدار با استانبول ؛ شهری میان دوجهان

استانبول

ترکیبی از فرهنگ‌ها، سنن، طعم‌ها و رنگ‌ها همه را ناخودآگاه به سمت استانبول هدایت می‌کند. از گردشگران و مسافران اهل خاورمیانه تا شهرهای اروپایی و حتی آفریقایی و اقیانوسیه. انگار همگی تعلق‌خاطری به این شهرداریم و قسمتی از فرهنگ و عطروطعم سرزمین خود را به امانت در این شهر جاگذاشته‌ایم.

به گزارش کاماپرس، استانبول شهری میان دوجهان شرق و غرب به‌حق تنها قسمتی از این کره خاکی است که تمام خصایصی که مرور کردیم را در خود جا داده است. تابستان امسال در استانبول البته باکمی تفاوت همچنان میعادگاهی است برای مسافران و گردشگران از سراسر جهان و دیداری تازه و یا دوباره با این شهر. ما نیز با موج سفر به این شهر که امانت‌دار شرق و غرب است همراه خواهیم شد.

جغرافیای استثنایی

گرچه استانبول را به‌مثابه یک شهر واحد می‌دانند، گوشه و پهلویی از این شهر به قاره اروپا کمی قدیم‌تر مرتبط است و گوشه‌هایی از یونان و بلغارستان را در خود جا داده است. پهلوی دیگر این شهر در قاره آسیا قرار دارد و گرته ای از سوریه، ایران و عراق را هم برداشته است و از آن خود کرده است. در میان این تقسیم‌بندی‌های جغرافیای سیاسی و در هرکجای این دو قسمت که با تور استانبول همراه شده‌اید، تنگه بسفر را می‌بینید که باریکه‌ای از آب از دریای سیاه و مدیترانه و دریای مرمره را در نقطه‌ای اتصالی به هم مرتبط کرده است. نتیجه این ردوبدل شدن‌ها، ظرفی از فرهنگ‌ها و اساطیر و مذاهبی را تشکیل داده که به هر دونقطه تعلق دارند. جهان شهری اشباع‌شده با یونان، رومانی، بیزانس قدیم، عثمانی و ساختار بروز شده ترکیه امروزی. خط هوایی زیبایی در این شهر به غیر خطوط هوایی ایرلاین های جهانی وجود دارد؛ این خط هوایی را مناره‌های بلند و گنبدهای عظیم مساجد، کلیساها، قصرها، قلعه‌ها، برج‌ها و کنیسه‌های استانبول تشکیل داده‌اند. تصاویری که در ذهن از استانبول پدید آورده‌ایم کاملاً واقعی و نه تخیل است.

رسیدن به شهر میان دوجهان

هم از راه زمینی می‌توان به این کشور سفر کرد و هم با خرید بلیط هواپیما استانبول می‌شود راهی این شهر شد. سفر شما به این جهان شهر غنی و نقره‌پوش و خوش‌لباس از طریق خطوط هوایی ترکیش ایرلاین و یا ایرلاین های دیگر قابل انجام است. به‌محض رسیدن به این شهر با فروشگاه‌ها و برندهای شناخته‌شده لباس احاطه می‌شوید و درعین‌حال، عطر و بوی کوفته استانبولی و ظرف‌های بادمجان و گوشت بره‌کبابی گرسنگی و هوس را در دل شما زنده می‌کند. غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌ای و پاستاهای رنگارنگی که در پهلوی غربی این شهر وجود دارند برای کسانی که دل‌ودماغ اروپایی دارند نیز محیا است. اگر حتی یک روز هم برای تماشای استانبول وقت دارید پس خوش‌شانس هستید. برای تماشای این شهر نباید درنگ کرد.

پلی که دوجهان را به هم متصل می‌کند

پل شهدا پانزدهم جولای در استانبول قرار دارد و کمر از تنگه بسفر زده است و دوجهان شرق و غرب را به یکدیگر متصل کرده است. به‌ظاهر باید راه طولانی را از این پل گذر کرد تا به قاره دیگر رسید اما تنها سه دقیقه رانندگی کافی است تا به لطف وجود این پل به قاره دیگر برسید. البته این پل را پل اول نیز می‌نامند. پل شهدا پانزدهم جولای در سال 2016 میلادی به یاد شهروندان استانبولی بناشده است که در پی درگیری‌ها کشته‌شده‌اند. قسمت بلند این پل به قاره آسیا مربوط می‌شود که مدت ساخت آن از سال 1970 تا 1973 میلادی به طول انجامید و به نیمه اروپایی استانبول وصل شد. در زیر این پل هرروزه قایق‌های صیادی را می‌بینید که مشغول ماهیگیری هستند. این قایق‌ها معمولاً در ورودی دریای سیاه و شهر باستانی اِمینونو مشغول صیادی می‌شوند که البته زیباترین چشم‌انداز استانبول نیز مربوط به همین قسمت نیز می‌شود.

راز آسمان پایتخت

میدان سلطان مهمت

ازآنجایی‌که سیصد سال پیش، استانبول زمانی پایتخت شرقی امپراطوری روم بوده است، این شهر مملو از ساختمان‌های بیزانسی است که البته هیپودروم بزرگی را هم که امروز به میدان سلطان مهمت نام‌گرفته است در خود قرار داده است. زمانی، همین میدان، بزرگ‌ترین زمین مسابقات درشکه سواری جنگی در بیزانس روم بوده است. 330 سال پیش از میلاد مسیح، این هیپودرم یکی از تاثیرگذار ترین نمادهای موجود در غرب جهان بوده است و به نماد ثئودوسیوس یکی از خدایگان مصر باستان بوده است. بعدها با تصرف ترکیه یا همان آسیای صغیر به دست رومی ها، این ابلیسک به امپراطوری روم تعلق پیدا کرد.

هاگیا صوفیه یا همان ایا صوفیه

مسجد ایا صوفیه همچنان بزرگ‌ترین کلیسا جامع در جهان به‌حساب می‌آید. پی‌ریزی این کلیسا جامع 1000 سال پیش انجام‌شده است و بعدازاین که کار ساخت این مسجد در سال 360 میلادی تمام شد، بیزانس روم این بنا را نماد دوران طلایی این امپراطوری نامید. گرچه این بنا بارها با آتش‌سوزی‌هایی که در جنگ‌های متعدد اتفاق افتاده ویران‌شده، همچنان می‌توان موتیف هایی از موزاییک‌های طلایی دوران طلایی مسیحیت را در آن دید. زمین شطرنجی ایا صوفیه نیز گواهی بر اصالت این بنا به‌حساب می‌آید و ستون‌های رومی آن نیز بعد از آتش جنگ‌های متعدد از نو و با همان طرح اولیه بازسازی شد. استانبول، شهری میان دوجهان مملو از ساختمان‌ها و بناهایی است که در پس هرکدام هزاران داستان ناگفته پنهان‌شده‌اند.

انتهای پیام

مرتبط با : الی‌ گشت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز