دولت استخراج رمز ارز را ممنوع کرد

تورهای مسافرتی لحظه آخر

مدتی است که اخبار بازار داغ و نسبتا جدید رمز امرزها هر روز داستان تازه‌ای را رقم می‌زند. اخیرا این حوزه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی پای ارزهای دیجیتال به بازار خرید و فروش ملک و خودرو باز شده است.

جای تعجب نیست که به دلیل افت و خیزهای مکرر نرخ ارز، سکه، طلا و نوسانات شاخص بورس، بعضی سرمایه‌گذارها جذب رمزارزها شده باشند. البته نبود قوانین مشخص در این حوزه نیز به یکی از دغدغه‌های تازه نهادهای قانون‌گذار بدل شده است. هر چند که بانک مرکزی ایران اواخر سال ۹۶ استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام کرد؛ به این ترتیب بانک‌ها و صرافی‌های مجوزدار، اجازه خرید و فروش رمز ارزها را نداشتند.

اما ۱۹ ماه بعد، آیین‌نامه اجرایی استخراج فراورده‌های پردازشی رمزنگاری شده در کشور با هدف ایجاد بستری امن، کم هزینه، شفاف و پرسرعت برای مبادلات اقتصادی و تسهیل فضای کسب و کار، توسط جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

جای خالی قوانین شفاف

در دو ماه اخیر مجلس دو بار پیشنهاد داده که با صرافی‌های دیجیتال برخورد قانونی شود و رئیس مجلس هم از بانک مرکزی خواسته تا قوانین ارزهای دیجیتال را در ایران مشخص و شفاف کند.

راز آسمان پایتخت

البته همتی، رئیس بانک مرکزی نیز به اخبار اخیر در خصوص بستن درگاه‌های پرداخت رمزارزها واکنش نشان داده و گفته است که قبل از تدوین نقشه راه، هیچ اقدام شتاب‌زده‌ای انجام نخواهد شد.

در مقابل فعالان حوزه رمز ارز و بلاک‌چین ایران هم بیکار ننشسته‌اند و کمپینی ۶۰ هزار نفری برای جلوگیری از بستن درگاه‌های پرداختی تبادل رمز ارز به راه انداخته‌اند. در نهایت با نامه‌ای از سوی ریاست جمهوری به بانک مرکزی، قرار شد افدامات لازم برای جلوگیری از مسدود شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی رمزارزها انجام شود.

تقصیر خاموشی‌ها به گردن بیت کوین افتاد

در روزهای اخیر قطعی‌های مکرر برق امان بسیاری از مردم را بریده و جمع زیادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند این خاموشی‌ها نتیجه استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزهاست. همین موضوع روحانی را بر آن داشت تا استخراج ارزهای دیجیتال را برای مدت ۴ ماه ممنوع اعلام کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه استخراج رمزارزها باعث مصرف ۳۰۰ مگاوات برق به صورت مجاز و دو هزار مگاوات به صورت غیرمجاز می‌شود، دیروز از وزارت نیرو و همچنین وزارت ارتباطات و اطلاعات خواست که تا پایان شهریور ماه، جلوی این اقدام را، حتی برای مراکز مجاز بگیرند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز