دستگاه اسپیرومتری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه اسپیرومتری وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری حجم هوای دم و بازدم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند میزان اکسیژن موجود در هوای محیط و میزان انتقال آن به بدن را اندازه‌گیری کند. همچنین، امکان سنجش مقدار سوخت و ساز بدن و دفع گاز کربن دی اکسید نیز با دستگاه اسپیرومتری وجود دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، دستگاه اسپیرومتری به دلیل قابلیت‌های ویژه خود به عنوان یک ابزار کارآمد برای تست عملکرد ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، پزشکان می‌توانند با کمک این دستگاه، برخی از بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آلرژی را تشخیص بدهند. در ادامه این مطلب، انواع دستگاه اسپیرومتری و موارد استفاده از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه اسپیرومتری

پلتیسموگرافی کل بدن: این دستگاه، توانایی بهترین در تشخیص حجم ریه دارد. به منظور انجام تست عملکرد ریه، بیمار باید داخل یک فضای کوچک قرار بگیرد.

راز آسمان پایتخت

پنوماتاکومتر: این نوع از دستگاه‌های اسپیرومتری می‌تواند جریان اکسیژن خون را از طریق تشخیص اختلاف فشار درون یک بافت سالم، تشخیص بدهد. یکی دیگر از مزایای استفاده از پنوماتاکومتر، استشمام هوای تازه در حین آزمایش است.

اسپیرومتری الکترونیکی: اندازه‌گیری دم و بازدم با استفاده از این دستگاه توسط مبدل‌های اولتراسونیک سرعت یا اختلاف فشار در کانال‌های مختلف انجام می‌شود. اسپیرومتری الکترونیکی به دلیل حذف برخی خطاهای حرکتی و مقاومتی از دقت بیشتری برخوردار است.

اسپیرومتری تشویقی: از دستگاه اسپیرومتری تشویقی برای بهبود عملکرد شش استفاده می‌شود.

دستگاه اسپیرومتری مشابه آسیاب بادی: از این دستگاه برای سنجش ظرفیت اجباری و حیاتی شش‌ها بدون استفاده از آب استفاده می‌شود. این دستگاه توان اندازه‌گیری 700 تا 1000 میلی‌متر را دارد.

کاربردهای تست و دستگاه اسپیرومتری

همانطور که قبلاً اشاره شد، تست اسپیرومتری به منظور سنجش توان عملکردی ریه در موارد مختلف انجام می‌شود. به طور جزئی‌تر، این دستگاه در موارد چون تشخیص بیماری‌های تنفسی، تعیین میزان انسداد راه تنفسی، تشخیص روند درمان بیماری‌های تنفسی، جلوگیری از ایجاد عوارض بیماری‌های تنفسی، انجام معاینان لازم برای پیش استخدام یا تغییر شغل کارگران، تشخیص خطر بعضی از عمل‌های جراحی، معاینان مخصوص افراد سیگاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست اسپیرومتری چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا باید مشخصاتی چون قد، وزن، سن و جنس بیمار پرسیده و یادداشت شود. سپس، او باید بر روی یک صندلی مناسب به صورت کاملاً صاف و راحت بنشیند؛ به طوری که پاها محکم به زمین بچسبد. البته این تست را به صورت ایستاده هم می‌توان انجام داد. در مرحله بعدی، گیره بینی به بیمار متصل می‌شود تا از خروج هوا از بینی جلوگیری کند. سپس، قسمت دهانی در داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد. زبان باید زیر قسمت دهانی باشد و لب‌ها کاملاً اطراف آن را احاطه کنند.

در مرحله بعدی، بیمار باید 3 الی 4 دم و بازدم عادی انجام بدهد. سپس، یک دم عمیق، کامل و سریع انجام می‌دهد. پس از آن، باید یک بازدم قوی و محکم انجام شود؛ به طوری که دیگر هیچ هوایی از ریه خارج نشود. گاهی اوقات لازم است تا بیمار، یک ربع پس از مصرف اسپری سالبوتامول، مجدداً این تست را انجام بدهد.

اسپیرومتری-کاماپرس

تهیه دستگاه اسپیرومتری با کیفیت و قیمت مناسب

اگر قصد خرید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی با کیفیت و قیمت مناسب را دارید، می‌توانید کالای مورد نظر خود را از شرکت افرا طب تهیه کنید. شرکت افرا طب به عنوان بنیان‌گذار و نخستین شرکت تجارت الکترونیک تجهیزات پزشکی در ایران شناخته می‌شود. این شرکت، علاوه بر فعالیت در عرصه تجارت الکترونیک تجهیزات پزشکی در حوزه مشاوره، تجهیز، راه اندازی و ارتقاء مراکز درمانی و مهندسی بازار، خدمات تبلیغات و برندینگ نیز خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌کند. مشتریان می‌توانند جهت اطلاع از قیمت‌ها و کسب مشاوره بیشتر با شماره 91035543 تماس بگیرند و یا به وبسایت این مجموعه مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : افرا طب
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز