گزینه ای که فروش نفت ایران را رونق می دهد

لست سکند

فروش نفت ایران که به‌طور کم سابقه‌ای به علت تحریم‌ها کاهش یافته، ممکن است با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دستخوش تغییر شود.

به گزارش کاماپرس؛ از فروش 2.5 میلیونی به 50 تا 900 هزار بشکه در روز. این ارقام فاصله فروش نفت ایران از دوسال گذشته تا به امروز را نشان می‌دهد. فاصله‌ای که با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران شدت گرفت تا رویای آمدن نفت به روی سفره ایرانیان دور از دسترس باقی بماند. دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود ضمن بازخوانی روند فروش نفت ایران در دوساله گذشته به سناریوی بازگشت نفت ایران به بازار در صورت انتخاب جو بایدن به عنوان ریس جمهور پرداخته است.

موضع ملایم «بایدن» در قبال ایران

به نوشته دنیای اقتصاد:« یکی از مشهورترین تحلیلگران کالایی وال‌استریت یعنی هلیما کرافت در مورد سناریوی بازگشت نفت ایران به بازار در صورت انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا سخن گفته است. کرافت به بیزینس اینسایدر گفته پیروزی جو بایدن در انتخابات سال جاری می‌تواند برای قیمت نفت منفی باشد چراکه بایدن احتمالا موضع ملایم‌تری در برابر ایران اتخاذ می‌کند و تحریم‌ها را برمی‌دارد که راه را برای بازگشت میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار باز خواهد کرد. »
او افزود: «اگر شما جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور داشته باشید، او اساسا می‌تواند ایالات متحده را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند و بیش از یک میلیون بشکه در روز به یکباره وارد بازار خواهد شد. این موضوعات از نظر من برای مسیر حرکتی نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار مهم خواهند بود.» کرافت معتقد است بایدن در صورت انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا، احتمال بالایی وجود دارد که او وارد مذاکرات تازه با ایران درباره توافق هسته‌ای شود.»

افزایش تولید نفت؛ شاید یک سال دیگر!
با این حال، نرسی قربان، تحلیلگر ایرانی بازار نفت زمان وقوع این تحولات را خیلی نزدیک نمی‌بیند و می‌گوید با توجه به اینکه انتخابات آمریکا حدود چهار ماه بعد (نوامبر) است و در صورت پیروزی بایدن، او ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ وارد کاخ سفید خواهد شد و از سوی دیگر، برنامه‌ریزی دولت این کشور و موفقیت احتمالی در مذاکرات با ایران نیز دست کم چند ماه زمان خواهد برد، حداقل یک سال تا شروع افزایش تولید ایران فاصله داریم. اما قربان معتقد است مانند دفعه قبل، ایران می‌تواند با برداشته شدن تحریم‌ها به سرعت تولید و به تبع آن فروش خود را به نزدیکی سطوح قبلی برساند.

راز آسمان پایتخت

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز