طرز تهیه کاهو سکنجبین به شیوه بازاری

شربت سکنجبین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شربت‌های سنتی ایرانی، با میزان زیادی از خواص درمانی شناخته می‌شود. با توجه به گرم شدن هوا، این نوشیدنی گوارا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رفع تشنگی و کاهش دما بدن است. این شربت به روش‌های مختلف به همراه کاهو و یا به تنهایی سرو می‌‎شود. سنکجبین به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی برای سرماخوردگی مفید است و همچنین به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. با تهیه این شربت با مواد تازه در خانه می‌توان از مزیت‌های آن بهره‌مند شد.

کاماپرس در ادامه این گزارش طرز تهیه شربت سکنجبین به روش بازاری را شرح داده است.

طرز تهیه سکنجبین با شکر

برای تهیه سنکنجبین با شکر به شش پیمانه آب، پنج پیمانه شکر، یک پیمانه سرکه انگور و یا سیب، پنج شاخه نعناع کوچک، سه قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده نیاز است. در قدم اول باید شکر و آب را در قابلمه مخلوط کرد تا شکر حل شده و قوام پیدا کند. در مرحله بعدی باید نعناع‌ها اضافه شوند و ترکیب همزده شود. سرکه باید به صورت تدریجی به شربت اضافه شود و با همه مواد ترکیب شود. در مرحله آخر باید گلاب، زعفران دم‌کرده را به شربت افزود و شعله را خاموش کرد. بعد از عبور دادن شربت از صافی، باید در ظرف درب‌دار در یخچال نگهداری شود.

جایگزین‌ های شکر تهیه سکجبین

با جایگزین کردن شکر قهوه‌ای تهیه سنکجبین، می‌توان شربت سالم‌تر و با طعم عمیق‌تری به دست آورد. همچنین برای تعدیل طبع سرد سنکجبین، بسیاری از افراد از عسل برای تهیه این شربت استفاده می‌کنند. شربت بهار نارنج نیز یکی دیگر از جایگزین‌های محبوب در تهیه سکنجبین است. همچنین باید در نظر داشت که میزان شکر و شیرینی شربت قابلیت کم و زیاد شدن بر اساس سلیقه را دارند.

استفاده از عرق نعناع

در صورتی که دسترسی به نعناع تازه وجود ندارد، عرق نعناع جایگزین مناسبی برای استفاده است که عطر و طعم بهتری به شربت می‎بخشد.

راز آسمان پایتخت

راهکارهایی برای ممانعت از ترش شدن شربت سکنجبین

یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه شربت سکنجبین، جلوگیری از ترش شدن آن است و به همین جهت باید به میزان کافی بجوشد. بعضی از افراد در طی فرآیند قوام شربت از سفیده تخم مرغ استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن ناخالصی آن می‌شود. در صورتی که همچنان با رعایت این نکات شربت ترش شد، می‌توان از چند راهکار استفاده کرد.

با کمک جوشاندن مجدد شربت به مدت 10 الی 15 دقیقه، باعث از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌های احتمالی شربت و در نتیجه تعدیل طعم آن می‌شود. در صورت ترش شدن شربت می‌توان مجددا به ازا هر یک لیتر شربت، دو قاشق چای‌خوری سرکه به آن اضافه کرد. ذرات معلق و ناخالصی‌های موجود در شربت از دیگرر عواملی هستند که ممکن است باعث ترش شدن طعم آن شوند. در این راستا رد کردن شربت از صافی برای جدا کردن این ذرات اثربخش خواهد بود.

روش های مختلف سرو کردن سکنجبین

شربت سنکجبین‌ را می‌توان در کنار غذاهای مختلف مانند آش و کباب سرو کرد. همچنین یکی دیگر از محبوب‌ترین روش‌هاس سرو سنکنجبین، استفاده از آن به عنوان سس سالاد و یا ترش مزه در غذاهایی مانند فسنجان و قیمه است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز