تیرآهن چگونه تولید می‌شود؟ / قیمت روز تیرآهن سایز 18

تور لحظه آخری-کاماپرس

تیرآهن در هر سایزی که باشد، همچون تیرآهن سایز 18 ، نوعی فلز نورد گرم است. در واقع یکی از روش‌های متداول برای شکل‌دهی فلزات، نورد گرم است و فرآیند تولید تیرآهن، شامل مراحل گوناگون نورد می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تیرآهن قرار است بار وارده به سازه را تحمل کند بنابراین هرچه محکم‌تر باشد سازه ایمنی بالاتری خواهد داشت. البته اگر تیرآهن بیش‌ازاندازه سنگین باشد نیز وزن سازه را بالا می‌برد که این مشکل را نمی‌توان نادیده گرفت.

تیرآهن‌ها با روش‌های نورد، اکسترود، جوش دادن و پرچ تولید می‌شوند. که هرکدام به تفصیل در ادامه تشریح می‌شوند؛

در فرایند تولید تیرآهن به دو روش اول یعنی نورد و اکسترود، ماده اولیه تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد گرم شده و از طریق جک‌های هیدرولیکی به سمت غلتک‌های بزرگ فرستاده می‌شود تا صاف شده و به شکل دلخواه درآید. به این بخش مرحله نوردکشی تیرآهن گفته می‌شود. در روش سوم، یعنی جوشکاری، ابتدا ورق‌های فلزی در اندازه‌های مشخص بریده شده و سپس با استفاده از ابزارهای جوشکاری صنعتی به هم جوش می‌خورند. گفتنی است که تیرآهن‌ها را می‌توان با روش پرچ نیز ساخت. برای این کار ابتدا سوراخ‌هایی روی ورق‌های فلزی بریده‌شده ایجاد کرده و سپس این قطعات را به یکدیگر پرچ می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

اما تولید تیرآهن لانه زنبوری کمی متفاوت است.

تیرآهن لانه زنبوری چگونه تولید می‌شود؟

در ایران اغلب برای تولید تیرآهن لانه‌زنبوری یک برش خطی با الگوی مشخص که دارای دوره تناوب خاصی است روی جان تیرآهن ایجاد می‌شود. سپس تیر در راستای آن خط به دو نیم تقسیم شده و این دو قسمت با تفاوت یک دوره تناوب روبروی یکدیگر قرار داده می‌شوند. بدین ترتیب است که با ثابت نگه داشت وزن تیراهن، جان آن افزایش پیدا می‌کند. این کار باعث می‌شود که محصول یعنی تیرآهن لانه زنبوری استحکام، مقاومت خمشی، مقاومت اینرسی و انعطاف بالاتری نسبت به تیرآهن معمولی داشته باشد.

در نهایت هم با دو روش متفاوت، به طول‌های دلخواه برش داده خواهند شد. در روش گرمایی برنول، دستگاه برنول شعله‌ای بنفش از گاز اکسیژن و استیلن تولید کرده که می‌تواند تیرآهن را برش دهد. روش کوپال نیز شامل یک دستگاه قطع کن است که برش را ایجاد می‎کند. این برش را با نام برش گیوتین نیز می‌شناسند.

تیرآهن‌ها از تیرآهن سایز 18 گرفته تا 30 و حتی 10 و 12 تولید می‌شوند. هرچه دقت این ابعاد بالاتر باشد محصول نهایی شرایط بهتری خواهد داشت و روی قیمت تیرآهن تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه قیمت انواع تیرآهن از جمله تیرآهن سایز 18 قابل مشاهده است.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز