تکنولوژی های ضبط فیلم در دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته-کاماپرس
لست سکند

از زمانی که دوربین های آنالوگ جای خود را به دوربین های دیجیتال دادند، کیفیت ضبط تصاویر در دوربین مداربسته نیز به طور شگفت انگیزی افزایش یافت. کیفیت تصاویری که همه ما از دوربین های مداربسته انتظار داریم مستقیماً به سنسورهای تصویر به کار رفته در دوربین ها بستگی دارد.درک این تفاوت کیفیت ها به راحتی با مقایسه تصاویر دوربین های یک مگاپیکسلی و دو مگاپیکسلی صورت می‌پذیرد.

به گزارش کاماپرس به نقل از فرافن، اگر راهنمای انتخاب بهترین دوربین مدار بسته را خوانده باشید، یکی از گام‌های اساسی انتخاب دوربین مداربسته خوب، توجه به کیفیت ضبط آنها بود. در این مطلب قصد داریم در مورد تکنولوژی های ضبط فیلم در دوربین مدار بسته توضیحات بیشتری ارائه کنیم.

بیشترین سنسورهایی که دوربین مداربسته های بازار را تشکیل می‌دهند از نوع omnivision، aptina و سونی می‌باشند. البته این سنسورهای در دوربین های HD با برندهای متفرقه و با قیمت های مختلف بیشتر دیده می‌شود. چرا که شرکت‌هایی مثل هایک ویژن لنزهای تولید اختصاصی خود را دارند که به وفور در محصولات خود استفاده می‌کنند.

سنسور تصویر دوربین های مداربسته از نسبت تصویر های 1.3, 1.27, 1.4, 1.28, 1.29 با کیفیت های 720p  تا 1080p  بهره می‌برند. حال لازم است بدانید که این سنسورهای بر روی چه نوع دوربین هایی نصب و استفاده می‌شوند.

تکنولوژی های ضبط تصویر

دوربین های آنالوگ که دیگر منسوخ شده‌اند کار پردازش تصاویر را به صورت آنالوگ انجام می‌دادند ولی به دلیل مشکلات ناشی از پایین بودن کیفیت تصویر و کابل کشی های زیاد امروزه جای خود را به دوربین های HD داده‌اند. سنسورهای تصاویر آنالوگ از کیفیت بسیار پایین برخوردار بودند و واحد اندازه گیری کیفیت تصویر در آنها tvline بود. دستگاه هایی که کار ذخیره سازی و پردازش تصاویر را در دوربین های آنالوگ انجام می دهند VCR نامیده می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

دستگاه های DVR و NVR

در نسخه های بعدی کار ضبط تصاویر بر عهده دستگاه های HD که DVR خوانده می‌شوند و همچنین دستگاه های تحت شبکه که NVR نامیده می‌شوند قرار گرفته است. این نوع دستگاه ها قادرند هم امواج آنالوگ دریافت کنند و هم امواج دیجیتال و همه را به امواج دیجیتال و با کیفیت تبدیل کنند. در نتیجه شاهد پردازش تصاویر دوربین مدار بسته با کیفیت بالا خواهیم بود. این دستگاه ها قادر به پردازش تصاویر تا 64 دوربین و بالاتر نیز هستند.

دوربین مداربسته-کاماپرس

دستگاه های nvr نسبت به رکوردرهای dvr از کیفیت بالاتری هم برخوردارند و تمام عملیات انتقال تصویر را در بستر شبکه و کابل های شبکه انجام می‌دهند. اگرچه تکنولوژی گران قیمت تری هستند ولی نیاز به کابل کشی و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند.

هرکدام از فناوری‌هایی که در زمینه‌ی پردازش تصویر بوجود آمده و درحال توسعه هستند، بر روی موضوع و کارکرد خاصی تمرکز دارند. برخی پردازش‌ها تنها بر روی کیفیت خروجی تصاویر قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند، برخی دیگر قابلیت‌های هوشمند از جمله تشخیص چهره را به دوربین‌ها می‌افزایند و برخی نیز نحوه‌ی پردازش تصاویر را در شرایط محیطی مختلف تنظیم می نمایند.

سه نوع تکنولوژی پرکاربرد پردازش تصاویر عبارتند از:

  • پردازش تصویر VCA
  • پردازش تصویر DSP
  • پردازش تصویر EIS

استانداردهای فشرده سازی در دوربین مداربسته

تکنولوژی فشرده سازی تصاویر از پرکاربردترین و مفیدترین فناوری هایی است که در دوربین های مداربسته استفاده می‌شود و موجب ارسال سریعتر و آسان تر تصاوری در بستر کابل یا شبکه می‌گردد.

انواع فرمت های فشرده سازی

  • استاندارد264

به نام AVC هم شناخته می‌شود و از رایجترین استانداردهای فشرده سازی و ارسال تصاویر دوربین های مداربسته است که امروزه به کار می‌رود.

این استاندارد در مقایسه با استانداردهای پیشین، ارائه تصاویر با کیفیت تری را مقدور می‌سازد و انعطاف پذیری کافی برای پروژه های شبکه دارد. مثلا در شرایط بیت ریت و وضوح تصیور بالا یا پایین سازگاری دارد.

  • استاندارد265

با نام HEVC نیز شناخته می‌شود و از جانشین های استاندارد H.264 محسوب می‌گردد. البته روز به روز کاربرد بیشتری پیدا می کند چرا که نسبت به نسخه پیشین خود فشرده سازی دوبرابر با همان کیفیت را ارايه می‌دهد. این نسخه از فشرده سازی تا وضوح تصویر 8k که معادل 8192*4320 پیکسل می باشد را پشتیبانی می‌کند.

دوربین مداربسته-کاماپرس

H.265 از تکنیک‌های پیشرفته در راستای بهبود Bit-Stream، ارتقا کیفیت کدینگ و برقراری ارتباط بهتر بین تاخیر زمانی و پیچیدگی الگوریتم بهره می‌برد تا بهترین بهینه‌سازی ممکن را به ارمغان بیاورد.

H.265 به نسبت کمتری پهنای باند را مصرف می‌کند و کاهش قابل توجهی در حجم فایل های ویدئویی ایجاد می‌کند. هایکویژن در مدل های جدیدتر خود از نسخه پیشرفته تر H.265+ پلاس استفاده کرده است که نسخه بهینه تر شده H.265 است.

در مقایسه با H.264، بزرگترین توانایی H.265 یا HEVC همانطور که از نامش پیداست (High Efficiency Video Coding)، عملکرد بهترش در فشرده‌سازی است. فشرده‌سازی بهتر باعث کاهش نرخ جریان به منظور کاهش هزینه انتقال و ذخیره‌سازی، می‌شود، که این خود دلیل دیگری برای استفاده از H.265 است.

H.265 می‌تواند در انتقال تصاویر کیفیت بالا، تا 50 درصد از پهنای باند کمتری استفاده کند. بنابراین می‌توانید از تماشای تصاویر با کیفیت 2K یا 4K در سرویس اینترنت کم سرعت نیز لذت ببرید.

ضبط صدا در دوربین های مداربسته

فناوری های ضبط ویدئو در دوربین های مداربسته فقط در پردازش تصاویر خلاصه نمی‌شود. تا سال ها در دنیای مداربسته، کسی نمی‌توانست صدای افراد یا محیط تحت نظارت را بشنود. اما به مرور قابلیت ضبط صدا نیز به دوربین ها اضافه شد و امکانات آن را کاملتر کرد.

امروزه به مدد تلاش شرکتی انگلیسی که با تولید نرم افزاری توانسته بود صدای مهاجمین و فریادها را در محیط تشخیص دهد و به نیروی پلیس اطلاع دهد باقی شرکت ها مانند هایک ویژن نیز توانستند این قابلیت را توسعه دهند. دوربین های مداربسته صدادار از ویژگی های برجسته ای برخوردار هستند از جمله زیر و بم کردن صدا، آوا ها و لحن ها.

به گفته کریس میچل که رئیس بخش آنالیز صوتی کمبریج است، تنها با تصاویر ویدئویی نمی‌توان متوجه تمام اتفاقات شد. در واقع این جمله درست است و باعث شد این موسسه نرم افزاری تولید کند که با تشخیص میزان زیر و بمی صدا ها و لهجه ها، حوادث و پرخاشگری ها را شناسایی کند و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نماید.

دوربین های صدادار به طول کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • دوربین هایی که به طور پیش فرض قابلیت ضبط صدا را به همراه دارند و بر روی خود دوربین ماژول صدا نصب شده است. مانند دوربین های چرخشی مراقبت از کودک.
  • دوربین های صداداری که این قابلیت در آنها توسط یک میکروفن مجزا و از طریق کابل به دوربین متصل شده و درکنار آن نصب می‌شود. همانند دوربین های بولت دیواری.

امروزه دوربین های علاوه بر ضبط صدا، قابلیت پخش صدا هم دارند. یعنی قابلیت پخش صدای دو طرفه. با این ویژگی مفید هم می‌توان در مواقع لزوم به محیط تحت پوشش اخطار یا پیامی صوتی ارسال کرد.

به کمک قابلیت ضبط صدا به طور مثال می‌توان میزان نارضایتی مشتریان را فهمید حال آنکه با تصاویر به تنهایی چنین درکی میسر نیست. مثلا شخصی که در برابر دستگاه فروش قهوه قرار دارد و در ازای پرداخت پول قهوه ای تحویل نمی‌گیرد و ناراحت می‌شود و اعتراض می‌کند را تنها به کمک شنیدن صدای محیط می‌توان شناسایی کرد و در رفع مشکل وی اقدامی انجام داد.

در آخر امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد تکنولوژی های ضبط فیلم در دوربین مدار بسته کسب کرده‌ باشید. همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، لازم است قبل از خرید هر نوع دوربین مداربسته ای به کیفیت ضبط تصاویر آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در غیر اینصورت دوربین های نظارتی کاربرد چندانی برای ما نخواهند داشت.

 

مرتبط با : فرافن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز