تکنولایف؛ از تولد تا پرچمداری بازار

لست سکند

تکنولایف به عنوان یکی از اولین فروشگاه‌های اینترنتی حوزه دیجیتال، فعالیت خود را از 6 سال قبل و با فروش محصولات برند سونی آغاز کرد. این مجموعه با بهره‌گیری از مزایای رقابتی همچون تیم‌های فنی و بازاریابی قدرتمند، پشتیبانی قوی، تحویل سریع محصول، قیمت رقابتی و تولید محتوای تخصصی، هم اکنون به عنوان یکی از برندهای پرچمدار بازار تلفن همراه و سایر محصولات دیجیتال، در بازار ایران شناخته شده است.

به گزارش کاماپرس، فروشگاه اینترنتی تکنولایف فعالیت خود را در ابتدا با فروش محصولات سونی و تمرکز بر محصولاتی همچون تلویزیون، موبایل و لوازم جانبی موبایل آغاز کرد. به دلیل عملکرد موفق، شرکت پارس همراه کاسپین در سال 96، سهام این فروشگاه را به صورت 100 درصد خریداری کرد و فصل جدیدی از فعالیت تکنولایف رقم خورد.

این سرمایه‌گذاری، بستر لازم برای جهش این فروشگاه اینترنتی را فراهم کرد. از آن زمان به بعد، تکنولایف به صورت تخصصی بر حوزه موبایل متمرکز شد و رفته رفته محصولات تمام برندهای موجود در بازار را عرضه کرد. اکنون این فروشگاه به جایی رسیده که علاوه بر موبایل و لوازم جانبی، انواع محصولات دیجیتال از جمله لپ‌تاپ، تبلت و همچنین لوازم خانگی را نیز به کاربران عرضه می‌کند.

روند جذب سرمایه

در آن دوره برند سونی فروشگاه‌های فیزیکی متعددی در سطح ایران داشت و مصرف‌کنندگان با مراجعه حضوری، ضمن آشنایی با محصولات سونی، اقدام به خرید می‌کردند. اواسط دهه نود، سونی قصد داشت گوشی پرچمدار خود را بازار ایران وارد کند. در این میان، تکنولایف پس از معرفی این محصول، همچون سایر فروشگاه‌های فیزیکی سونی، اقدام به پیش‌فروش آن کرد. نکته جالب اینجا بود که میزان پیش‌فروش این محصول توسط تکنولایف، دو برابر بیشتر از بزرگترین فروشگاه فیزیکی سونی در ایران بود. این موفقیت، توجه مدیران تکنولایف و سرمایه‌گذاران را به ظرفیت بالای فروش اینترنتی جلب کرد.

حضور در بازار رقابتی

مزیت رقابتی تکنولایف در مقایسه با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی، شناخت و تسلط عمیق مدیران و کارشناسان آن نسبت به بازار موبایل بود. این پشتوانۀ تخصصی و همچنین بهره‌گیری از تیم‌های فنی و بازاریابی قدرتمند به تکنولایف کمک کرد تا به یکی از برندهای پرچمدار بازار تلفن همراه در ایران تبدیل شود. تکنولایف از همین تجربه استفاده کرد و با تحلیل دقیق بازار، به تدریج وارد بازارهایی نظیر کامپیوتر و لوازم خانگی شد. شایان ذکر است که تکنولایف برای موفقیت در هر بازار، از کارشناسان و تیم‌های پشتیبانی و فروش مسلط آن حوزه تخصصی بهره می‌گیرد.

راز آسمان پایتخت

مزیت‌های رقابتی تکنولایف

از آنجاکه تکنولایف به صورت تخصصی بر روی محصولات دیجیتال از جمله موبایل فعالیت می‌کند، خدماتی که به کاربران و مشتریان ارائه می‌دهد نیز از کیفیت بالاتری برخوردار است. به دلیل اشراف کارشناسان تکنولایف نسبت به محصولات دیجیتال، مشاوره‌های پیش از خرید و خدمات پس از فروش این مجموعه نیز، تخصصی است.

دو مزیت دیگر تکنولایف، تحویل سریع محصول و همچنین قیمت رقابتی آن است. به گونه‌ای که اگر شهروندان تهرانی‌ تا قبل از ساعت 5 عصر هر روز سفارش خود را ثبت کنند، طی همان روز، سفارش خود را دریافت می‌کنند. از نظر قیمت نیز بسیاری از محصولات عرضه شده در تکنولایف، پایین‌ترین قیمت بازار را دارند.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه تکنولایف، تولید محتوای تخصصی در حوزه موبایل و سایر محصولات دیجیتال است. تیم تولید محتوای این مجموعه، جدیدترین محصولات دیجیتال را بلافاصله پس از ورود به بازار مورد بررسی قرار داده و  اطلاعات آن را در اختیار کاربران و علاقمندان این حوزه قرار می‌دهد. صفحات تکنولایف در شبکه‌های اجتماعی، نیز به صورت مداوم به روز می‌شود.

پشتیبانی محصول مزیت بعدی این مجموعه به شمار می‌رود. چنانچه کالایی پس از تحویل دارای ایراد باشد، طبق قانون تجارت الکترونیک طی 7 روز باید مرجوع شده و فروشنده موظف است محصول را تعویض و یا وجه خریدار را مرجوع کند. با این حال، تکنولایف برای احترام به حقوق مصرف‌کنندگان، خود را فراتر از این قانون متعهد کرده است. با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها، چنانچه طی این مدت، قیمت کالا تغییر کرده باشد، تکنولایف خود را موظف می‌داند یا کالا را تعویض کرده و یا معادل ریالی قیمت روز کالا را به مصرف‌کننده بپردازد. به عبارت دیگر، اگر طی این فاصله زمانی قیمت کالا افزایش داشته و تکنولایف نتواند آن کالا را تامین کند، با در نظر گرفتن قیمت و برای پیشگیری از ضرر مشتری، مبلغ آن را مرجوع می‌کند.

تبدیل کاربران به مشتریان وفادار

در تمام سطوح سازمانی مجموعه تکنولایف، «احترام به حقوق مشتری» اولویت اول است. از مدیران ارشد گرفته تا پایین‌ترین سطوح سازمان، همواره خواسته‌های مشتریان به صورت جدی در نظر گرفته می‌شود. مهمترین دلیل تبلیغات سینه به سینه تکنولایف توسط کاربران، تجربه‌های مثبتی است که مشتریان در ارتباط با کارشناسان این فروشگاه کسب کرده‌اند.

 

در حال حاضر بیش از 500 نیرو در تکنولایف فعالیت می‌کنند و این گروه نیز با همین روحیه به کاربران و مشتریان خدمات ارایه می‌دهند. بسیاری از خدمات تکنولایف، مشابه سایر فروشگاه‌های اینترنتی است اما آنچه این مجموعه را متمایز کرده، احترام تیم تکنولایف به حقوق مشتریان است.

نگاه ویژه به بازاریابی محتوایی

تکنولایف از یک تیم تولید محتوای توانمند برخوردار بوده که که با تهیه مطالب و ویدئوهای جذاب، به مخاطبان مشاوره‌های مفید و کاربردی ارائه می‌دهند. پادکست، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی تکنولایف یک مجموعه رسانه‌ای معتبر بوده که بهترین مشاوره‌ها را برای تسهیل تصمیم‌گیری در اختیار کاربر و مشتری قرار می‌دهد.

چالش پیش روی فروشگاه‌های اینترنتی در ایران

کیفیت اینترنت، نوسان مداوم قیمت ارز و مهاجرت پرشتاب نیروی کار سه چالش اصلی است که کسب و کارهای اینترنتی با آن‌ها مواجه هستند. علاوه بر این موارد بی‌توجهی دولت نسبت به فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی هم  مساله مهم بعدی است.

در حال حاضر میزان خرید اینترنتی بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود است. در چین، دولت برای تشویق مردم به انجام خریدهای اینترنتی هم از کسب و کارهای اینترنتی حمایت می‌کند و هم برخی چالش‌های اجتماعی و اقتصادی را کاهش می‌دهد. تعیین برخی قوانین و تسهیلات می‌تواند حجم خریدهای اینترنتی را به طرز چشمگیری افزایش دهد. البته منظور از تسهیلات، اختصاص وام به کسب و کارهای اینترنتی نیست. این تسهیلات می‌تواند در تعیین قیمت‌ها و تعرفه‌ها باشد.

در این راستا، توسعه خرید اینترنتی، منافع بسیار زیادی برای کل جامعه به دنبال دارد که از آن میان می‌توان به شفاف‌سازی قیمت‌ها، تنظیم بازار، کاهش ترافیک، صرفه‌جویی زمان، کاهش هزینه‌های سرباری و یارانه‌های غیرمستقیمی که به دولت تحمیل می‌شود، اشاره کرد. نکته جالب اینجاست که تسهیل این فرایندها هزینه چندانی هم برای دولت ندارد.

انتهای پیام

 

مرتبط با : تکنولایف
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز