تنها 5 درصد منابع بانکی صرف توسعه اقتصادی کشور می‌شود

یک فعال حوزه بانکی با بیان اینکه از منابع نظام بانکی به درستی استفاده نمی‌شود، گفت: تنها 5 درصد منابع بانکی صرف توسعه اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش کاماپرس، علی دیواندری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نخستین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال (IDEAS) که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اهمیت مساله رشد اقتصادی پایدار در کشور، گفت: 70 درصد منابع نظام بانکی صرف سرمایه در گردش یعنی حفظ ظرفیت فعلی تولید، 15 درصد صرف مسایل تعهدات و وام‌ها برای اهداف خاص و 10 درصد نیز صرف پرسنل، کارکنان و غیره می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها 5 درصد منابع بانکی صرف توسعه اقتصادی کشور شده و مستقیما رشد اقتصادی ایجاد می‌کند که این مساله یک فاجعه ست.

دیواندری با اشاره به مشکلات ساختاری در حوزه بانکی و خدمات مالی کشور، بر ضرورت دیجیتالی شدن صنعت خدمات مالی تاکید کرد و گفت: عدم ورود جدی به این حوزه به حذف کامل و از دست رفتن جایگاه ما در اقتصاد دیجیتال می‌انجامد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، با تاکید بر ضرورت استفاده صنعت خدمات مالی از فرصت‌های ایجاد شده در حوزه دیجیتال، عنوان کرد: برای استفاده از این فرصت‌ها باید نگرش و تفکر خود را تغییر داده و در جهت خلاقیت و نوآوری‌های جدی‌تر حرکت کنیم.

راز آسمان پایتخت

وی با بیان اینکه برای کسب جایگاه بین‌المللی باید از سطح تولید به سمت نوآوری، خلاقیت، تکنولوژی و در نهایت ساینس حرکت کنیم، اظهار کرد: بارقه امید این حوزه استارت آپ‌ها و فین تک‌ها هستند که در سطح نوآوری و تکنولوژی فعالیت می‌کنند ولی متاسفانه به دلیل کوچک بودن به بازی گرفته نمی‌شوند.

این فعال حوزه بانکی با انتقاد نسبت به این مساله که تمام سرمایه‌های کشور در اختیار بانک‌های بزرگ است، گفت: این در حالیست که فین تک‌های کوچک در این حوزه نقش ایفا می‌کنند.


3 راه حل پیش روی تصمیم‌گیران اقتصادی

در ادامه فرهاد نیلی دبیر علمی نخستین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در سخنانی با موضوع “زیست دوگانه کسب‌ وکارهای ایرانی”، ضمن یادآوری شرایط تورمی اقتصاد ایران، گفت: ۶ دهه تورم دو رقمی تمامی تصمیمات و زندگی ما را تحت‌ تاثیر قرار داده است. با این حال تا پیش از دهه ۹۰ به دلیل وجود رشد اقتصادی، این شرایط قابل تحمل بود. اما تمام آمارها نشان دهنده آن است که رشد اقتصادی ایران از دهه 90 به تدریج کند شد و به کمترین میزان رسید. همین مساله باعث سرخوردگی افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط تصمیم‌گیران اقتصادی 3 راه حل دارند، گفت: تنظیم‌گری تسهیل‌گر برای رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال، ادامه روند موجود که البته باعث از دست رفتن منابع می‌شود و عدم تزریق منابع ایران به بخش اقتصاد، 3 راه موجود است.

دبیر علمی همایش درباره برخی نقاط روشن شرایط فعلی، بیان کرد: از همان دهه ۹۰ شرکت‌های فن‌آور و نوآور ظهور کردند و بدون نیاز به منابع، رانت و یارانه‌های دولتی و تنها با خلق پلتفرم‌های دیجیتال، ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کردند. این مساله می‌تواند به خلق فرصت‌های بسیاری برای کسب‌وکارهای ایرانی بیانجامد.

تبدیل فرصت‌های از دست رفته به فرصت‌هایی دست‌یافتنی

در بخش دیگر محمد فاضلی، مدیر کانال و پادکست دغدغه ایران درباره اهداف این همایش، مطرح کرد: جهان همواره در حال تغییر است. تا جاییکه سال گذشته که تصمیم به برگزاری همایش گرفتیم جهان هنوز با پدیده هوش‌ مصنوعی روبرو نشده بود.

وی با تاکید بر سازگاری کشور با این تحولات، گفت: برای از دست نرفتن فرصت‌های دیجیتال، این همایش با هدف بررسی تغییرات و ارایه راهکارها و همچنین تبدیل فرصت‌های از دست رفته به فرصت‌هایی دست‌یافتنی برگزار شد.


زیست دوگانه مردم ایران

در ادامه مجید نیلی احمدآبادی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ارایه سخنانی با موضوع “زیست دوگانه مردم ایران”، گفت: زیست مردم درعصر دیجیتال دوگانه شده است. به عبارت دیگر، یک زیست دیجیتال شامل وابسته‌های این فضا و دیگری همان زیست فیزیکی است.

به گفته وی، برای داشتن زندگی بهتر، اقتصاد بهتر و حکمرانی بهتر باید خود را با این زیست دوگانه سازگار کنیم. با این حال شرایط کنونی نشان دهنده آن است که بخش حکمرانی هنوز به تک‌ زیستی می‌پردازد و با این تحول سازگار نشده است.

بهره‌وری و رگلاتوری

فرشاد فاطمی، دبیر همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال نیز در سخنان خود با موضوع “چشم‌انداز بهره‌وری در بخش غیردیجیتال ایران”، عنوان کرد: فناوری‌های دیجیتال بهترین فرصت است تا بتوانیم شکاف موجود با کشورهای در حال توسعه را کاهش دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به تنظیم‌گری در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به اهداف کشور در عصر دیجیتال باید به ماهیت رگولاتوری در این حوزه توجه شود.

وی با بیان اینکه تنظیم‌گری در عصر دیجیتال سه جنبه مهم دارد، عنوان کرد: در این پاردایم جدید رقابت اصلی بر سر قیمت است و بزرگ بودن پلتفرم‌ها می‌تواند این بخش را تسهیل کند. مساله بعدی توجه به داده به عنوان سرمایه ارزشمند کسب‌وکارهای عصر دیجیتال است. ویژگی بعدی ایجاد یک تنظیم‌گری واحد در سرتاسر این بخش خواهد بود.

در ادامه این همایش، همچنین نیما نامداری مدیرعامل کارنامه در خصوص اعتماد، یادگیری و سلامت در زیست دوگانه؛ میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی درباره هزارتوی تنظیم گری؛ ولی‌الله فاطمی بنیانگذار هلدینگ توسن در خصوص تنظیم گری هوشمند؛ حمیدرضا مختاریان معاون گروه سولیکو درباره طعم دیجیتال و محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو در خصوص فرصت های پیش روی کسب و کارهای دیجیتال نقطه نظرات و راهکارهای خود را بیان کردند.

گفتنی است همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال (IDEAS) فردا دوشنبه 26 تیر، نیز ادامه دارد و میزگردها و پنل‌های آن در قالب مالتی‌تاک و گفت‌وگوهای چند وجهی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط با : تپسیتوسن‌ تکنوسولیکوکارنامه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز