تفاوت قهوه‌ عربیکا و روبوستا چیست؟

تفاوت-قهوه-عربیکا-روبوستا-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

عربیکا و روبوستا دو نژاد اصلی گیاه قهوه هستند که به لحاظ طعم و ویژگی تفاوت‌هایی باهم دارند. این دو نژاد مختلف از قهوه به هنگام رست شدن باتوجّه‌به سلیقه مردم و با درصدهای مشخصی باهم ترکیب می‌شوند. ترکیب‌کردن قهوه‌ها اگر با نسبت درستی انجام شود، نوشیدنی باکیفیت‌تری به لحاظ عطروطعم و ویژگی به دست می‌آید. هرچند که بر سر نسبت ترکیب قهوه‌ها اختلاف وجود دارد ولی بهترین ترکیب را معمولاً ترکیب 80% از قهوۀ عربیکا و 20% از قهوه روبوستا می‌دانند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لوازم آرایشی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

کاماپرس در این گزارش به معرفی و بررسی تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا می‌پردازد:

قهوه

قهوه از دسته گیاهان گل‌دار از خانواده روناسیان است. این گیاه نوعی گیلاس تولید می‌کند و دانه‌هایی که برای درست‌کردن نوشیدنی قهوه برشته، آسیاب و دم می‌کنیم درواقع بذرهای آن  هستند.

همان‌طور که ذکر شد دو گونه اصلی نژاد قهوه، عربیکا و روبوستا است که در زیر به ویژگی‌های ظاهری، طعم شناسی و خواص و مضرات هرکدام می‌پردازیم:

راز آسمان پایتخت

تفاوت‌های ظاهری

شکل دانه‌های عربیکا معمولاً کشیده و خط میان دانه آن روشن و دارای انحنا است، درحالی‌که شکل دانه‌های روبوستا به نسبت عربیکا گردتر و خط میان دانه آن تیره، برآمده و تقریباً صاف است.

تفاوت-قهوه-عربیکا-روبوستا-کاماپرس

طعم شناسی

قهوه عربیکا طعم و بو بیشتری به نسبت قهوه روبوستا دارد.

پایه طعمی قهوه عربیکا به ترشی بیشتر و پایه طعمی روبوستا به تلخی مایل‌تر است.

دانه روبوستا کرم و خامه بهتری برای قهوه اسپرسو ارائه می‌دهد.

قهوه عربیکا قند بیشتری نسبت به روبوستا دارد؛ درنتیجه میزان کافئین آن نیز بیشتر است.

قهوه-عربیکا-روبوستا-کاماپرس

خواص قهوۀ عربیکا

قهوه عربیکا به علت بالا بودن میزان متابولیسم آن، باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و در نتیجه به ‌سلامت بدن و لاغری کمک می‌کند.

کافئین موجود در قهوه‌ عربیکا ریزش مو را متوقف و به رشد آن کمک می‌کند، از دیابت نوع دوّم جلوگیری می‌کند و همچنین به علّت سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

خواص قهوه‌ روبوستا

خواص این قهوه مشابه قهوه عربیکا است. ولی باید گفت که مقدار کافئین موجود در این قهوه باعث تقویت هوشیاری و عملکرد مغز می‌شود؛ در نتیجه از مبتلا شدن به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند.

قهوه-عربیکا-روبوستا-کاماپرس

معایب قهوه عربیکا و روبوستا

بزرگ‌ترین عیبی که می‌توان روی قهوه گذاشت خاصیت اسیدی بودن آن است که ممکن است برای بعضی افراد آزاردهنده و با معده درد و ترش‌کردگی همراه باشد.

تاریخچه کوتاهی از مصرف قهوه در ایران

نوشیدن قهوه در ایران از قرن  16 و 17 میلادی با تجویز حکیم و جهت خواص دارویی آن مصرف می‌شد و مصرف خانگی نداشت. پس از آن نیز مصرف این نوشیدنی میان اقشار بالای جامعه و اعیان و اشراف متداول شد و نوشیدنی غالب و محبوب ایرانیان تا سالیان چای سیاه باقی ماند. امّا در سال های اخیر با گسترش فرهنگ قهوه خوری و علاقه مندتر شدن مردم به قهوه؛ این نوشیدنی با چای که محبوب‌ترین نوشیدنی میان مردم ایران است وارد رقابت شد.

4ـ نکته جالب برای قهوه دوستان

1ـ در گذشته خاورمیانه‌ای‌ها قهوه را نمادی از سخاوت، ظرافت و مهمان‌نوازی می‌دانستند و برای خوش آمد گویی به مهمانان، شرکا و دوستان استفاده می‌کردند.

2ـ قهوه دومین ماده‌ تجاری بعد از نفت در جهان و پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی بعد از آب است.

3ـ عربیکا 60% از قهوه تولیدی جهان و قهوه روبوستا 40% از آن را تشکیل می‌دهد.

4ـ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‌ قهوه عربیکا، کشور برزیل و بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه روبوستا کشور ویتنام است.

 

انتهای پیام.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز