تفاوت سوله سبک و سنگین چیست؟

لست سکند

سوله‌سازی از فنون و امور مهم در ساخت‌وساز است. این سازه‌های فلزی که سقف شیب‌دار دارد،از کاربردهای متنوعی برخوردار است و به عنوان مکانی برای برگزاری تمرینات ورزشی، مرغداری، آشیانه هواپیماها، نمایشگاه‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از آیرومارت، سوله‌ها انواعی دارند و به دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه از تفاوت‌های این دو نوع از سوله خواهید خواند. بعد از درک تفاوت‌ها لازم است بدانید که بهترین مراجع برای تهیه مواد اولیه و مصالح ساخت سوله‌ها کدام هستند؛ مثلا با شرکت‌های معتبر و خوش‌نامی مانند آیرومات آشنایی دارید‌؟ در ادامه از همه این‌ها برایتان خواهیم گفت.

سوله سبک چیست؟

سوله‌های سبک بسیار پرکاربردند. این نوع از سوله‌ها باوجود استحکام بسیار خوبی که دارند، سبک‌اند و مقدار فولاد به‌کاررفته در آنها زیاد نیست. کم‌بودن فولاد در ساختار سوله‌های سبک از آنها گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌سازد.
در ساختار سوله‌های سبک از لوله و پروفیل استفاده می‌شود. علت کمتربودن وزنشان نسبت به سوله‌های سنگین هم همین است. شاید فکر کنید که سوله‌های سبک به‌اندازه هم‌تایان سنگینشان قوی و مستحکم نیستند اما اشتباه می‌کنید. سبک‌بودن آنها دلیلی بر مقاومت اندک‌شان نیست.
ساختار این سوله‌ها حتی از سوله‌های سنگین قوی‌تر است. کاربردهای متنوع سوله‌های سبک باعث می‌شود که در پروژه‌های متنوعی به کار گرفته شوند. دلیل استحکام این نوع از سوله‌ها هم ساختار سازه فولادی آنهاست.
بنا به هر پروژه، امکان ساخت سوله سبک به شکل‌های متنوع وجود دارد. از جمله روش‌های تولید این سوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● خرپایی؛
● آمریکایی؛
● لوله‌ای؛
● چادری؛
● و… .
انواع سوله‌ها بنا به محیط و کارکردی که از آنها انتظار می‌رود، با تشخیص مهندسان و طراحان انتخاب می‌شوند. برای مثال، سوله‌های لوله‌ای می‌توانند در پروژه‌های مختلفی استفاده شوند. این سوله‌ها سریع نصب می‌شوند و بسیار سبک‌اند. باید برای ساخت و طراحی این سوله‌ها به فرق میان لوله سبک و سنگین واقف باشید و بهترین لوله‌های گالوانیزه را تهیه کنید. انواع دیگر سوله‌ها هم بنا به کارکردشان می‌توانند در پروژه‌های گوناگون استفاده شوند.
سوله‌های سبک مقاومت بالایی دارند و در شرایط جوی و انواع آب‌وهوا می‌توان روی آنها حساب کرد. این سوله‌ها بدون ستون هم ساخته می‌شوند و امکان تحمل جرثقیل‌های سقفی با هر تناژی را دارند. این را هم به خاطر داشته باشید که هر چقدر دهانه بدون ستون سازه‌های سبک پهن‌تر و عریض‌تر باشد، هزینه ساخت‌شان هم بیشتر می‌شود.

راز آسمان پایتخت

مزایای سوله سبک چیست؟

● روش ساخت سوله‌های سبک متنوع است. یکی از این روش‌ها خرپایی است. این روش باعث می‌شود که سوله محکم و مقاوم و البته سریع و به‌سادگی ساخته شود. در واقع، سرعت و سادگی نصب سوله‌های سبک از مزایای قابل‌اعتنایشان است.
● یکی از روش‌ها و انواع سوله‌های سبک، نوع لوله‌ای‌اند. بنا به هر پروژه و درک فرق لوله سنگین و سبک گالوانیزه می‌توانید بهترین طرح‌ها و مصالح را برای ساخت سازه‌های سوله‌ای به کار بگیرید.
● سوله‌های سبک بسیار مقاوم‌اند و در مقابل بارش برف سنگین یا زلزله‌ها از استحکام خوبی برخوردار هستند.
● طراحی سوله‌های سبک به شکل‌های متنوع و زیبا ممکن است. پس یکی دیگر از مزایای این سوله‌ها جلوه و ظاهرشان است.
● سوله‌های سبک با پیچ و مهره ساخته می‌شوند و برای همین مونتاژ و دمونتاژکردن آنها ساده است و جابه‌جایی قطعات‌شان هم راحت‌تر صورت می‌گیرد.
● طراحی و شکل سوله‌های سبک هم متنوع است. این تنوع امکان ساخت سوله با سقف‌هایی به شکل‌های مختلف را می‌دهد. برای مثال، می‌توان سقف سوله را به شکل قوسی تاسیس کرد. این سبک از سقف‌ها در مواردی مانند دامداری‌ها کاربرد دارند و باعث می‌شوند هوا به‌خوبی تهویه شود.

سوله سنگین چیست؟

سوله‌های سنگین هم در صنایع مختلف استفاده می‌شوند و کاربردهای گسترده‌ای دارند. پیش از آنکه سوله‌های سبک ساخته شوند و به‌طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند، کاربرد سوله‌های سنگین در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی مختلف بسیار بیشتر بود.
عنصر اصلی سوله‌های سنگین، فولاد است. ورق‌های موجود در ساختار سوله‌های سنگین از جنس فولاد ساخته می‌شوند و ورق‌های ضخیم‌شان از راه جوش یا با پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند.
سوله‌های سنگین برخلاف هم‌تایان سبکشان امکان اجرا در ابعاد وسیع ندارند. در واقع، امکان راه‌اندازی‌شان در متراژهای محدودی وجود دارد. اگر قرار باشد که متراژ اجرای این سوله‌ها از حدی زیادتر شود، نیاز به استفاده از ستون میانی در ساختار سوله به وجود می‌آید. امنیت سوله‌های بزرگ و این‌چنینی بالا نیست.

مزایای سوله سنگین چیست؟

به‌طور کلی، مزایای سوله‌های سبک بیشتر از سوله‌های سنگین است. اما از این نکته نمی‌توان غافل شد که سوله‌های سنگین از جنس فولاد درست می‌شوند و برای همین قابلیت بازیافت دارند.
● سوله‌های سنگین معمولا سوله‌های تیرورقی‌اند. در سوله تیرورقی از مقاطع ورق به شکل هاش یا باکس استفاده می‌شود. هزینه نگهداری سوله‌های این‌چنینی اندک است و همین یکی از مزایای آنها به شمار می‌رود.
● این سوله‌ها در مواردی کاربرد دارند که در پروژه خواهان بنای سوله‌ای جمع‌وجور باشید؛ چون نصب و راه‌اندازی ساده‌ای دارند.

تفاوت سوله سبک و سنگین چیست؟

در این بخش می‌خواهیم ببینیم که فرق سوله سبک و سنگین چیست؟ سوله‌های سبک دارای ویژگی‌های مثبت زیادی از جمله استحکام بالا، تنوع زیاد در طراحی، مقاومت در مقابل شرایط جوی مختلف، تحمل جرثقیل‌های سقفی با تناژ بالا هستند. سوله‌های سنگین هم هزینه نگهداری مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و قابلیت استفاده مجدد از قطعاتشان در پروژه‌های مختلف وجود دارد.
با آگاهی از فرق سوله سنگین و سبک درمی‌یابید که هریک از این دو نوع سوله بنا به کارکردی که دارند، می‌توانند در زمینه مربوط به خود مورداستفاده قرار بگیرند. باید دید که مزایا و ویژگی‌هایشان متناسب با پروژه موردنظرتان هست یا خیر. ارزیابی هزینه تیرآهن، هزینه میلگرد، شرایط جوی پروژه و عوامل موثر دیگر در پیش‌برد آن است که به شما کمک می‌کند در نهایت برای انتخاب سوله سبک یا سنگین تصمیم بگیرید. باید بدانید که برای خرید میلگرد با اجزای دیگر ساخت سوله به کجا مراجعه کنید و به سراغ چه تولیدکننده‌هایی بروید.
جمع‌بندی نهایی درباره سوله‌های سبک و سنگین می‌تواند به این شکل باشد:
● سوله‌های سبک وزن کمتری نسبت به سوله‌های سنگین دارند. در ساختارشان به‌جای فولاد از پروفیل استفاده می‌شود.
● قیمت سوله‌های سبک کمتر از سوله‌های سنگین است. فولاد مصرفی موجود در سوله‌های سنگین بیشتر از سبک‌هاست و همین عاملی برای گران‌تربودن آنها می‌شود.
● استحکام و ایمنی سوله‌های سبک بسیار بیشتر از هم‌تایان سنگینشان است.
● سرعت و سهولت ساخت سوله‌های سبک بسیار بیشتر از سوله‌های سنگین است.
● هزینه رسیدگی و نگهداری از سوله‌های سنگین کمتر از سوله‌های سبک است.
پس بنا به نوع هر پروژه و کارکرد موردنظر، باید دست به انتخاب سوله سبک یا سنگین زد. هزینه ساخت سوله از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، فولاد مصرفی در سوله‌های سنگین بیشتر از سبک‌هاست. در نتیجه، قیمتشان بیشتر می‌شود.
در واقع، هزینه ساخت سوله سنگین نسبت به سبک‌ها بیشتر است و با توجه به نوسانات قیمت  فولاد، هزینه هر پروژه می‌تواند افزایش پیدا کند و در نوسان باشد.

در آخر

عوامل مختلفی در انتخاب نوع سوله اثرگذارند. باید دید که هر پروژه چه هدفی را دنبال می‌کند و از نقطه‌نظر بودجه و کارکرد دارای چه وضعیتی است. البته مزایای سوله‌های سبک به‌طور کلی بیشتر از سنگین‌هاست. با این حال، ارزیابی وضعیت هر پروژه است که تصمیم‌گیری نهایی در این حوزه را مقدور می‌کند. مقوله انتخاب طراحان، سنجش شرایط محیطی هر پروژه و البته خرید تیرآهن یا اجزای دیگر سوله است که باعث می‌شود، یک پروژه ساده‌تر، موثرتر و سریع‌تر از سایرین پیش برود. برای تهیه مواد اولیه سازه‌هایی مانند سوله باید روی شرکت‌ها و مراجع معتبری حساب کنید که در طول فعالیت خود در بازار خوش درخشیده‌اند. شرکت آیرومات (پیشرو صنعت نفت آسیا) از جمله شرکت‌های خوش‌سابقه‌ای است که می‌تواند در زمینه تامین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف به کمکتان بیاید و به سهولت و تسریع پیشبرد پروژه‌هایی با کیفیت در حوزه ساخت سوله یاری‌تان دهد.

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز