تفاوت سود سهام عدالت در سهامداری مستقیم و غیرمستقیم

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح ابعاد مختلف سهام عدالت اظهار کرد: این دو روش – سهامداری مستقیم و سهامداری غیرمستقیم (با واسطه شرکت های استانی) – از نظر سوددهی تفاوت معناداری نخواهد داشت.

به گزارش کاماپرس، عرفانه افشار رئیس هیات مدیره کارگزاری سهام بارز درباره ابعاد و اهداف طرح سهام عدالت اظهار کرد: خصوصی کردن شرکت‌های دولتی یکی از موضوعات مندرج در اصل ۴۴ قانون اساسی است که طبق آن دولت از سهم خود را در شرکت‌های دولتی کم می‌کند وبخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. بر اساس این طرح، ابتدا سهام عدالت بین افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل تقسیم شد و سپس گروه‌های دیگری نیز سهام‌دار شدند.

وی در ادامه گفت: براساس اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی، سهام عدالت برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد.

مدیر معاملات کارگزاری سهام بارز افزود: در حال حاضر دو دهک کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگه سهام یک میلیونی دارند و غیر از آن، ۲۵ میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های سهام ۴۷۸ هزار تومانی دراختیار دارند.

در این باره بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

این کارشناس بازار سرمایه درباره ارزش کنونی سهام عدالت اظهار کرد: اگر وارد سامانه سهام عدالت شوید ارزش سهام شما درج شده است که برای برخی حدود 532 هزارتومان و برای برخی نیز یک میلیون تومان درج شده است. ارزش واقعی سهام عدالت برای سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی با توجه به قیمت‌های روز سهام قابل تغییر ولی تقریبا حدود 8 میلیون تومان و برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ١٦ میلیون است ، یعنی ارزش سهام عدالت چیزی حدود ١٦برابر شده است.

وی درباره ترکیب کلی شرکت هایی که سهام آنها در این طرح واگذار شده است، گفت: سهام عدالت متشكل از ٣٦ شركت بورسی و ١٣ شركت غیر بورسی و جمعا ٤٩ شركت  است كه ارزش روز این شركت‌ها تقریبا معادل ٤٣٠ هزار میلیارد تومان است.

شفاف سازی و حق انتخاب در فروش سهام

افشار، در پاسخ به این که روش‌های آزادسازی سهام عدالت چیست، گفت: باتوجه به امكان ازاد سازی سهام عدالت مشمولان می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند و نحوه مدیریت خود را تعیین نمایند. در این سامانه امكان انتخاب روش مستقیم برای مشمولان موجود است و در صورت عدم انتخاب این گزینه به صورت خودکار روش غیرمستقیم برای مشمولان لحاظ می شود.

1)  روش مستقیم: در این روش تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به سهام‌دار داده می‌شود؛ به عبارت  سهام فرد در بورس مشخص می‌شود و سهامدار باید کد بورسی بگیرد تا به سبد سهام خود دسترسی پیدا کند و در خصوص خرید و فروش آن خودش تصمیم بگیرد.

2) غیر مستقیم: در این روش سهام‌دار ساماندهی مالکیت و مدیریت سهام ‌عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کند و حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این صورت ۷۰ درصد از سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و ۳۰ درصد آن از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی مدیریت می‌شود.

این کارشناس بازار بورس درباره مزیت های آزادسازی سهام عدالت برای سهامداران گفت: با توجه به ایجاد امکان آزادسازی سهام عدالت، اکنون مردم می توانند دیگر به طور شفاف بدانند که چه تعداد از سهام کدام شرکت ها متعلق به ایشان است، در صورتی که تاکنون کسی در مورد اینکه مالک چه سهمی و به چه تعدادیست اطلاعی نداشت.

رئیس هیات مدیره کارگزاری سهام بارز در مورد ویژگی مدیریت مستقیم سهام عدالت اظهار کرد: در واقع انتخاب روش سرمایه گذاری مستقیم باعث می شود شما به طور مشخص بدانید چه تعداد از چه سهمی در اختیار دارید. به فرض اگر سهام بانک پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس به شما تخصیص یافته ولی به دلایلی شما تصمیم به فروش این سهم دارید، به راحتی می توانید سهم مذکور را بفروشید و با سهام شرکت دیگری جایگزین کنید. ضمن اینکه در این روش شما می توانید مستقیما سود سهام تحت تملک خود را دریافت کنید.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از روش های سهامداری مستقیم یا غیرمستقیم در سهام عدالت بهتر است، گفت: اگر شما دارای کد بورسی و سابقه فعالیت در بازار سرمایه را دارید ، روش سهامداری مستقیم میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد . مزیت این روش این است که  مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار است اما اگر به دلایل شخصی با بازار سرمایه آشنایی ندارید یا علاقه ای به مدیریت شخصی سهام عدالت خود ندارید، بهترین گزینه سهامداری غیر مستقیم است، ضمنا این دو روش از نظر سوددهی تفاوت معناداری نخواهد داشت.

افشار در پایان خاطرنشان کرد: مشمولان برای انتخاب روش مدیریت سهام عدالت خود فرصت یك ماهه دارند و درصورت عدم ورود به سامانه سهام عدالت و عدم تكمیل اطلاعات روش غیر مستقیم برای سهامداران اعمال خواهد شد .مشمولانی كه روش مستقیم را انتخاب می‌كنند دوماه پس از تعیین روش مستقیم امكان مراجعه به كارگزاران بورس و فروش سهام خود راخواهند داشت.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

12 دیدگاه برای “تفاوت سود سهام عدالت در سهامداری مستقیم و غیرمستقیم

  1. علی گفته:

    منم هرچه خوندم نفهمیدم کدامش یهتره. روش مستفیمو انتخاب میکنی میگن غیر مستقیم ومستقیم را اانتخاب میکنی میگن غیر

    • قربان گفته:

      سلام ، گفته که ،اگر شما دارای کد بورسی و سابقه فعالیت در بازار سرمایه را دارید ، روش سهامداری مستقیم میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد .

    • قربان گفته:

      اگر منظورت کل سرمایه است که با کد بورسی خودت میفروشی میاد به حساب بورسی،؛ اگر منظورت سود سالانه است که اگر تاکنون نگرفتی برای هر شرکت جداگانه فرم خاصی دارد بفرست پرداخت می کنند ولی فک کنم سودی که همیشه واریز می کردند همون dpsبود

  2. لیدا خاوران گفته:

    لپ مطلب اینه‌که اگر از بورس سردرمیارین،خودتون سهامتون رو دست بگیرین‌و روش مستقیم رو انتخاب کنید.اگر نه روش غیر مستقیم

  3. مصطفی گفته:

    من برگه سهام عدالتم یک میلیونیه ولی درسامانه سهام نوشته ۴۹۲۰۰۰تومان ؟ینی چی؟لطفایک نفر پاسخ بنده رابدهد.وسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز