سهام عدالت 30 میلیون جامانده دارد

آزادسازی سهام عدالت در حالی طی روزهای اخیر کلید خوره است که جاماندن بیش از 30 میلیون نفر از اقشار کم درآمد از طرح سهام عدالت، انتقادها از نحوه اجرای این طرح را به دنبال داشته است.

به گزارش کاماپرس؛  اعتراض های صورت گرفته به طرح سهام عدالت طی روزهای اخیر نشان می‌دهد بسیاری از جاماندگان طرح واگذاری سهام عدالت به دلایلی مثل بی اطلاعی از این طرح و یا درک ناقص از آن نتوانسته اند در زمره مشمولان دریافت سهام عدالت قرار گیرند و این درحالیست که از طبقات کم درآمد و محروم جامعه به شمار می روند. در مقابل افرادی از این سهام برخوردار شده اند که در مقایسه با بسیاری از دیگر، چندان محروم به شمار نمی روند.

درباره سهام عدالت بخوانید:

همزمان با ابلاغیه این طرح در نهم اردیبهشت 99، بحث ها و نقدهای زیادی پیرامون شیوه اجرای عادلانه سهام عدالت مطرح شد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره سهام عدالت به این نکته اشاره کرده که، باوجود صراحت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم در شناسایی علمی ۶ دهک پایین درآمدی به عنوان مشمولان توزیع سهام عدالت، آنچه که در اجرا اتفاق افتاد وارد کردن اقشار مختلف در طرح به جای دهک‌های درآمدی بود. در واقع به جای آنکه دهک‌های درآمدی مد نظر قرار گیرند، دهک‌های جمعیتی به عنوان مشمول شناسایی شده اند.

پیش‌بینی اعتراض دهک‌های کم‌درآمد جا مانده از سهام‌عدالت

آریاک سفر

یکی از ایرادهای اجرای طرح واگذاری سهام عدالت را وارد کردن اقشارمختلف به این طرح است. “مهر” در گزارشی با اشاره به اینکه طرح واگذاری سهام عدالت همچنان 6دهک درآمدی را به طور کامل پوشش نداده، لیستی از اقشار مختلف مشمول طرح منتشر کرده است. بر این اساس مشمولان طرح شهید رجایی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان فاقد شغل، شاغلان دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری، لشگری تأمین اجتماعی و کارکنان شاغل شهرداری‌ها و غیره از جمله مشمولین این طرح هستند .

این در حالیست که افرادی با دهک‌های بالاتر درآمدی هم در توزیع سهام عدالت وارد شده و بعضاً افراد مستحقی که در ۶ دهک اول درآمدی قرار می‌گیرند، در زمره مشمولان سهام عدالت نیستند که این مساله منجر به بروز اعتراضاتی در دهک‌های با درآمد کمتر خواهد شد.

در حال حاضر، پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت، مشمولان دریافت این سهام را ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۲ نفر اعلام کرده است. آنطور که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده: از یک ماه آینده که سهام‌عدالت منتقل شود، بورس ایران با ۶۰ میلیون سهامدار مستقیم و غیرمستقیم، بزرگترین بورس دنیا می‌شود. اتفاقی که به باور بسیاری از کارشناسان،  با توجه به سیاستگذاری‌های نه چندان مناسب در اجرای طرح، اساسا مشخص نیست تا چه حد به ترمیم وضعیت اقتصاد ایران و نجات دهک‌های کم درآمد منجر خواهد شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “سهام عدالت 30 میلیون جامانده دارد

  1. حمید گفته:

    با عرض سلام نمی دانم این چه نوع سهام عدالت هست که نصف مردم هنوز سهام عدالت ثبت نام نکردن دولت هم خودش را به خواب زده اگر واسه همه هست به فکر جامانده چرا نیستن خودم هم کارگر ساختمان هستم ؟؟؟؟؟

  2. مهدی گفته:

    سهام بی عدالتیه – در اون زمان که ثبت نام میکردند دولت فقط به کارمندای خودش و بازنشسته ها و بیمه شدگان تامین اجتماعی و بعضا روستاییان اجازه ثبت نام داده بود.
    مشاغل ازاد وکسبه بدبخت اجازه ثبت نام نداشتند فکر میکنه همه کسبه مثل کاسبای بازار تهران کار میکنند !!!!
    اینم یه نمونه عدالت اسلامیه دیگه ؟؟؟؟

  3. forozan گفته:

    باسلام من وپسرم تحت پوشش کمیته هستیم هنوز سهام عدالتی به ما نداده اند وهر وقت هم میگیم میگن فعلا ثبت نام نداریم اصلا کمیته هم رسیدگی نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز